Reklama

Era poprawiła rentowność

O 7 proc. niższe niż rok wcześniej były przychody Polskiej Telefonii Cyfrowej (operator sieci Era) w IV kwartale 2009 r.

Publikacja: 25.02.2010 09:12

Era poprawiła rentowność

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Wyniosły 1,882 mld zł. W całym ubiegłym roku spadły one zaś o 4 proc. do 7,6 mld zł, czyli wolniej niż w przypadku PTK Centertel (operator sieci Orange). Deutsche Telekom, główny właściciel Ery, tłumaczy spadek - jak wszyscy operatorzy komórkowi w Polsce - decyzjami regulatora o obniżeniu stawek międzyoperatorskich (MTR).

ARPU, średni przychód na abonenta, PTC wyniosło w IV kw. 45 zł (o 10 proc. mniej niż w IV ksw. 2008 r.), a w 2009 r. 46 zł (spadek op 6,1 proc.).

EBITDA Ery (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) okrojona ze zdarzeń jednorazowych w ostatnim kwartale 2009 roku wyniosła 674 mln zł, czyli o 8,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku. W całym ubiegłym roku skurczyła się natomiast o 3 proc. z 2,774 mld zł do 2,661 mld zł. Ponieważ przychody komórkowego operatora spadały szybciej, rentowność spółki na poziomie EBITDA wzrosła. W IV kwartale marża EBITDA wyniosła 35,8 proc. (wobec 30,8 proc. rok wcześniej), a w całym 2009 roku 35 proc. (34,6 proc. w 2008 r.).

Przez ostatnie trzy miesiące 2009 roku PTC zwiększyła bazę klientów o 17 tys. do 13,5 mln. ( w całym roku baza urosła o 226 tys. kart SIM). Tak naprawdę w IV kw. przybyło jej tylko klientów kontraktowych (plus 79 tys.), bo w segmencie pre-paid, podobnie jak Orange widać spadek bazy, zapewne wywołany odłączaniem nieaktywnych kart SIM (minus 62 tys.). Ostatecznie na koniec grudnia PTC obsługiwała 6,656 mln kart SIM w segmencie abonamentowym (przyrost o 5,2 proc. rok do roku) i 6,844 mln kart SIM w segmencie pre-paid.

Jak podała Era w komunikacie prasowym, rośnie grono użytkowników uslugi blueconnect, czyli mobilnego dostępu do internetu: na koniec grudnia w sieci działało 920 tys. kart SIM pozwalających z niej korzystać.

Reklama
Reklama

Operatora mniej niż rok wcześniej kosztowało pozyskanie klienta. Tzw. SAC spadł w IV kw. Do 92 zł (o 9,8 proc.), a w całym 2009 roku do 87 zł (o 8,4 proc.).

Dużo więcej kosztuje operatorów utrzymanie klienta. Aby zatrzymać użytkownika w IV kwartale Era wydawała nań średnio 296 zł. To jednak dużo (o 36,6 proc. mniej niż rok wcześniej).

Coraz większy udział w przychodach Ery mają usługi niegłosowe. W IV kw. Udział ten wynosił 26 proc.

Biznes
Kompetencje, których nie da się uczyć jak dawniej
Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama