Ożywienie na rynku aut

W marcu sprzedaż samochodów w Europie skoczyła aż o 10,8 proc. w ujęciu rocznym. Oznacza to, że na drogach przybyło 1,64 mln aut. Jednak zdaniem analityków w kolejnych miesiącach wyniki będą już słabsze

Publikacja: 17.04.2010 03:31

Ożywienie na rynku aut

Foto: AFP

Największym zaskoczeniem w wynikach sprzedaży podanych w piątek przez ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) jest doskonały wynik Forda. Na 19 europejskich rynkach miał on najwyższą sprzedaż, nie mówiąc, o tym, że ogólny wzrost sprzedaży tej marki (11,5 proc.) był szybszy od rynkowego. Najpopularniejszym modelem Forda jest dziś Fiesta, która rok ubiegły zakończyła w Europie jako drugie za Golfem, autem wszech czasów, najchętniej kupowane auto. A sprzedaż Fiesty rośnie dziś szybciej niż Golfa.

Tyle że analitycy ostrzegają: nie ma co liczyć na tak dobre wyniki w kolejnych miesiącach, nie mówiąc już o tym, że dla producentów dążących do pozycji światowego lidera, takich jak Volkswagen, sytuacja nie wygląda najlepiej. Na największym rynku – w Niemczech – jest wręcz fatalnie. Spadek sprzedaży wyniósł tu aż 27 proc. Zaskoczyła pozytywnie Hiszpania, gdzie bezrobocie wzrosło do rekordowych rozmiarów, a mimo to sprzedaż zwiększyła się wobec marca 2009 r. o 63 proc. Jednak rok temu w Hiszpanii sprzedano wyjątkowo mało aut.

Tymczasem zdecydowaną poprawę wyników sprzedaży zaczynają odnotowywać koncerny produkujące auta luksusowe. Dobre są prognozy dla BMW, a poprawa ma następować z miesiąca na miesiąc. W marcu BMW sprzedało o 13,8 proc. więcej aut niż rok temu, a Mercedes o 3,8 proc.

W naszym regionie marzec zakończył się spadkiem o 10 proc., przy czym sytuacja w poszczególnych krajach była bardzo różna. W Czechach nastąpił skok o 40,6 proc., z kolei na Węgrzech rynek załamał się o 53,3 proc.

W Polsce sprzedano 29 346 nowych aut – o 20,28 proc. więcej niż w lutym, ale w skali rok do roku sprzedaż zmalała o 5,66 proc. Po trzech miesiącach rynek niemal się nie zmienił (-0,06 proc.) i wyniósł 79 114 sztuk. Specjaliści uznali to za dobry wynik.

Jeśli chodzi o producentów, to większość powinna być z marca zadowolona. Największa grupa w Europie, Volkswagen, zwiększyła sprzedaż o 8,5 proc., a po trzech miesiącach o 24,6 proc., bo popyt na jej główną markę wzrósł o 27 proc. Szef pionu sprzedaży Christian Kingler twierdzi, że mimo tak dobrych wyników firmę czeka trudny rok. – Dotychczasowa pozytywna tendencja pozwala na optymizm, że osiągniemy w sumie poprawę większą od wzrostu całego rynku – dodał.

Renault może się cieszyć ze skoku sprzedaży Dacii o 8,5 proc. Rumuńska filia osiągnęła 2,1 proc. udziału rynkowego i zrównała się z Seatem, który poprawił sprzedaż o 8 proc.

Wśród marek azjatyckich najlepiej wypadł Nissan, któremu udało się zwiększyć sprzedaż o 42,4 proc. Doskonałe są wyniki dwóch marek koreańskich, Hyundaia i Kii (wzrost o 24,4 proc.), bo właśnie one skorzystały w ubiegłym roku na programach złomowania, więc ich tegoroczny wzrost liczony jest od bardzo przyzwoitej podstawy.

Toyota odczuła skutki problemów z jakością. Popyt na jej auta w Europie zmalał o 13,6 proc. Ale Honda i Suzuki wypadły jeszcze gorzej: -16 proc. i -19 proc.

[ramka][srodtytul]Opinia: Walt Madeira, analityk CSM Worldwide[/srodtytul]

Nie jestem zaskoczony tak dobrymi wynikami Forda w europejskiej sprzedaży.

Przede wszystkim amerykańskiemu koncernowi udało się całkiem dobrze przetrwać kryzys na Starym Kontynencie i nie stracił nic ze swojej pozycji, ponieważ idealnie wpasował się w programy wspierające motoryzację, zwłaszcza premie za złomowanie starych aut przy kupnie nowych.

A poza tym ma bardzo dobre modele – całkiem nową Fiestę, malutkie Ka, a przecież i Focus ciągle się nie daje konkurencji. Każdy z nich odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?