Ożywienie na rynku aut

W marcu sprzedaż samochodów w Europie skoczyła aż o 10,8 proc. w ujęciu rocznym. Oznacza to, że na drogach przybyło 1,64 mln aut. Jednak zdaniem analityków w kolejnych miesiącach wyniki będą już słabsze

Publikacja: 17.04.2010 03:31

Ożywienie na rynku aut

Foto: AFP

Największym zaskoczeniem w wynikach sprzedaży podanych w piątek przez ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) jest doskonały wynik Forda. Na 19 europejskich rynkach miał on najwyższą sprzedaż, nie mówiąc, o tym, że ogólny wzrost sprzedaży tej marki (11,5 proc.) był szybszy od rynkowego. Najpopularniejszym modelem Forda jest dziś Fiesta, która rok ubiegły zakończyła w Europie jako drugie za Golfem, autem wszech czasów, najchętniej kupowane auto. A sprzedaż Fiesty rośnie dziś szybciej niż Golfa.

Tyle że analitycy ostrzegają: nie ma co liczyć na tak dobre wyniki w kolejnych miesiącach, nie mówiąc już o tym, że dla producentów dążących do pozycji światowego lidera, takich jak Volkswagen, sytuacja nie wygląda najlepiej. Na największym rynku – w Niemczech – jest wręcz fatalnie. Spadek sprzedaży wyniósł tu aż 27 proc. Zaskoczyła pozytywnie Hiszpania, gdzie bezrobocie wzrosło do rekordowych rozmiarów, a mimo to sprzedaż zwiększyła się wobec marca 2009 r. o 63 proc. Jednak rok temu w Hiszpanii sprzedano wyjątkowo mało aut.

Tymczasem zdecydowaną poprawę wyników sprzedaży zaczynają odnotowywać koncerny produkujące auta luksusowe. Dobre są prognozy dla BMW, a poprawa ma następować z miesiąca na miesiąc. W marcu BMW sprzedało o 13,8 proc. więcej aut niż rok temu, a Mercedes o 3,8 proc.

W naszym regionie marzec zakończył się spadkiem o 10 proc., przy czym sytuacja w poszczególnych krajach była bardzo różna. W Czechach nastąpił skok o 40,6 proc., z kolei na Węgrzech rynek załamał się o 53,3 proc.

W Polsce sprzedano 29 346 nowych aut – o 20,28 proc. więcej niż w lutym, ale w skali rok do roku sprzedaż zmalała o 5,66 proc. Po trzech miesiącach rynek niemal się nie zmienił (-0,06 proc.) i wyniósł 79 114 sztuk. Specjaliści uznali to za dobry wynik.

Jeśli chodzi o producentów, to większość powinna być z marca zadowolona. Największa grupa w Europie, Volkswagen, zwiększyła sprzedaż o 8,5 proc., a po trzech miesiącach o 24,6 proc., bo popyt na jej główną markę wzrósł o 27 proc. Szef pionu sprzedaży Christian Kingler twierdzi, że mimo tak dobrych wyników firmę czeka trudny rok. – Dotychczasowa pozytywna tendencja pozwala na optymizm, że osiągniemy w sumie poprawę większą od wzrostu całego rynku – dodał.

Renault może się cieszyć ze skoku sprzedaży Dacii o 8,5 proc. Rumuńska filia osiągnęła 2,1 proc. udziału rynkowego i zrównała się z Seatem, który poprawił sprzedaż o 8 proc.

Wśród marek azjatyckich najlepiej wypadł Nissan, któremu udało się zwiększyć sprzedaż o 42,4 proc. Doskonałe są wyniki dwóch marek koreańskich, Hyundaia i Kii (wzrost o 24,4 proc.), bo właśnie one skorzystały w ubiegłym roku na programach złomowania, więc ich tegoroczny wzrost liczony jest od bardzo przyzwoitej podstawy.

Toyota odczuła skutki problemów z jakością. Popyt na jej auta w Europie zmalał o 13,6 proc. Ale Honda i Suzuki wypadły jeszcze gorzej: -16 proc. i -19 proc.

[ramka][srodtytul]Opinia: Walt Madeira, analityk CSM Worldwide[/srodtytul]

Nie jestem zaskoczony tak dobrymi wynikami Forda w europejskiej sprzedaży.

Przede wszystkim amerykańskiemu koncernowi udało się całkiem dobrze przetrwać kryzys na Starym Kontynencie i nie stracił nic ze swojej pozycji, ponieważ idealnie wpasował się w programy wspierające motoryzację, zwłaszcza premie za złomowanie starych aut przy kupnie nowych.

A poza tym ma bardzo dobre modele – całkiem nową Fiestę, malutkie Ka, a przecież i Focus ciągle się nie daje konkurencji. Każdy z nich odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne