Nowe rozdanie Playa

Rusza kolejna wojna o abonentów telefonii komórkowej.

Publikacja: 21.01.2013 01:59

Najbardziej na zmianach w prawie chce zyskać operator sieci Play

Najbardziej na zmianach w prawie chce zyskać operator sieci Play

Foto: Rzeczpospolita

Dziś weszło w życie znowelizowane prawo telekomunikacyjne nakładające na operatorów nowe obowiązki i dające konsumentom dodatkowe przywileje: gwarantowany poziom jakości usług w umowach, możliwość przeniesienia numeru w 24 godziny czy maksymalnie dwuletnie kontrakty dla klientów nowych z punktu widzenia danej sieci.

Telekomy, szczególnie komórkowe, od ub. tygodnia szykowały się do nowego otwarcia. Z ich stron internetowych znikały stopniowo oferty z usługami na dłużej niż 24 miesiące (Polkomtel, operator sieci Plus), pojawiły się informacje prasowe o ofertach startujących w poniedziałek (PTC, sieć T-Mobile). Operator T-Mobile, aby sprostać nowemu prawu i jednocześnie nie zrezygnować z walki o klienta drogą elektroniką (laptopy, tablety, smartfony), zapowiedział, że będzie podpisywać z klientami dwie umowy: na usługi jedną (maksymalnie na dwa lata) i na zakup ratalny sprzętu (nawet na 4 lata).

Formuła na dobre

Jednak najbardziej agresywnie od weekendu o klienta walczy P4, operator sieci Play: zarówno reklamowo (zatrudnił celebrytów i aktorów), jak i pod względem ofert dla klientów. Od soboty w ofercie telekomu znalazły się nowe plany taryfowe, zastępujące dotychczasowe (nie ma już w sprzedaży planów „all inclusive" czy „stanu darmowego"). P4, który w marcu 2012 roku jako pierwszy wprowadził ryczałty z nielimitowanymi rozmowami oraz wiadomościami SMS i MMS, poszedł za ciosem i jego nowe plany mają w nazwie „Formuła" .

Cztery flagowe, zachęcające do przenoszenia numeru od konkurencji i migracji z usług na kartę (pre-paid) telekom pokazał w piątek. Trzy z nich, nazwane jak w branży odzieżowej: S, M, L są do ofert no-limit tylko podobne (bez limitu można dzwonić i pisać w ramach jednej sieci). W pakiecie najtańszym – za 19 zł – wadą jest to, że za każdy SMS wysłany poza sieć Play trzeba zapłacić (pakiet 200 minut nie jest wymienny na wiadomości, co okazało się po publikacji regulaminów w weekend). Ostatnia – Formuła 4.0 – jest ryczałtem na usługi komórkowe w kraju bez względu na to, z którą siecią mobilną się łączymy, ale nieobejmującym Internetu (trzeba za niego dodatkowo zapłacić), czy połączeń na telefony stacjonarne.

Mimo minusów, nowa oferta Play to dla konkurencji wyzwanie. Widać to w zestawieniu najtańszych abonamentów i porównaniu ceny za minutę rozmowy po wykorzystaniu zaszytej w abonamencie puli. 19 gr za minutę operatorzy oferowali do tej pory tylko w ofertach pre-paid. Popularna na rynku jest wprawdzie stawka wyższa o 52 proc. – 29 gr – ale wtedy, gdy klient korzysta z droższego abonamentu.

Będzie większy ruch

Według Bartosza Dobrzyńskiego, członka zarządu operatora sieci Play, w tym roku operatorzy będą walczyć o więcej klientów przenoszących numer niż w ubiegłym, gdy z sieci do sieci przeniesiono 1,2 mln telefonów (za Telepolis.pl).

Play zdobył w ten sposób w ub.r. ponad 730 tys. klientów, uwzględniając ponad 70 tys. numerów, które odebrali mu konkurenci.

Ilu klientów w sumie chce zdobyć w tym roku ten najmłodszy z graczy, Bartosz Dobrzyński póki co nie ujawnia.

Jak na działania Playa odpowiedzą konkurenci, dopiero się okaże. Kopiowanie jego Formuły 4.0 w 2012 r. kosztowało ich w sumie około 200–250 mln zł utraconych przychodów. Dlatego teraz działają najwyraźniej z większą rozwagą. Plus w piątek wprowadził promocję w segmencie MIX, ale nowych taryf abonamentowych na razie nie pokazał. Orange planów marketingowych wciąż nie zdradza. T-Mobile postawił na usługę mobilnego Internetu z laptopami i tabletami. Nowe oferty wprowadza od dziś.

Play deklaruje, że pracuje nad usprawnieniem swojej usługi dostępowej.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja