Jak dowiedziała się „Rz”, umowę eksportową z brytyjską siecią Tesco podpisała właśnie firma Mokate. Będzie sprzedawać tam pod swoją marką kawę rozpuszczalną oraz cztery rodzaje cappuccino. – Wysłaliśmy już pierwszą dostawę – mówi Adam Mokrysz, szef działu Business Unit Food Ingrediens w Mokate.
To pierwszy kontrakt tej firmy na dostawy markowych wyrobów do brytyjskich sieci. Wcześniej sprzedawała w Wielkiej Brytanii czekoladę do picia i kakao pod marką sieci Sainsbury’s. Mokate liczy na to, że sprzedaż do Tesco, które kontroluje ok.
30 procent brytyjskiego rynku, przełoży się na zwiększenie eksportu w kolejnych miesiącach. W tym roku sprzedaż zagraniczna firmy poszła w górę o blisko 40 proc.
Tesco jest siecią, która sprzedaje najwięcej polskich produktów na rynku brytyjskim. – Dzisiaj w tamtejszych sklepach jest już ok. 200 polskich produktów – mówi Przemysław Skory, rzecznik Tesco. Szacunkowa wartość eksportu polskich produktów za pośrednictwem tej sieci może wynieść w 2007 r. 500 mln zł. W ubiegłym roku firma wysłała za granicę polską żywność wartą 300 mln zł, a przez ostatnich pięć lat było to łącznie 520 mln zł.
W tym miesiącu bezpośrednią współpracę z Tesco w Wielkiej Brytanii zaczyna także firma Profi, czołowy producent pasztetów drobiowych w Polsce. – Wcześniej przez rok sprzedawaliśmy nasze produkty do brytyjskich hurtowni, które dostarczały je do sieci handlowych w Wielkiej Brytanii – wyjaśnia Bogdan W. Śliwa, wiceprezes Profi. W tym czasie sprzedaż firmy na Wyspy Brytyjskie – dziś to jej drugi rynek eksportowy – zwiększyła się o 400 proc.