Zyski z herbat w butelkach kuszą firmy

Coraz więcej producentów wykorzystuje modę na napoje herbaciane. Ich sprzedaż rosła w 2007 r. średnio o 100 procent miesięcznie.

Publikacja: 04.12.2007 19:08

Zyski z herbat w butelkach kuszą firmy

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Żywiec Zdrój, największy polski producent wody mineralnej, włączył się do walki o polski rynek napojów herbacianych. Należąca do koncernu Danone spółka w listopadzie wprowadziła do sklepów dwie odmiany herbaty: limonkową i owocową. Na razie można je kupić w 1,5-litrowych butelkach, ale w pierwszym kwartale 2008 roku nowy produkt będzie dostępny także w półlitrowych opakowaniach.

Wejście na rynek napojów herbacianych rozważa także giełdowy producent napojów Hoop. Wiceprezes spółki Marek Jutkiewicz przyznaje, że jeżeli do tego dojdzie, w grę wchodzi raczej wypromowanie nowej marki niż odmiany już sprzedawanych.

Pojawienie się nowych graczy to skutek dynamicznego wzrostu rynku. Według firmy badawczej Nielsen w 2006 roku sprzedaż herbaty w butelkach zwiększyła się w porównaniu z rokiem 2005 o 90 procent. Wartość rynku przekroczyła 320 mln zł rocznie.

W tym roku wzrost popytu może być jeszcze większy. Rekord padł już w styczniu: Polacy kupili wówczas o 207 proc. napojów o smaku herbaty więcej niż rok wcześniej. Od stycznia do października 2007 roku sprzedaż napojów herbacianych rosła średnio o 100 proc. miesięcznie.

Rosnący popyt na napoje herbaciane wpisuje się w modę na gotowe produkty spożywcze. Ta trwa w Polsce od niedawna. Gdy Spółdzielnia Pracy Jurajska w 1993 roku wprowadziła na rynek swoją pierwszą herbatę w szklanej butelce, produkt się nie przyjął. Tymczasem teraz marka Ice-Tea, pod którą Jurajska sprzedaje herbatę od maja 2007 roku, nie miała problemów z zaistnieniem na rynku. – Zadebiutowaliśmy na początku sezonu, dlatego w ciągu trzech pierwszych miesięcy udało się nam zwiększyć sprzedaż o 400 procent – wyjaśnia Bogdan Wawrzyniak, prezes Jurajskiej.

Reklama
Reklama

Od początku 2007 roku o 100 procent sprzedaż herbaty Ariva zwiększyła firma Zbyszko. Marka jest na polskim rynku od niemal półtora roku. W październiku należało do niej 2 proc. rynku pod względem wielkości sprzedaży.

– W naszej strategii zakładamy znaczne zwiększenie udziałów rynkowych – wyjaśnia Krzysztof Winklewski, dyrektor handlowy firmy Zbyszko. Sposobem na to ma być kampania promocyjna, która potrwa przez najbliższy rok.

Na razie jednak bezkonkurencyjne w są międzynarodowe koncerny Coca – Cola i PepsiCo. Pierwszy z nich, który oferuje markę Nestea, sprzedaje ok. 38 proc. napojów herbacianych w Polsce. Do Lipton Ice Tea, której dystrybutorem jest Pepsi Co., należy 23 proc. rynku pod względem wielkości sprzedaży.

Na razie lider rynku jest spokojny o swoją pozycję. Nie zamierza jednak spocząć na laurach. W listopadzie 2007 r. Coca – Cola wprowadziła do sklepów kolejną odmianę Nestea o smaku pomarańczy, przyprawi miodu.

Żywiec Zdrój, największy polski producent wody mineralnej, włączył się do walki o polski rynek napojów herbacianych. Należąca do koncernu Danone spółka w listopadzie wprowadziła do sklepów dwie odmiany herbaty: limonkową i owocową. Na razie można je kupić w 1,5-litrowych butelkach, ale w pierwszym kwartale 2008 roku nowy produkt będzie dostępny także w półlitrowych opakowaniach.

Wejście na rynek napojów herbacianych rozważa także giełdowy producent napojów Hoop. Wiceprezes spółki Marek Jutkiewicz przyznaje, że jeżeli do tego dojdzie, w grę wchodzi raczej wypromowanie nowej marki niż odmiany już sprzedawanych.

Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama