Zyski z herbat w butelkach kuszą firmy

Coraz więcej producentów wykorzystuje modę na napoje herbaciane. Ich sprzedaż rosła w 2007 r. średnio o 100 procent miesięcznie.

Publikacja: 04.12.2007 19:08

Zyski z herbat w butelkach kuszą firmy

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Żywiec Zdrój, największy polski producent wody mineralnej, włączył się do walki o polski rynek napojów herbacianych. Należąca do koncernu Danone spółka w listopadzie wprowadziła do sklepów dwie odmiany herbaty: limonkową i owocową. Na razie można je kupić w 1,5-litrowych butelkach, ale w pierwszym kwartale 2008 roku nowy produkt będzie dostępny także w półlitrowych opakowaniach.

Wejście na rynek napojów herbacianych rozważa także giełdowy producent napojów Hoop. Wiceprezes spółki Marek Jutkiewicz przyznaje, że jeżeli do tego dojdzie, w grę wchodzi raczej wypromowanie nowej marki niż odmiany już sprzedawanych.

Pojawienie się nowych graczy to skutek dynamicznego wzrostu rynku. Według firmy badawczej Nielsen w 2006 roku sprzedaż herbaty w butelkach zwiększyła się w porównaniu z rokiem 2005 o 90 procent. Wartość rynku przekroczyła 320 mln zł rocznie.

W tym roku wzrost popytu może być jeszcze większy. Rekord padł już w styczniu: Polacy kupili wówczas o 207 proc. napojów o smaku herbaty więcej niż rok wcześniej. Od stycznia do października 2007 roku sprzedaż napojów herbacianych rosła średnio o 100 proc. miesięcznie.

Rosnący popyt na napoje herbaciane wpisuje się w modę na gotowe produkty spożywcze. Ta trwa w Polsce od niedawna. Gdy Spółdzielnia Pracy Jurajska w 1993 roku wprowadziła na rynek swoją pierwszą herbatę w szklanej butelce, produkt się nie przyjął. Tymczasem teraz marka Ice-Tea, pod którą Jurajska sprzedaje herbatę od maja 2007 roku, nie miała problemów z zaistnieniem na rynku. – Zadebiutowaliśmy na początku sezonu, dlatego w ciągu trzech pierwszych miesięcy udało się nam zwiększyć sprzedaż o 400 procent – wyjaśnia Bogdan Wawrzyniak, prezes Jurajskiej.

Od początku 2007 roku o 100 procent sprzedaż herbaty Ariva zwiększyła firma Zbyszko. Marka jest na polskim rynku od niemal półtora roku. W październiku należało do niej 2 proc. rynku pod względem wielkości sprzedaży.

– W naszej strategii zakładamy znaczne zwiększenie udziałów rynkowych – wyjaśnia Krzysztof Winklewski, dyrektor handlowy firmy Zbyszko. Sposobem na to ma być kampania promocyjna, która potrwa przez najbliższy rok.

Na razie jednak bezkonkurencyjne w są międzynarodowe koncerny Coca – Cola i PepsiCo. Pierwszy z nich, który oferuje markę Nestea, sprzedaje ok. 38 proc. napojów herbacianych w Polsce. Do Lipton Ice Tea, której dystrybutorem jest Pepsi Co., należy 23 proc. rynku pod względem wielkości sprzedaży.

Na razie lider rynku jest spokojny o swoją pozycję. Nie zamierza jednak spocząć na laurach. W listopadzie 2007 r. Coca – Cola wprowadziła do sklepów kolejną odmianę Nestea o smaku pomarańczy, przyprawi miodu.

Żywiec Zdrój, największy polski producent wody mineralnej, włączył się do walki o polski rynek napojów herbacianych. Należąca do koncernu Danone spółka w listopadzie wprowadziła do sklepów dwie odmiany herbaty: limonkową i owocową. Na razie można je kupić w 1,5-litrowych butelkach, ale w pierwszym kwartale 2008 roku nowy produkt będzie dostępny także w półlitrowych opakowaniach.

Wejście na rynek napojów herbacianych rozważa także giełdowy producent napojów Hoop. Wiceprezes spółki Marek Jutkiewicz przyznaje, że jeżeli do tego dojdzie, w grę wchodzi raczej wypromowanie nowej marki niż odmiany już sprzedawanych.

Biznes
Prezydencja w UE: Polska ma pomysł na energię
Biznes
Muzeum Gazowni Warszawskiej – Wyjątkowe Miejsce na Twoje Wydarzenie Biznesowe
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 w 2024 r.
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność