Reklama

Ekobenzyna dla wybranych

Biopaliwo E85 ma być o 30 proc. tańsze od tradycyjnego

Publikacja: 26.03.2008 05:43

Biopaliwo E85, które pod koniec roku ma się pojawić na polskich stacjach, może kosztować o złotówkę mniej od konwencjonalnej benzyny. Koncerny naftowe chcą, by paliwo było zwolnione z akcyzy w 70 – 85 proc. – w zależności od tego, ile komponentu roślinnego będzie zawierać. Paliwo E85 musi być tańsze także dlatego, że bioetanol jest mniej wydajny od benzyny – jego użytkownicy będą w stanie przejechać na nim mniej kilometrów, niż gdyby korzystali z tradycyjnego paliwa. Eksperci szacują, że, by wyrównać te dysproporcje, E85 powinno kosztować o 30 proc. mniej od najpopularniejszej obecnie benzyny.

Decyzja, w jakim stopniu wspierać sprzedaż E85, będzie należała do Ministerstwa Finansów. Polski resort może w tej dziedzinie czerpać z doświadczeń innych państw Unii. Rząd francuski jeszcze w 2006 r. postanowił pozostawić „zieloną” część paliwa E85 wolną od jakichkolwiek obciążeń fiskalnych.

Polscy przedsiębiorcy podkreślają, że ulgi akcyzowe mogą nie wystarczyć do zachęcenia kierowców do kupna nowego paliwa. – Nieodzowne jest wprowadzenie promocji biopaliw także na szczeblu lokalnym, np. zwolnienia z opłat za parking dla ekologicznych samochodów – uważa Robert Gmyrek, dyrektor ds. alternatywnych źrodeł energii w PKN Orlen.

Takie pomysły znalazły się już w przygotowanym rok temu przez Ministerstwo Gospodarki krajowym programie promocji biopaliw. Niestety, dokument ten w praktyce nie jest realizowany.

Na rozwój rynku bioetanolu czekają krajowi producenci tego biopaliwa. Teraz w kraju istnieje kilkudziesięciu niewielkich dostawców bioetanolu, a największym jego producentem jest Akwawit, który posiada fabryki w Lesznie i Wrocławiu. Dużą fabrykę bioetanolu buduje na Opolszczyźnie spółka Biopaliwa należąca do Zbigniewa Komorowskiego.

Reklama
Reklama

Impuls do wprowadzenia biopaliw dała Komisja Europejska. Dyrektywa 2003/30/WE z 8 maja 2003 r. dotyczy wspierania zużycia biopaliw lub innych paliw odnawialnych w transporcie.

Regulacje polskie:

25 sierpnia 2006 r.

- ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

15 czerwca 2007 r.

- rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2008 – 2013

Reklama
Reklama

Największym producentem bioetanolu jest Brazylia.Ponad 85 proc. aut sprzedawanych w tym kraju jest napędzana biopaliwem, głównie z trzciny cukrowej. Brazylijczycy mają do wyboru już 63 modele aut na biopaliwo.

Bioetanol jest bardzo popularny też w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Unii Europejskiej więcej sprzedaje się biodiesla.

Biopaliwo E85, które pod koniec roku ma się pojawić na polskich stacjach, może kosztować o złotówkę mniej od konwencjonalnej benzyny. Koncerny naftowe chcą, by paliwo było zwolnione z akcyzy w 70 – 85 proc. – w zależności od tego, ile komponentu roślinnego będzie zawierać. Paliwo E85 musi być tańsze także dlatego, że bioetanol jest mniej wydajny od benzyny – jego użytkownicy będą w stanie przejechać na nim mniej kilometrów, niż gdyby korzystali z tradycyjnego paliwa. Eksperci szacują, że, by wyrównać te dysproporcje, E85 powinno kosztować o 30 proc. mniej od najpopularniejszej obecnie benzyny.

Reklama
Biznes
Imperium zbudowane przez Zygmunta Solorza bliskie ważnego rozstrzygnięcia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama