Ekobenzyna dla wybranych

Biopaliwo E85 ma być o 30 proc. tańsze od tradycyjnego

Publikacja: 26.03.2008 05:43

Biopaliwo E85, które pod koniec roku ma się pojawić na polskich stacjach, może kosztować o złotówkę mniej od konwencjonalnej benzyny. Koncerny naftowe chcą, by paliwo było zwolnione z akcyzy w 70 – 85 proc. – w zależności od tego, ile komponentu roślinnego będzie zawierać. Paliwo E85 musi być tańsze także dlatego, że bioetanol jest mniej wydajny od benzyny – jego użytkownicy będą w stanie przejechać na nim mniej kilometrów, niż gdyby korzystali z tradycyjnego paliwa. Eksperci szacują, że, by wyrównać te dysproporcje, E85 powinno kosztować o 30 proc. mniej od najpopularniejszej obecnie benzyny.

Decyzja, w jakim stopniu wspierać sprzedaż E85, będzie należała do Ministerstwa Finansów. Polski resort może w tej dziedzinie czerpać z doświadczeń innych państw Unii. Rząd francuski jeszcze w 2006 r. postanowił pozostawić „zieloną” część paliwa E85 wolną od jakichkolwiek obciążeń fiskalnych.

Polscy przedsiębiorcy podkreślają, że ulgi akcyzowe mogą nie wystarczyć do zachęcenia kierowców do kupna nowego paliwa. – Nieodzowne jest wprowadzenie promocji biopaliw także na szczeblu lokalnym, np. zwolnienia z opłat za parking dla ekologicznych samochodów – uważa Robert Gmyrek, dyrektor ds. alternatywnych źrodeł energii w PKN Orlen.

Takie pomysły znalazły się już w przygotowanym rok temu przez Ministerstwo Gospodarki krajowym programie promocji biopaliw. Niestety, dokument ten w praktyce nie jest realizowany.

Na rozwój rynku bioetanolu czekają krajowi producenci tego biopaliwa. Teraz w kraju istnieje kilkudziesięciu niewielkich dostawców bioetanolu, a największym jego producentem jest Akwawit, który posiada fabryki w Lesznie i Wrocławiu. Dużą fabrykę bioetanolu buduje na Opolszczyźnie spółka Biopaliwa należąca do Zbigniewa Komorowskiego.

Impuls do wprowadzenia biopaliw dała Komisja Europejska. Dyrektywa 2003/30/WE z 8 maja 2003 r. dotyczy wspierania zużycia biopaliw lub innych paliw odnawialnych w transporcie.

Regulacje polskie:

25 sierpnia 2006 r.

- ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

15 czerwca 2007 r.

- rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2008 – 2013

Największym producentem bioetanolu jest Brazylia.Ponad 85 proc. aut sprzedawanych w tym kraju jest napędzana biopaliwem, głównie z trzciny cukrowej. Brazylijczycy mają do wyboru już 63 modele aut na biopaliwo.

Bioetanol jest bardzo popularny też w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Unii Europejskiej więcej sprzedaje się biodiesla.

Biopaliwo E85, które pod koniec roku ma się pojawić na polskich stacjach, może kosztować o złotówkę mniej od konwencjonalnej benzyny. Koncerny naftowe chcą, by paliwo było zwolnione z akcyzy w 70 – 85 proc. – w zależności od tego, ile komponentu roślinnego będzie zawierać. Paliwo E85 musi być tańsze także dlatego, że bioetanol jest mniej wydajny od benzyny – jego użytkownicy będą w stanie przejechać na nim mniej kilometrów, niż gdyby korzystali z tradycyjnego paliwa. Eksperci szacują, że, by wyrównać te dysproporcje, E85 powinno kosztować o 30 proc. mniej od najpopularniejszej obecnie benzyny.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej