Miliard na sprzęt AGD do zabudowy

Wartość kupowanego sprzętu co roku rośnie o prawie 30 proc. Dynamika jest imponująca, mimo że urządzenia do zabudowy są droższe od wolno stojących

Publikacja: 22.04.2008 02:59

Miliard na sprzęt AGD do zabudowy

Foto: Rzeczpospolita

Obecnie już co piąte urządzenie AGD kupowane w polskich sklepach jest przeznaczone do zabudowy. Ten segment rynku w pierwszych miesiącach urósł o prawie 30 proc., a zdaniem firm w całym roku dynamika zostanie co najmniej utrzymana. – W niektórych kategoriach urządzeń tempo wzrostu sięga nawet 40 proc. – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny branżowej organizacji CECED Polska, należącej do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD.

Obecnie już połowę wartości sprzedaży zmywarek generują urządzenia do zabudowy, sprzedaż blatów i piekarników znacznie przewyższa zaś wartość tradycyjnych kuchni. – Polsce daleko do krajów zachodnich, gdzie udział zabudowy w ogólnej sprzedaży przekracza 60 proc., ale szybko odrabiamy zaległości – mówi Rafał Rudziński, dyrektor handlowy firmy BSH, znanej z marek Bosch i Siemens. W jej przypadku udział takiego sprzętu w obrotach wynosi już ok. 40 proc.

Aby zwiększyć sprzedaż, producenci AGD podpisują umowy z firmami sprzedającymi meble kuchenne. Korzystają też z nowego trendu na rynku mieszkaniowym: część firm budowlanych stara się zwiększyć marże, oferując mieszkania wykończone pod klucz. Wytwórcy AGD wchodzą w tę niszę ze swoimi urządzeniami. Na przykład BSH współpracowała z deweloperami, którzy wybudowali warszawskie osiedla Marina Mokotów i Holland Park. Obecnie negocjuje kontrakty dotyczące wyposażenia kuchni w kilku innych prestiżowych inwestycjach – nie chce jednak podać szczegółów.

– Na razie współpraca z deweloperami to niewielka część rynku, ale ma perspektywy. Deweloperzy są ostrożni w oferowaniu nowych mieszkań z wykończeniem, ale to podejście będzie się zmieniało – dodaje Wojciech Konecki.

Inni producenci też szukają sposobów na wzrost obrotów. Whirpool ma podpisaną umowę ze szwedzką siecią Ikea – w dziale mebli kuchennych jest nawet oferta produktów pod specjalną marką Whirpool for Ikea. Firma nie podaje, jaki procent obrotów jest generowany w ten sposób. – Sprzedaż wiązana – AGD wraz z meblami kuchennymi – ma przyszłość, choć w Polsce dopiero zaczyna się jej rozwój. W Europie Ikea jest jednym z naszych najważniejszych klientów, nie wykluczamy też współpracy z innymi sieciami meblowymi – dodaje Andrzej Tuleja, dyrektor marketingu Whirpool Polska.

Obecnie już co piąte urządzenie AGD kupowane w polskich sklepach jest przeznaczone do zabudowy. Ten segment rynku w pierwszych miesiącach urósł o prawie 30 proc., a zdaniem firm w całym roku dynamika zostanie co najmniej utrzymana. – W niektórych kategoriach urządzeń tempo wzrostu sięga nawet 40 proc. – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny branżowej organizacji CECED Polska, należącej do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD.

Obecnie już połowę wartości sprzedaży zmywarek generują urządzenia do zabudowy, sprzedaż blatów i piekarników znacznie przewyższa zaś wartość tradycyjnych kuchni. – Polsce daleko do krajów zachodnich, gdzie udział zabudowy w ogólnej sprzedaży przekracza 60 proc., ale szybko odrabiamy zaległości – mówi Rafał Rudziński, dyrektor handlowy firmy BSH, znanej z marek Bosch i Siemens. W jej przypadku udział takiego sprzętu w obrotach wynosi już ok. 40 proc.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki