Obecnie już co piąte urządzenie AGD kupowane w polskich sklepach jest przeznaczone do zabudowy. Ten segment rynku w pierwszych miesiącach urósł o prawie 30 proc., a zdaniem firm w całym roku dynamika zostanie co najmniej utrzymana. – W niektórych kategoriach urządzeń tempo wzrostu sięga nawet 40 proc. – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny branżowej organizacji CECED Polska, należącej do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD.
Obecnie już połowę wartości sprzedaży zmywarek generują urządzenia do zabudowy, sprzedaż blatów i piekarników znacznie przewyższa zaś wartość tradycyjnych kuchni. – Polsce daleko do krajów zachodnich, gdzie udział zabudowy w ogólnej sprzedaży przekracza 60 proc., ale szybko odrabiamy zaległości – mówi Rafał Rudziński, dyrektor handlowy firmy BSH, znanej z marek Bosch i Siemens. W jej przypadku udział takiego sprzętu w obrotach wynosi już ok. 40 proc.
Aby zwiększyć sprzedaż, producenci AGD podpisują umowy z firmami sprzedającymi meble kuchenne. Korzystają też z nowego trendu na rynku mieszkaniowym: część firm budowlanych stara się zwiększyć marże, oferując mieszkania wykończone pod klucz. Wytwórcy AGD wchodzą w tę niszę ze swoimi urządzeniami. Na przykład BSH współpracowała z deweloperami, którzy wybudowali warszawskie osiedla Marina Mokotów i Holland Park. Obecnie negocjuje kontrakty dotyczące wyposażenia kuchni w kilku innych prestiżowych inwestycjach – nie chce jednak podać szczegółów.
– Na razie współpraca z deweloperami to niewielka część rynku, ale ma perspektywy. Deweloperzy są ostrożni w oferowaniu nowych mieszkań z wykończeniem, ale to podejście będzie się zmieniało – dodaje Wojciech Konecki.
Inni producenci też szukają sposobów na wzrost obrotów. Whirpool ma podpisaną umowę ze szwedzką siecią Ikea – w dziale mebli kuchennych jest nawet oferta produktów pod specjalną marką Whirpool for Ikea. Firma nie podaje, jaki procent obrotów jest generowany w ten sposób. – Sprzedaż wiązana – AGD wraz z meblami kuchennymi – ma przyszłość, choć w Polsce dopiero zaczyna się jej rozwój. W Europie Ikea jest jednym z naszych najważniejszych klientów, nie wykluczamy też współpracy z innymi sieciami meblowymi – dodaje Andrzej Tuleja, dyrektor marketingu Whirpool Polska.