Linie lotnicze zaciskają pasa

Przewoźnicy tną koszty lub znikają z rynku. Skok kosztów paliw wstrzymał przejęcia, a kilka linii zmusił do zakończenia działalności. Pozostałe podnoszą ceny biletów i szukają oszczędności

Publikacja: 11.06.2008 05:23

Linie lotnicze zaciskają pasa

Foto: Rzeczpospolita

W ostatnich miesiącach latać przestały m.in. Maxjet i Eos. Pod koniec maja zawieszono obrót akcjami Silverjet.

Największe problemy mają przewoźnicy obsługujący trasy transatlantyckie. Na nich właśnie latały maszyny brytyjskich przewoźników – Maxjet i Eos. Silverjet obsługiwał trasy Londyn – Nowy Jork i Londyn – Dubaj. Powodem kłopotów linii jest to, że nie otrzymała obiecanego wsparcia finansowego ze strony arabskich inwestorów. Problemy nie ominęły pozostałych przewoźników, którzy utrzymują się na rynku. Akcje Ryanair staniały od początku roku o ok. 30 proc., a easyJet o ok. 45 proc. Za papiery Ryanairu trzeba zapłacić ok 2,85 funta, a easyJet – 3,95 funta.Problemy ma też Centralwings należący do LOT. By z nich wyjść, m.in. zrezygnował z większości tras i zapowiedział rozwój połączeń czarterowych.

Branża lotnicza ten rok ma zakończyć stratą co najmniej 2,3 mld dol. Będzie ona nawet o 4 mld wyższa, jeżeli do końca roku cena baryłki ropy będzie średnio wynosić 135 dol. Jak jeszcze kilka miesięcy temu szacowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), 2008 r. dla branży miał zakończyć się zyskiem w wysokości 5 mld dol. Każdy dolar, o jaki wzrasta cena baryłki ropy, podnosi łączne koszty wszystkich linii lotniczych aż o 1,6 mld dol.

Przewoźnicy robią, co mogą, by utrzymać się na rynku. Zaczęli od szukania oszczędności.

– Naszą odpowiedzią na wzrost cen paliw jest jeszcze większa kontrola kosztów firmy – mówi Natasa Kazmer, dyrektor ds. komunikacji Wizz Air. EasyJet dąży do redukcji zużycia paliwa o 3 proc. w skali roku, kadra kierownicza na razie nie ma co myśleć o podwyżkach – jej pensje zostały zamrożone. Przewoźnik chce też wymienić swoją flotę – na taką, która zużywa mniej paliwa. Michael O’Leary, szef Ryanairu, zapowiedział zamrożenie pensji swojej i 36 menedżerów.

Po tym, jak koszty paliwa wzrosły dwukrotnie, linie lotnicze starają się zniechęcić pasażerów do zabierania na pokład zbyt dużo bagażu. Lżejszy samolot mniej spala. Stąd wprowadzenie lub podniesienie opłat dodatkowych za główny bagaż.

Część znawców branży prognozuje przyspieszenie konsolidacji. – Na rynku zostaną najsilniejsi przewoźnicy – mówi Natasa Kazmer. Z drugiej strony Air France i KLM wstrzymały się z przejęciem Alitalii właśnie przez podwyżkę cen ropy. Zdaniem Eryka Kłopotowskiego, eksperta ds. transportu, to nie jest dobry czas na przejęcia i konsolidacje. – W Europie działa dużo małych przewoźników, którzy nie mają pieniędzy na przejęcia i walczą o utrzymanie się w branży. A duże linie chwilowo nie są zainteresowane dodatkowymi wydatkami – mówi Kłopotowski. – Czeka nas powtórka z tego, co dzieje się na amerykańskim rynku lotniczym – dodaje.

To oznacza w pierwszej kolejności likwidację najmniej dochodowych tras, głównie tych łączących porty regionalne. Następnym krokiem jest cięcie kosztów, a w końcu – masowe zwolnienia.

W ostatnich miesiącach latać przestały m.in. Maxjet i Eos. Pod koniec maja zawieszono obrót akcjami Silverjet.

Największe problemy mają przewoźnicy obsługujący trasy transatlantyckie. Na nich właśnie latały maszyny brytyjskich przewoźników – Maxjet i Eos. Silverjet obsługiwał trasy Londyn – Nowy Jork i Londyn – Dubaj. Powodem kłopotów linii jest to, że nie otrzymała obiecanego wsparcia finansowego ze strony arabskich inwestorów. Problemy nie ominęły pozostałych przewoźników, którzy utrzymują się na rynku. Akcje Ryanair staniały od początku roku o ok. 30 proc., a easyJet o ok. 45 proc. Za papiery Ryanairu trzeba zapłacić ok 2,85 funta, a easyJet – 3,95 funta.Problemy ma też Centralwings należący do LOT. By z nich wyjść, m.in. zrezygnował z większości tras i zapowiedział rozwój połączeń czarterowych.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej