Dobre półrocze dla producentów aut

VW miał rekord sprzedaży. Fiat przekroczył oczekiwania analityków. Tylko Japończycy tracą z powodu sytuacji w USA i słabego dolara

Publikacja: 24.07.2008 07:49

Dobre półrocze dla producentów aut

Foto: Rzeczpospolita

Europejskie firmy samochodowe wypadły znacznie lepiej od złych prognoz rynkowych dzięki cięciu kosztów, nowościom i wschodzącym rynkom. To pozwoliło im potwierdzić roczne plany i zwiększyć udział rynkowy. A giełda zareagowała wzrostem notowań – PSA Peugeot Citroen o 8,9 proc., Fiata o 11,9, VW o 5,2 proc.

Największy w Europie Volkswagen osiągnął zysk netto 1,6 mld euro i obroty 29,5 mld (po pół roku 2,6 mld i 56,5 mld) ze sprzedaży od stycznia rekordowej liczby 3,27 mln aut. Niemcy zakładają wzrost rocznego zysku operacyjnego do 6,61 mld euro.

Druga w Europie grupa PSA Peugeot Citroen pozytywnie zaskoczyła bilansem półrocza. Zysk netto wzrósł o połowę, do 733 mln euro, obroty do 31,3 mld dzięki sprzedaży 1,845 mln pojazdów (+4,6 proc.) Francuzi potwierdzili prognozę rocznego wzrostu sprzedaży o 5 proc., do 3,5 – 3,6 mln sztuk.

Włoski Fiat poprawił się dzięki solidnemu wynikowi działu samochodowego poza Włochami i maszyn rolniczych. Kwartalny zysk netto wyniósł 646 mln euro, a obroty 16,97 mld. Zysk i obroty były najwyższe w historii firmy. Sprzedaż aut w II kwartale zwiększyła się o 11,4 proc., do 664,7 tys. Najlepiej sprzedawały się małe modele: Panda, Punto i 500. Koncern podtrzymał plany zysku na ten i następny rok.

Szwedzki producent ciężarówek Volvo miał dobry II kwartał. Zysk netto skoczył o 28 proc., do 5,1 mld koron (544,5 mln euro), obroty o 13 proc., do 80,4 mld (8,5 mld euro), dzięki popytowi w Azji i Europie Wschodniej.

Reklama
Reklama

Firmy japońskie pracują nad bilansami. Ale już wiadomo, że miniony kwartał był dla nich jednym z najgorszych w ostatnich latach. Stało się tak z powodu słabego dolara, trudnego rynku w USA i rosnących kosztów materiałowych. Zysk operacyjny Toyoty spadnie o 36 proc. Mniejsze, także w skali dwucyfrowej, będą zyski Hondy, Nissana, Mazdy i Suzuki.

Europejskie firmy samochodowe wypadły znacznie lepiej od złych prognoz rynkowych dzięki cięciu kosztów, nowościom i wschodzącym rynkom. To pozwoliło im potwierdzić roczne plany i zwiększyć udział rynkowy. A giełda zareagowała wzrostem notowań – PSA Peugeot Citroen o 8,9 proc., Fiata o 11,9, VW o 5,2 proc.

Największy w Europie Volkswagen osiągnął zysk netto 1,6 mld euro i obroty 29,5 mld (po pół roku 2,6 mld i 56,5 mld) ze sprzedaży od stycznia rekordowej liczby 3,27 mln aut. Niemcy zakładają wzrost rocznego zysku operacyjnego do 6,61 mld euro.

Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama