Floty cały czas rosną, marże już nie

Przedstawiciele branży leasingu i wynajmu samochodów mimo kryzysu na rynku finansowym spodziewają się w Polsce wzrostu sprzedaży

Publikacja: 07.10.2008 02:27

Rynkowi wynajmu bardziej przeszkadza duży import aut używanych, który spowodował spadek cen samochod

Rynkowi wynajmu bardziej przeszkadza duży import aut używanych, który spowodował spadek cen samochodów używanych, niż zawirowania na rynkach finansowych

Foto: KFP, Wojciech Jakubowski WJ Wojciech Jakubowski

Według raportu przygotowanego przez Instytut Keralla branża leasingu i wynajmu samochodów (full service leasing) może się spodziewać wzrostu przychodów. Katarzyna Pydych, autorka publikacji, wskazuje, że sytuację w Polsce ratują rozbudowa infrastruktury oraz unijne dotacje. Według niej inwestycje powinny „podtrzymać leasing i wynajem na przyzwoitym poziomie przez co najmniej dwa – trzy lata”.

– W najbliższych latach sytuacja nie ulegnie zmianie. Do końca roku utrzymamy planowany poziom sprzedaży nowych samochodów – zauważa Radosław Woźniak, dyrektor zarządzający Europejskiego Funduszu Leasingowego. – Dilerzy już rozpoczynają akcje wyprzedażowe rocznika 2008 oraz promocje nowych modeli – dodaje. Wzrostowi sprzedaży sprzyja także wysoki średni wiek flotowego samochodu w Polsce. Prezes zarządu TNS OBOP Andrzej Olszewski podaje, że według danych Corporate Vehicle Observatory Barometr 2008, który został przygotowany na zlecenie Arval przez TNS OBOP, średni wiek flotowego samochodu w Polsce wynosi 6,5 roku, gdy w Czechach 4,5 roku, w Niemczech 4,7 roku, w Hiszpanii 4,1 roku i 5 lat w Szwajcarii. Olszewski tłumaczy, że średni wiek zawyżany jest przez małe firmy, które korzystają najczęściej z zakupu za środki własne lub leasingu finansowego.

W dużych flotach, gdzie częściej wykorzystywany jest leasing operacyjny, średni wiek aut wynosi prawie cztery lata.

[srodtytul]Optymiści w firmach średniej wielkości[/srodtytul]

Odpowiedzialni za zakupy aut firmowych przedstawiciele firm przewidują w najbliższych trzech latach poważny wzrost liczebności parków samochodowych. W przedsiębiorstwach liczących do dziesięciu pracowników 20 proc. badanych było przekonanych, że flota się zwiększy, natomiast tylko 1 proc. uważał, że park samochodowy się zmniejszy. W Europie w tym segmencie optymistów było 15 proc. W działających w Polsce firmach zatrudniających powyżej dziesięciu osób powiększenia flot spodziewało się ok.

40 proc. ankietowanych, gdy w Unii Europejskiej ok. 20 proc.Szef sprzedaży i marketingu Arval Polska Paweł Partycki dodaje, że w naszym kraju ponad połowa aut firmowych kupowana jest ze środków własnych, a nieco ponad jedna trzecia leasingowana lub wynajmowana długoterminowo. Przeciętnie w krajach Unii ta proporcja jest odwrotna – co drugi samochód jest leasingowany lub wynajmowany. Dlatego Partycki uważa, że polski rynek będzie się jeszcze rozwijał. Wskazuje, że wśród rodaków wiedza o leasingu jest niewielka. Z danych Corporate Vehicle Observatory Barometr 2008 wynika, że co trzeci zarządzający flotą nie wie, co to jest leasing operacyjny. To najwyższy odsetek w Europie. Według danych CVO nieznajomość leasingu operacyjnego deklaruje 28 proc. badanych w Szwajcarii, 11 proc. w Czechach i tylko 1 proc. we Włoszech. O potrzebie edukacji zarządzających flotami w Polsce świadczy – według autorów raportu CVO – także mały odsetek znających leasing finansowy – 22 proc. z nich nie zna tego rozwiązania.

[srodtytul]Mniejsze marże[/srodtytul]

Katarzyna Pydych ostrzega jednak, że kryzys finansowy może spowodować zawirowania na polskim rynku wynajmu i leasingu, bo główni gracze to spółki powiązane z największymi instytucjami finansowymi świata zachodniego. Dodaje, że wolniejsze tempo wzrostu polskiej gospodarki przełoży się także na wolniejszy wzrost sektora corporate fleet management. Ubiegłoroczny 32-proc. wzrost zapewne nie zostanie powtórzony w tym roku, chociaż przybywa podmiotów oferujących usługi FSL. Firmy CFM żyją z zarządzania ryzykiem i w przygotowywanych kontraktach muszą zaplanować, jaki będzie kurs złotego w 2012 r., gdy Polska prawdopodobnie wejdzie do strefy euro. Niewiadomą są także wyceny samochodów używanych, które za kilka lat będą odbierane od klientów.

– Na polski rynek wpływają wyższe raty finansowe spowodowane rosnącym kosztem pieniądza oraz rosnące ryzyko niewypłacalności klientów. Niektóre firmy CFM mogą mieć problem z dostępem do finansowania – wylicza skutki kryzysu finansowego prezes zarządu LeasePlan Fleet Management Sławomir Wontrucki. Natomiast Radosław Woźniak uważa, że zagrożeniem dla rynku motoryzacyjnego jest przede wszystkim napływ starych samochodów z zagranicy.

[ramka]Przedsiębiorstwa najchętniej decydują się na leasing i zarządzanie samochodami firmowymi. Mimo to ponad 30 proc. firm nawet nie syszało o leasingu operacyjnym. [/ramka]

Według raportu przygotowanego przez Instytut Keralla branża leasingu i wynajmu samochodów (full service leasing) może się spodziewać wzrostu przychodów. Katarzyna Pydych, autorka publikacji, wskazuje, że sytuację w Polsce ratują rozbudowa infrastruktury oraz unijne dotacje. Według niej inwestycje powinny „podtrzymać leasing i wynajem na przyzwoitym poziomie przez co najmniej dwa – trzy lata”.

– W najbliższych latach sytuacja nie ulegnie zmianie. Do końca roku utrzymamy planowany poziom sprzedaży nowych samochodów – zauważa Radosław Woźniak, dyrektor zarządzający Europejskiego Funduszu Leasingowego. – Dilerzy już rozpoczynają akcje wyprzedażowe rocznika 2008 oraz promocje nowych modeli – dodaje. Wzrostowi sprzedaży sprzyja także wysoki średni wiek flotowego samochodu w Polsce. Prezes zarządu TNS OBOP Andrzej Olszewski podaje, że według danych Corporate Vehicle Observatory Barometr 2008, który został przygotowany na zlecenie Arval przez TNS OBOP, średni wiek flotowego samochodu w Polsce wynosi 6,5 roku, gdy w Czechach 4,5 roku, w Niemczech 4,7 roku, w Hiszpanii 4,1 roku i 5 lat w Szwajcarii. Olszewski tłumaczy, że średni wiek zawyżany jest przez małe firmy, które korzystają najczęściej z zakupu za środki własne lub leasingu finansowego.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca