Będzie to następny z serii przetargów na budowę i zarządzanie miejscami obsługi podróżnych. MOP na A4 mają odpowiadać III kategorii – stacjom benzynowym towarzyszyć mają restauracje, parkingi i miejsca noclegowe. Ich powstanie jest jednym z warunków, by za korzystanie z trasy móc pobierać opłaty od kierowców.
Przetarg ma dotyczyć zagospodarowania trzech miejsc obsługi podróżnych na 54-km odcinku autostrady A4 między Zgorzelcem a Krzyżową. Jego rozstrzygnięcie planowane jest na kwiecień 2009 roku. Budowa trasy ma się zakończyć w sierpniu 2009 roku. – Chcemy uniknąć sytuacji, kiedy na nowo wybudowanej autostradzie nie będzie miejsc obsługi podróżnych – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Taka sytuacja jest niestety obecnie standardem. Około 180-km odcinek autostrady A4 z Wrocławia do Katowic miał być dostosowany do standardów drogi płatnej w 2009 r. Liczne przetargi na wykonanie niezbędnych prac były jednak wielokrotnie unieważniane. Dopiero miesiąc temu Generalnej Dyrekcji udało się wybrać firmy, które wybudują MOP. Mają się tym zająć Lotos, Orlen i Shell. Stacje benzynowe i restauracje mają powstać w ciągu 12 miesięcy od przekazania terenu, a motele w ciągu 18 miesięcy. Umowy wciąż nie są jednak podpisane, bo wynik przetargu nie jest jeszcze prawomocny.
Od lipca zeszłego roku kierowcy bezpłatnie korzystają ze 103-km odcinka trasy A2 z Konina do Strykowa. Przetargi na budowę stacji, restauracji i moteli wygrały Orlen i Lotos – wybudują je do końca 2010 r. Do tego czasu mają też zostać ustawione bramki do pobierania opłat.
Rozstrzygając przetargi, Generalna Dyrekcja bierze pod uwagę wysokość proponowanego czynszu za dzierżawę gruntu i standard planowanych przez firmę inwestycji. Wielkim przegranym w dotychczasowych przetargach jest BP.