Przeciwko tym dwóm operatorom telewizji kablowej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował do sądu sprawy za łamanie praw konsumentów. Przeciw Dialogowi i Tele2 toczą się ponadto postępowania urzędu o naruszenie interesów klientów.
W sumie urząd wykrył nieprawidłowości w regulaminach i cennikach aż dziewięciu dużych operatorów telekomunikacyjnych. Nie było wśród nich Telekomunikacji Polskiej, której dokumenty UOKiK bada osobno. Urząd otrzymuje również bardzo wiele skarg od klientów małych dostawców Internetu.
– Najwięcej skarg konsumentów dotyczy wprawdzie sprzedaży detalicznej, ale usługi telekomunikacyjne również należą do czołówki – powiedziała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK. Wątpliwości urzędu budzą m.in. opłaty za zmianę przez abonenta pakietu usługowego na tańszy czy automatyczne przedłużanie umów terminowych bez ścisłego określenia warunków wypowiedzenia.
Notorycznym problemem w przypadku usług telewizji kablowej są zmiany w ofercie programowej. Zmiana jednego kanału telewizyjnego na drugi stanowi zdaniem UOKiK zmianę warunków umowy abonenckiej, o czym klient powinien być poinformowany i mieć możliwość rezygnacji z usług. Część problemów wynika z tego, że nie tylko klientom brakuje wiedzy o prawach konsumenta.
– Około 18 proc. telefonów na naszą infolinię, dotyczących spraw rynku telekomunikacyjnego, pochodzi od przedsiębiorców. Im również brakuje wiedzy na temat przepisów lub sposobu ich interpretacji – powiedziała Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.