Szanuj przyrodę, zaoszczędzisz na benzynie

Nawet o 25 proc. można obniżyć zużycie paliwa w samochodzie osobowym, jeśli stosuje się zasady ecodrivingu. Przy dużych dystansach, jakie codziennie pokonują pracownicy wielu przedsiębiorstw, może to oznaczać dziesiątki tysięcy złotych oszczędności rocznie

Publikacja: 08.01.2009 08:02

Szanuj przyrodę, zaoszczędzisz na benzynie

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Idea [b]ecodrivingu[/b] (coraz częściej używa się już określenia ekojazda) nie jest nowa. W połowie lat 90. ubiegłego stulecia propagowano ją m.in. w Szwajcarii i Finlandii. Dlaczego tak bogate kraje zainteresowały się oszczędną jazdą? Bo dzięki niej spala się mniej benzyny lub oleju napędowego, wolniej zużywa się pojazd, a przede wszystkim chroni się środowisko.

Z czasem inteligentny styl prowadzenia pojazdu, przyjazny zarówno dla środowiska, jak i portfela, stał się modny w całej Europie, zwłaszcza gdy znacząco rosły ceny paliw na stacjach. Ze sporym opóźnieniem, kilka lat temu, idea ekojazdy trafiła również do Polski.

– Na razie o wiele większą popularnością cieszą się kursy bezpiecznej jazdy. W ciągu ostatniego roku zorganizowaliśmy ich ok. 120, a ecodrivingu niecałe 20 – przyznaje Magdalena Jakubowicz, organizator kursów z poznańskiej Szkoły Auto. – Jesteśmy jednak przekonani, że popularność ecodrivingu będzie rosła. W ostatnich tygodniach mamy wyraźnie więcej zapytań. Wkrótce będziemy też mieli w ofercie kurs łączący zasady bezpiecznej jazdy z jazdą ekonomiczną i ekologiczną.

[srodtytul]Czas na naukę[/srodtytul]

Zanim jednak zaczną się oszczędności, trzeba nieco wydać. Oczywiście, podchodząc do sprawy profesjonalnie. Całodzienny kurs np. w Szkole Auto dla 15-osobowej grupy kosztuje ponad 8,5 tys. zł. Ceny u konkurencji są podobne.

Na czym polega szkolenie? Zaczyna się od teoretycznej podbudowy. Po niej instruktor rusza na wyznaczoną trasę wraz z kursantem. Niczego mu nie podpowiada, tylko obserwuje technikę jazdy. Wyłapuje złe nawyki, błędy. Potem przychodzi czas na właściwe szkolenie. Dowiadujemy się, co zrobić, by podczas jazdy auto zużywało mniej paliwa. Jak zmieniać biegi, jak skutecznie hamować i przyspieszać. Jak przygotować się do jazdy, itd.Wreszcie można sprawdzić wyuczone umiejętności w praktyce. Na tej samej trasie kursanci prowadzą samochód, ale już zgodnie z podpowiedziami instruktora. Porównanie średniego spalania (które w krańcowych przypadkach spada nawet o jedną czwartą) oraz czasu przejazdu (często jest krótszy mimo pozornie mniejszej dynamiki) dla wielu jest sporym zaskoczeniem.

Po jednym ze swoich kursów dla firmy Ikea Szkoła Auto przez pół roku dokładnie mierzyła zużycie paliwa przez 12 kierowców samochodów osobowych. Porównano spalanie w analogicznych miesiącach i w takich samych pojazdach. Nie było ani jednego kierowcy, u którego nie odnotowano by wyraźnego spadku zużycia paliwa. Średnio spalanie spadło o 12,5 proc., a w przypadku niektórych kierowców nawet o 25 proc.

[srodtytul]Ciszej i taniej[/srodtytul]

W Polsce partnerem europejskiej kampanii Ecodriven na rzecz promocji efektywnych energetycznie zachowań kierowców jest Krajowa Agencja Poszanowania Energii. Z wyliczeń agencji wynika, że dzięki stosowaniu zasad ekojazdy (zachowując dotychczasową dynamikę jazdy) redukuje się zużycie paliwa zwykle o 5 – 10 proc., a czasami nawet o ponad 20 proc.

– Do tego dochodzą mniejsze koszty serwisowania i napraw oraz redukcja emisji CO2 do atmosfery o 10 – 15 proc. Jazda na niższych obrotach zmniejsza też hałas – wylicza Urszula Ajersz z Krajowej Agencji Poszanowania Energii.

Oszczędna jazda to nie tylko styl prowadzenia auta, ale też dbałość o stan techniczny pojazdu i porządek w bagażniku. Przykładowo, gdy ciśnienie powietrza w oponach jest o 10 – 15 proc. za niskie, zwiększony opór toczenia podnosi zużycie paliwa o 4 – 8 proc. Z kolei każdy dodatkowy ładunek o masie 100 kg w ważącym 1,5 tony samochodzie podnosi spalanie o 7 proc. Jak widać, niewiele trzeba, by być oszczędnym i ekologicznym kierowcą.

[ramka][srodtytul]Złote zasady ecodrivingu[/srodtytul]

- Jedź na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach.

- Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów na minutę w silniku benzynowym lub 2000 obrotów na minutę w silniku wysokoprężnym.

- Przyspieszaj, jeśli warunki ruchu na to pozwalają, dynamicznie wciskając pedał gazu.

- Nie jedź na luzie; jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz auto na biegu bez naciskania pedału gazu.

- Uruchamiaj silnik bez dodawania gazu.

- Ruszaj od razu, nie rozgrzewaj samochodu na postoju.

- Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.

- Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu, klimatyzacji używaj z umiarem.

- Bądź przewidujący, unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.

- Unikaj zbędnego obciążenia auta.

- Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny auta (silnik, zawieszenie itd.).

- Planuj podróż, wybierz trasę nawet dłuższą, za to gwarantującą płynną jazdę, bez korków; unikaj jazdy na dystansie krótszym niż 4 km.

źródło: Szkoła Auto[/ramka]

[ramka][srodtytul]Oszczędności we flocie[/srodtytul]

Jeśli firma ma 20 samochodów, każdy z rocznym przebiegiem 50 tys. km, zużywających po 9 litrów benzyny na 100 km, to przy zaoszczędzeniu tylko 10 proc. paliwa (przy średniej cenie 3,5 zł za litr) ekodriving daje 31,5 tys. zł oszczędności. Od rocznych kosztów eksploatacji tych pojazdów można też odjąć co najmniej 10 proc. kosztów ich serwisowania; zmniejszy się także szkodowość – przynajmniej o 10 proc. W sumie przy 20 samochodach da to nawet do 100 tys. zł oszczędności.

źródło: Krajowa Agencja Poszanowania Energii[/ramka]

[ramka][srodtytul]Przydatny kalkulator[/srodtytul]

Na stronie http://www.kape.gov.pl/php/ kalkulator_ecodriven/ index.phtml znaleźć można „Kalkulator oszczędności paliwa”. Odpowiadając na kilka pytań dotyczących techniki jazdy i przyzwyczajeń oraz podając średni przebieg roczny czy dotychczasowe średnie zużycie benzyny, można sprawdzić, ile litrów paliwa da się zaoszczędzić dzięki zasadom ecodrivingu, a także o ile mniej CO2 pojazd wyemitowałby do atmosfery.[/ramka]

Idea [b]ecodrivingu[/b] (coraz częściej używa się już określenia ekojazda) nie jest nowa. W połowie lat 90. ubiegłego stulecia propagowano ją m.in. w Szwajcarii i Finlandii. Dlaczego tak bogate kraje zainteresowały się oszczędną jazdą? Bo dzięki niej spala się mniej benzyny lub oleju napędowego, wolniej zużywa się pojazd, a przede wszystkim chroni się środowisko.

Z czasem inteligentny styl prowadzenia pojazdu, przyjazny zarówno dla środowiska, jak i portfela, stał się modny w całej Europie, zwłaszcza gdy znacząco rosły ceny paliw na stacjach. Ze sporym opóźnieniem, kilka lat temu, idea ekojazdy trafiła również do Polski.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Wojny napędzają światowy przemysł zbrojeniowy. PGZ pnie się w górę
Biznes
Kontrolowany przez francuski rząd bukmacher wycofuje się z Polski
Biznes
MON przyznaje: W tym roku na obronność trafi o 20 mld zł mniej niż zakładano
Materiał Promocyjny
Już dziś na PGE Narodowym w Warszawie startuje Kongres Społeczno-Gospodarczy Polska Moc Biznesu 2024!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Trump grozi wprowadzeniem ceł w Unii
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska