Bez spadków na piwnym rynku

Firmy dobrze sobie radzą z kryzysem. Wyniki Kompanii Piwowarskiej i SABMiller ucieszyły inwestorów

Publikacja: 15.05.2009 02:29

Piwne koncerny podzieliły globalny rynek. Tempo rozwoju nieco zwalnia, a nowym wyzwaniem będzie ogra

Piwne koncerny podzieliły globalny rynek. Tempo rozwoju nieco zwalnia, a nowym wyzwaniem będzie ograniczenie kosztów.

Foto: Rzeczpospolita

Ogłoszone wczoraj wyniki finansowe drugiego pod względem wielkości producenta piwa na świecie ucieszyły inwestorów. SABMiller, czyli Browary Południowoafrykańskie, zwiększył przychody o 6 proc., do 25,3 mld dolarów. Choć zysk netto spółki spadł i w przeliczeniu na akcję okazał się mniejszy o 7 proc., to jednak te wyniki były lepsze od przewidywań analityków.

SABMiller sprzedaje rocznie 210 mln hektolitrów piwa, co daje mu ok. 13 proc. w światowym rynku piwa. Największym producentem tego napoju z udziałem przekraczającym 20 proc. jest InBev, który w ubiegłym roku połączył się z Anheuser-Busch. Jego flagową marką pozostaje Budweiser, podczas gdy SABMiller sprzedaje takie międzynarodowe marki, jak Grolsch, Miller Genuine Draft czy Pilsner Urquell. Trzecim producentem piwa na świecie jest Heineken, a za nim Carlsberg.

Swoją pozycję na świecie SABMiller zawdzięcza wysokiej sprzedaży piwa na rynkach afrykańskim, europejskim i amerykańskim. Firma powstała w 1895 r., równo sto lat później koncern zdecydował się zainwestować w Europie, wybierając do tego browary na Węgrzech i w Polsce.

Kampania Piwowarska okazała się świetną inwestycją. W ubiegłym roku zwiększyła udziały w rynku do prawie 43 proc. z 40,4 proc. Jej przychody wzrosły o 9,1 proc., do 4,7 mld zł. Jednocześnie zysk netto wzrósł o 2,4 proc., do 757 mln zł.

Jednak analitycy są zgodni, że polski rynek piwa wkroczył w etap stabilizacji. Statystyczny Polak wypija ok. 93 litrów rocznie, co jest wynikiem na poziomie średniej europejskiej. Dlatego w ubiegłym roku rynek zwiększył się jedynie o 1,7 proc., podczas gdy rok wcześniej dynamika wyniosła 8,4 proc.

Dzisiaj największy potencjał tkwi zdecydowanie w Chinach, i to w tamtym kierunku są teraz zwrócone oczy wszystkich wiodących koncernów piwnych na świecie.

Ogłoszone wczoraj wyniki finansowe drugiego pod względem wielkości producenta piwa na świecie ucieszyły inwestorów. SABMiller, czyli Browary Południowoafrykańskie, zwiększył przychody o 6 proc., do 25,3 mld dolarów. Choć zysk netto spółki spadł i w przeliczeniu na akcję okazał się mniejszy o 7 proc., to jednak te wyniki były lepsze od przewidywań analityków.

SABMiller sprzedaje rocznie 210 mln hektolitrów piwa, co daje mu ok. 13 proc. w światowym rynku piwa. Największym producentem tego napoju z udziałem przekraczającym 20 proc. jest InBev, który w ubiegłym roku połączył się z Anheuser-Busch. Jego flagową marką pozostaje Budweiser, podczas gdy SABMiller sprzedaje takie międzynarodowe marki, jak Grolsch, Miller Genuine Draft czy Pilsner Urquell. Trzecim producentem piwa na świecie jest Heineken, a za nim Carlsberg.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki