Szybsze inwestycje na polskich torach

Kolejarze dostaną zaliczki unijnych dotacji. Przepisy, które to umożliwią, mogą zacząć obowiązywać już w lipcu

Publikacja: 23.06.2009 03:59

Szybsze inwestycje na polskich torach

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Rozpoczęliśmy prace nad stworzeniem instrumentów, które pomogą PKP PLK zdobyć pieniądze na prefinansowanie inwestycji, bo to jeden z problemów, z którym boryka się spółka – powiedział Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury, na posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury.

PKP PLK, spółka odpowiedzialna za budowę i modernizację torów, ma do 2015 roku zrealizować inwestycje współfinansowane ze środków unijnych za ok. 30 mld zł. Bruksela da ok. dwóch trzecich tej kwoty. Najpierw jednak firma sama musi sfinansować inwestycje. Dopiero potem może wystąpić do Brukseli o zwrot. A tych pieniędzy PLK nie ma. By uzyskać zaliczkę lub kredyt, musi przedstawić zabezpieczenie, np. weksel lub nieruchomości pod zastaw. – Z tym jest problem, bo PKP PLK należy do grupy PKP, która ma olbrzymie długi – wyjaśniał Juliusz Engelhardt. Spółka nie ma też nieruchomości, na których można by ustanowić zastaw. Jak wyjaśniał Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK, Europejski Bank Inwestycyjny, który wcześniej kredytował spółkę, zabezpieczył się na wszystkich torach, jakie można było zastawić.

Kolejarzom ma pomóc rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego, które jest po konsultacjach międzyresortowych. W życie może wejść już w przyszłym miesiącu. Dzięki nowelizacji przepisów PKP będzie mogła dostawać zaliczki na poczet unijnych inwestycji na korzystniejszych niż dotychczas zasadach.

PKP PLK, jako spółka Skarbu Państwa, są traktowane tak jak firmy prywatne – by dostać zaliczkę, muszą przedstawić zabezpieczenie. – Nowe przepisy zwolnią PKP PLK z tego obowiązku, a zatem mogą przyspieszyć wykorzystanie funduszy unijnych – wyjaśnia Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego odpowiedzialny za program „Infrastruktura i środowisko”, w którym zarezerwowano środki na kolej.

– Zaliczki będą wypłacane z budżetu państwa, gdy PKP PLK udowodni, że należycie zrealizuje inwestycję, o której dofinansowanie się ubiega – mówi minister Engelhardt.

– To jeden z pomysłów na zminimalizowanie katastrofy inwestycyjnej na kolei – ocenia Adrian Furgalski, dyrektor ZDG TOR.

Zgoda na obciążenie budżetu kolejowymi inwestycjami może być międzyresortowym kompromisem. Do tej pory nie zapadła bowiem decyzja o możliwości zaciągania pożyczek przez Fundusz Kolejowy, czego chciał resort infrastruktury, a na co, jak wynika z nieoficjalnych informacji, nie chce wyrazić zgody resort finansów.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?