Reklamowe filmiki emitowane na ekranach na zmianę z ciekawostkami czy teledyskami wrosną w tym roku w polski krajobraz. Mają je już chociażby supermarkety Carrefour oraz Piotr i Paweł, delikatesy Alma, salony Empiku, punkty dystrybucyjne Cyfry+, stacje warszawskiego metra czy miejskie autobusy. Według firmy CR Media Consulting taka forma promocji będzie w tym roku stanowiła 0,5 proc. całego reklamowego rynku (czyli 30 – 36 mln zł, w zależności od szacunków całego rynku reklamy), a w 2012 roku jej udział w reklamowym torcie urośnie do 2 proc.
– Przewagą takiej formy reklamy jest chociażby to, że gros tych ekranów znajduje się w punktach sprzedaży, a więc nadawany za ich pośrednictwem przekaz będzie ostatnim, jaki dotrze do klienta przed podjęciem decyzji o zakupie – mówi „Rz” Maciej Chodorowski z zarządu CR Media Consulting.
Rozwojowi takiej formy reklamy będzie sprzyjać pogłębiające się wśród marketerów przekonanie o malejącej skuteczności reklamy w tradycyjnych mediach i powiększająca się ciągle liczba takich ekranów. W ubiegłym roku Polacy pierwszy raz zobaczyli np. na własnym podwórku cyfrowe ekrany na stacjach metra (w 23 ekrany grupa Ströer zainwestowała 4 mln zł).
Jako jedna z pierwszych instalowała je w swoich sklepach francuska sieć Carrefour, dzisiaj ekrany działają w ponad 40 największych hipermarketach. – Elastyczność tego medium pozwala na realizację projektów, które do tej pory zabierały mnóstwo czasu i energii. Z badań przeprowadzanych wśród klientów wynika, że odbierają oni Carrefour TV bardzo pozytywnie – mówi Maria Cieślikowska, rzecznik sieci.
Na ekranach pokazywane są materiały promocyjne, informacje o produktach, ale i wiadomości ze świata polityki, biznesu, kultury, sportu i rozrywki przygotowywane m.in. przez zespół kanału Polsat News. Nieprzypadkowo, bo za ekrany w Carrefourach odpowiada właśnie m.in. grupa Polsatu. Wchodząca w jej skład cypryjska spółka Bithell Holdings Ltd od maja ma połowę firmy PRN Polska, specjalizującej się właśnie w tzw. digital signage, czyli ekranach emitujących komunikaty reklamowe na zmianę z treściami telewizyjnymi w sklepach czy tramwajach.