Reklama

Dwa miliony wadliwych toyot

Koncern znów ma kłopoty z jakością. Po raz drugi w tym roku Toyota wezwała klientów do warsztatów

Publikacja: 25.08.2009 05:58

Japoński koncern rezygnuje z mocarstwowych planów. Na wyścigu o to, kto wyprodukuje więcej aut, trac

Japoński koncern rezygnuje z mocarstwowych planów. Na wyścigu o to, kto wyprodukuje więcej aut, traciła ich jakość.

Foto: Rzeczpospolita

Powodem wycofania toyot z rynku jest wyciek smaru w mechanizmie otwierającym okno po stronie kierowcy. Naprawa dotyczy 700 tys. modeli camry, yarisów, viosów i corolli wyprodukowanych w latach 2006 – 2008 w Chinach przez Guanzhou Toyota Motor Co. i Tianjin FAW Toyota Motor.

To największa w Chinach akcja wycofania z rynku pojazdów, odkąd w roku 2004 władze nałożyły na producentów obowiązek informowania o defektach w sprzedanych autach.

W tym roku Toyota ogłosiła już konieczność naprawy ponad 2 mln samochodów. W sty- czniu 2009 r. koncern informował o konieczności wymiany napinaczy pasów bezpieczeństwa w 1,4 mln aut.

Toyota nie jest rekordzistą w liczbie jednorazowo wycofywanych aut. Dotychczas największą wpadkę zaliczył Ford, który przyznał się w 2007 roku, że w jego samochodach zacina się tempomat, a blokada może doprowadzić do pożaru. Wycofał wtedy z rynku w celu wymiany feralnego komponentu aż 3,6 mln pojazdów. Wcześniej Ford zmuszony był do wymiany wadliwych tempomatów w 7 mln pojazdów.

W autach słynnej z przykładania ogromnej wagi do jakości Toyoty liczba defektów zaczęła rosnąć wówczas, gdy japoński koncern za wszelką cenę starał się prześcignąć lidera rynku General Motors w liczbie produkowanych aut. Najwięcej wad fabrycznych wykryto w modelach wyprodukowanych w roku 2006, kiedy to z taśm produkcyjnych japońskiego koncernu zjechało ponad 9 mln aut.

Reklama
Reklama

Kłopoty z jakością były jednym z powodów, dla których doszło do zmiany prezesa koncernu w czerwcu tego roku. Na początku sierpnia nowy prezes Akio Toyoda zapowiedział, że koncern nie będzie już dążył do uzyskania 15 proc. udziału w światowym rynku. Mimo że Toyota posiada moce pozwalające na produkcję 10 mln aut rocznie, to na ten rok zaplanowano, że z jej fabryk wyjedzie jedynie 6,1 mln aut.

Ubiegły rok finansowy japoński koncern zakończył stratą w wysokości 4,4 mld dolarów. Była to pierwsza strata w 74-letniej historii Toyoty.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama