Dwa miliony wadliwych toyot

Koncern znów ma kłopoty z jakością. Po raz drugi w tym roku Toyota wezwała klientów do warsztatów

Publikacja: 25.08.2009 05:58

Japoński koncern rezygnuje z mocarstwowych planów. Na wyścigu o to, kto wyprodukuje więcej aut, trac

Japoński koncern rezygnuje z mocarstwowych planów. Na wyścigu o to, kto wyprodukuje więcej aut, traciła ich jakość.

Foto: Rzeczpospolita

Powodem wycofania toyot z rynku jest wyciek smaru w mechanizmie otwierającym okno po stronie kierowcy. Naprawa dotyczy 700 tys. modeli camry, yarisów, viosów i corolli wyprodukowanych w latach 2006 – 2008 w Chinach przez Guanzhou Toyota Motor Co. i Tianjin FAW Toyota Motor.

To największa w Chinach akcja wycofania z rynku pojazdów, odkąd w roku 2004 władze nałożyły na producentów obowiązek informowania o defektach w sprzedanych autach.

W tym roku Toyota ogłosiła już konieczność naprawy ponad 2 mln samochodów. W sty- czniu 2009 r. koncern informował o konieczności wymiany napinaczy pasów bezpieczeństwa w 1,4 mln aut.

Toyota nie jest rekordzistą w liczbie jednorazowo wycofywanych aut. Dotychczas największą wpadkę zaliczył Ford, który przyznał się w 2007 roku, że w jego samochodach zacina się tempomat, a blokada może doprowadzić do pożaru. Wycofał wtedy z rynku w celu wymiany feralnego komponentu aż 3,6 mln pojazdów. Wcześniej Ford zmuszony był do wymiany wadliwych tempomatów w 7 mln pojazdów.

W autach słynnej z przykładania ogromnej wagi do jakości Toyoty liczba defektów zaczęła rosnąć wówczas, gdy japoński koncern za wszelką cenę starał się prześcignąć lidera rynku General Motors w liczbie produkowanych aut. Najwięcej wad fabrycznych wykryto w modelach wyprodukowanych w roku 2006, kiedy to z taśm produkcyjnych japońskiego koncernu zjechało ponad 9 mln aut.

Kłopoty z jakością były jednym z powodów, dla których doszło do zmiany prezesa koncernu w czerwcu tego roku. Na początku sierpnia nowy prezes Akio Toyoda zapowiedział, że koncern nie będzie już dążył do uzyskania 15 proc. udziału w światowym rynku. Mimo że Toyota posiada moce pozwalające na produkcję 10 mln aut rocznie, to na ten rok zaplanowano, że z jej fabryk wyjedzie jedynie 6,1 mln aut.

Ubiegły rok finansowy japoński koncern zakończył stratą w wysokości 4,4 mld dolarów. Była to pierwsza strata w 74-letniej historii Toyoty.

Biznes
Zarobić na stresie. Pracodawca pozna poziom stresu pracowników
Biznes
Oszczędności Polaków na rekordowym poziomie, Trump uderza w RPA
Biznes
Firmy inwestują w rozwój mimo braku ożywienia na rynku
Biznes
Odpady uzupełnią produkcję energii
Biznes
Mamy problem z polskim rynkiem aut elektrycznych