Pociąg Velaro RUS Siemensa powstał na bazie ICE 3, czyli niemieckiego odpowiednika TGV. Każdy z ośmiu zamówionych przez Rosjan pociągów liczy dziesięć wagonów dwóch klas i zabiera 604 pasażerów. Odporna na ekstremalne mrozy wersja na rynek rosyjski nazywa się Sapsan (to miejscowy sokół wędrowny).
Już 18 grudnia zaczniemy regularne kursy między Moskwą i Sankt Petersburgiem. A w 2010 roku planujemy uruchomić linię z Moskwy do Niżnego Nowogrodu – mówi "Rz" Władimir Zinner odpowiedzialny za "rosyjski high speed" w RŻD (Kolejach Rosyjskich).
Osiem składów Velaro RUS kosztowało 240 mln euro. Obsługa techniczna przez producenta przez 30 lat w specjalistycznej zajezdni Metallostroj pochłonie ok. 330 mln euro. Przy tym kontrakcie pominięto procedurę przetargową. Decyzja zapadła podczas rozmów z udziałem prezydenta Władimira Putina i kanclerza Gerharda Schrödera w 2004 roku.
Cena biletu na tej trasie nie została jeszcze ustalona, ale ma być konkurencyjna wobec Aerofłotu. Podróż samolotem z Moskwy do Petersburga trwa jedną godz. 20 minut (do tego trzeba jednak doliczyć czas na odprawę i koszmarne korki w drodze na lotnisko). Dzisiaj rosyjskim pociągiem EP-200 z Moskwy do Petersburga dojedziemy w cztery godziny 30 minut. Pociągiem Sapsan w trzy godziny 45 minut.
Dlaczego tylko 45 minut zysku kosztem 570 mln euro? Z powodu niewystarczającej rosyjskiej infrastruktury sapsan będzie jeździł z pasażerami od 160 do 200 km/godz. W czasie wrześniowego przejazdu dla mediów pociąg tylko na chwilę rozpędził się do 251 km/godz. Dla porównania: po Niemczech ICE 3 jeżdżą z pasażerami ponad 300 km/godz.