Kopex przejmuje w Australii

Za około 7,7 mln zł (3 mln dolarów australijskich) ZZM z Grupy Kopex nabył 100 proc. udziałów w australijskiej spółce Waratah Engineering Pty Ltd. z Argenton (Nowa Południowa Walia), która jest producentem maszyn górniczych stosowanych w wydobyciu węgla kamiennego w systemie filarowo-komorowym

Publikacja: 22.10.2009 15:20

To alternatywny system w stosunku do technologii zmechanizowanych ścian wydobywczych, wykorzystujący kombajny typu Continuous Miner oraz cały szereg urządzeń pomocniczych: kołowe wozy załadunku i transportu urobku z napędem elektrycznym (Shuttle Car) oraz samobieżne, gąsienicowe obudowy podporowe (Breaking Line Support).

Eksploatacja złóż minerałów w systemie filarowo–komorowym jest możliwa w młodych formacjach geologicznych. Wykorzystanie tych systemów jest tańsze i często bardziej elastyczne od ścian zmechanizowanych. Na stosowaniu technologii filarowo-komorowej bazuje górnictwo RPA. Technologia ta stosowana jest także w przemyśle wydobywczym w regionie Azji Południowo - Wschodniej.

– Nabycie australijskiej spółki Waratah Engineering będzie uzupełnieniem kompetencji Grupy Kopex i odpowiedzią na zapotrzebowanie nowoczesnego przemysłu wydobywczego, który poszukuje usług o charakterze kompleksowym. Posiadamy teraz komplet maszyn wydobywczych dla wszystkich stosowanych na świecie technologii głębinowego wydobycia węgla i innych minerałów – mówi Marian Kostempski, prezes Kopeksu. – Akwizycja ta istotnie zwiększy naszą pozycję konkurencyjną w RPA oraz w całym regionie Azji Południowo - Wschodniej, w szczególności w Chinach, Wietnamie, Indiach i Indonezji - dodaje. Jest to trzecia akwizycja Grupy Kopex na rynku australijskim, po przejęciu w 2007 roku 50 proc. udziałów w spółce Inbye Mining Services Pty Ltd. zajmującej się projektowaniem i produkcją kompletnych systemów przenośników zgrzebłowych oraz zakupie bazy serwisowo-remontowej w Quennsland.

Waratah Engineering stanowić będzie w Grupie Kopex ogniwo zaplecza produkcyjno – serwisowego na rynki wydobywcze Australii i Nowej Zelandii oraz Azji. Produkcja maszyn górniczych w Waratah Engineering będzie rozwijana z wykorzystaniem rozwiązań technicznych w systemach maszyn do filarowo-komorowego wydobycia opracowanych już w spółkach z Grupy Kopex.

– Widzimy duże korzyści płynące z efektu synergii pomiędzy australijską spółką Waratah Engineering oraz spółkami z Grupy Kopex w RPA oraz Indonezji – mówi Marian Kostempski. – Spółka Kopex Genwest z Johannesburga w RPA, będąca częścią zależnej od Grupy Kopex spółki Hansen Sicherheitstechnik, działająca dotychczas w obszarze elektrycznych urządzeń zasilania i dystrybucji energii dla systemów maszyn górniczych, przekształcana jest obecnie w spółkę zdolną również do produkcji i serwisu maszyn górniczych, produkowanych przez Grupę Kopex. Górnictwo głębinowe RPA bazuje w części na technologii filarowo-komorowej, dlatego firma Genwest rozpocznie produkcję i sprzedaż wozów transportu urobku (shuttle car), na bazie współpracy i licencji udzielonej jej przez Waratah Engineering.

– Już dziś mamy możliwości sprzedaży kilkunastu zestawów shuttle car do kopalni południowo-afrykańskich – mówi Kostempski.

Firma produkcyjna z RPA będzie również stanowiła w Grupie Kopex zaplecze logistyczno – serwisowe dla kombajnów ścianowych produkcji ZZM z Zabrza sprzedawanych w Afryce, podobnie jak na terytorium Australii kombajny ZZM będą obsługiwane przez Waratah Engineering.

– Ponadto jeżeli uda się przejąć spółkę Remag mamy już strategię wykorzystania i rozwoju technologii tam stosowanych, które w połączeniu z urządzeniami do wydobycia w systemie filarowo-komorowym firmy Waratah Engineering, będą istotna przewagą konkurencyjną w zdobyciu nowych kontraktów na rynkach wydobywczych w Azji – mówi Kostempski. – Gdyby jednak akwizycja spółki Remag nie została przez nas zrealizowana, możemy z powodzeniem ją zastąpić technologiami opracowanymi już przez spółki z Grupy Kopex – dodaje.

To alternatywny system w stosunku do technologii zmechanizowanych ścian wydobywczych, wykorzystujący kombajny typu Continuous Miner oraz cały szereg urządzeń pomocniczych: kołowe wozy załadunku i transportu urobku z napędem elektrycznym (Shuttle Car) oraz samobieżne, gąsienicowe obudowy podporowe (Breaking Line Support).

Eksploatacja złóż minerałów w systemie filarowo–komorowym jest możliwa w młodych formacjach geologicznych. Wykorzystanie tych systemów jest tańsze i często bardziej elastyczne od ścian zmechanizowanych. Na stosowaniu technologii filarowo-komorowej bazuje górnictwo RPA. Technologia ta stosowana jest także w przemyśle wydobywczym w regionie Azji Południowo - Wschodniej.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?