Rynek outsourcingu zwiększył się w pierwszym półroczu
o 8809 pojazdów – od grudnia 2008 roku 20 spółek wypracowało wzrost, natomiast dziesięć zanotowało spadki i obsługuje floty mniejsze o łącznie 1724 samochody. Cały rynek zanotował wzrost o 1465 klientów. Analitycy Keralla Research podkreślają, że jako całość branża wprawdzie spowolniła, ponieważ dynamika spadła z dwu- do jednocyfrowej, ale wyraźnego tąpnięcia nie ma. Spadki zanotowała co czwarta firma w branży CFM. Łącznie firmy, które zmniejszyły obroty, stanowią 11,8 proc. rynku pod względem wielkości zarządzanych flot. Pozostali gracze, obsługujący 88,2 proc. rynku wg liczby aut, odnotowali w pierwszej połowie roku wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Klienci najczęściej korzystają z full service leasingu. Po pierwszym półroczu tego roku w tej formie outsourcingu jeździły 95 022 samochody firmowe. Ponad 20 tys. aut jest w wyłącznym zarządzaniu, a 12 127 samochodów klienci opłacają w formie niepełnoobsługowej usługi określanej na krajowym rynku jako „niepełny wynajem”. Wśród 130 932 samochodów służbowych obsługiwanych przez operatorów CFM, najrzadziej można spotkać najmowane (dzierżawa pojazdu). Do końca czerwca łącznie firmy CFM obsługiwały w tej formie 2605 samochodów.
Do końca czerwca 54 dostawców oferowało w Polsce usługę full service leasing – wynika z wyliczeń Keralla Research. Autorzy raportu podkreślają, że na rynku nastąpiły dwie ważne zmiany.
W marcu Armada przejęła Car 4 Company, a z końcem kwietnia powstała spółka Pekao Leasing z połączenia BPH Leasing oraz BPH Auto Finance. Największymi graczami na rynku usług CFM w Polsce są: Masterlease, LeasePlan oraz Arval. Te trzy firmy łącznie obsługują 42 828 samochodów – więcej niż połowę ze wszystkich firm zaliczonych do pierwszej dziesiątki rynku. Kolejne siedem firm z listy Top 10 obsługuje 41 899 aut. Na dziesięciu największych dostawców CFM przypada 84 727 pojazdów, co daje im 65-procentowy udział. Pozostałe