Podatkiem w stare auta

Producenci samochodów chcą wsparcia ze strony rządu

Publikacja: 27.04.2010 04:36

Już 17 krajów Unii Europejskiej wprowadziło podatek od samochodów osobowych uzależniony od emisji CO

Już 17 krajów Unii Europejskiej wprowadziło podatek od samochodów osobowych uzależniony od emisji CO2 i zużycia paliwa

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Już 17 krajów Unii Europejskiej wprowadziło podatek od samochodów osobowych uzależniony od emisji CO2 i zużycia paliwa – podał wczoraj Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), powołując się na branżowe stowarzyszenie ACEA. O zastosowaniu takiego rozwiązania w Polsce wciąż nie słychać, choć od dawna apeluje o to branża motoryzacyjna.

– Mamy jeden z najstarszych parków samochodowych, w którym średnia wieku pojazdu wynosi 15 lat. Wprowadzenie podatku ekologicznego napędziłoby koniunkturę na nowsze i bardziej przyjazne środowisku auta i zahamowałoby napływ zaśmiecających drogi wraków – twierdzi prezes PZPM Jakub Faryś.

Jak dowiedziała się „Rz”, jeszcze w tym tygodniu dojdzie do spotkania ekspertów przemysłu samochodowego z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki w sprawie przyszłości polskiej motoryzacji. Podatek ekologiczny będzie prawdopodobnie jednym z tematów rozmów. Europejski przemysł motoryzacyjny od dawna nawołuje do zastąpienia nim tradycyjnego podatku samochodowego, argumentując, że ten ostatni stanowi zagrożenie dla odnowy flot samochodowych. Branża twierdzi, że brak podatku ekologicznego to jeden z elementów hamujących wzrost sprzedaży nowych samochodów, bo na polski rynek stale napływają duże ilości samochodów wiekowych i mocno wyeksploatowanych, za to tańszych.

– Nie chodzi nam o zablokowanie prywatnego importu używanych aut. Gra toczy się o stworzenie mechanizmu, dzięki któremu ludziom opłacałoby się kupować samochody nowe – tłumaczy Faryś.

Liczba krajów europejskich stosujących podatek ekologiczny stale rośnie. W roku 2006 wprowadziło go tylko dziewięć państw, w 2007 było ich już 11, w 2008 r. – 14. Do kwietnia 2009 r. podatek ten funkcjonował już w 15 krajach Unii. Latem 2009 roku do listy tej dołączyły także Niemcy i Łotwa. Obecnie częściowe lub całkowite opodatkowanie aut podatkiem uzależnionym od emisji CO2 lub zużycia paliwa obowiązuje w Austrii, Belgii, na Cyprze, w Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Irlandii, na Łotwie, w Luksemburgu, na Malcie, w Holandii, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji oraz w Wielkiej Brytanii.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej twierdzą, że Polska jest w mniejszości europejskich krajów, które nie wspierają własnego rynku motoryzacyjnego. – Nie mamy żadnej strategii rozwoju motoryzacji – uważa prezes Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki.

Wiele jest za to hamulców. Gdy większość państw Unii zdecydowała się na wspomaganie sprzedaży premiami złomowymi, u nas temat upadł. Teraz rząd szykuje likwidacje odpisu VAT od zakupu aut firmowych, co zmniejszy sprzedaż. Z kolei nieskuteczne przepisy dotyczące kontroli technicznej pozwalają wjeżdżać na drogi samochodom, które mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

[ramka][b]Doświadczenia unijne[/b]

W Europie równocześnie z wprowadzaniem podatku ekologicznego stopniowo poszerza się liczba krajów stosujących ulgi dla ekologicznych i oszczędnych aut. W Europie Zachodniej, z wyjątkiem Luksemburga i Włoch, istnieją systemy zachęt przy kupnie pojazdów elektrycznych. Polegają one głównie na obniżeniu podatku lub wyłączeniu z opodatkowania i udzielaniu bonusów finansowych kupującym. [/ramka]

Już 17 krajów Unii Europejskiej wprowadziło podatek od samochodów osobowych uzależniony od emisji CO2 i zużycia paliwa – podał wczoraj Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), powołując się na branżowe stowarzyszenie ACEA. O zastosowaniu takiego rozwiązania w Polsce wciąż nie słychać, choć od dawna apeluje o to branża motoryzacyjna.

– Mamy jeden z najstarszych parków samochodowych, w którym średnia wieku pojazdu wynosi 15 lat. Wprowadzenie podatku ekologicznego napędziłoby koniunkturę na nowsze i bardziej przyjazne środowisku auta i zahamowałoby napływ zaśmiecających drogi wraków – twierdzi prezes PZPM Jakub Faryś.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku