Zapaść w produkcji autobusów

W pierwszym kwartale z polskich fabryk wyjechało o ponad 40 proc. mniej autobusów niż przed rokiem

Publikacja: 06.05.2010 14:59

W pierwszych trzech miesiącach najwięcej autobusów wyprodukowała Scania

W pierwszych trzech miesiącach najwięcej autobusów wyprodukowała Scania

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Produkcja autobusów w Polsce dramatycznie słabnie. Według branżowej firmy analitycznej JMK analizy rynku transportowego, w pierwszym kwartale z polskich fabryk wyjechało zaledwie 689 pojazdów. To ponad 40 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Takie załamanie jest rezultatem gwałtownego spadku popytu głównie na rynkach zagranicznych (większość produkowanych w Polsce autobusów jest eksportowana), ale także na i tak słabym rynku krajowym.

Najwięcej autobusów wyprodukowała w pierwszym kwartale słupska Scania (216 szt.), która jeszcze w końcu ubiegłego roku zajmowała w rankingu producentów dopiero czwartą pozycję i zmniejszyła poziom produkcji w minimalnym stopniu. Jak podaje JMK, lepsze od konkurentów wyniki firma uzyskała dzięki zamówieniom ze Szwecji i Wielkiej Brytanii, a także ofercie pojazdów zasilanych etanolem. Na drugim miejscu znalazło się Volvo z produkcją 155 autobusów i 30-procentowym wzrostem do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Wrocławska fabryka, z której w 2009 roku wyjechało najwięcej autobusów międzymiastowych, w ostatnich trzech miesiącach podzieliła produkcję niemal równo pomiędzy trzy segmenty: miejski, międzymiastowy i turystyczny.

Trzecie miejsce zajął Solaris z produkcją 151 autobusów, co jest wynikiem gorszym od ubiegłorocznego o prawie 38 proc. - Ten rezultat to w znacznej mierze efekt sprzedaży autobusów na polskim rynku. Zdaniem przedstawiciel fabryki, w kolejnych miesiącach produkcja powinna przyspieszyć - twierdzi Aleksander Kierecki z JMK. Solaris ma bowiem "zaklepane" dostawy 223 pojazdów do Szwecji, a dojdą jeszcze zamówienia z Niemiec i Francji.

Na czwartym miejscu uplasował się MAN z produkcją 113 autobusów i największym wśród najważniejszych producentów spadkiem (rok wcześniej z fabryki wyjechało 436 pojazdów). Pozostali producenci nie odgrywają już tak wielkiego znacznie na rynku: w pierwszym kwartale z zakładów CMS wyjechało 31 minibusów, Autosan wyprodukował 15 pojazdów, natomiast Kapena - 7. Większość produkcji autobusów z polskich fabryk stanowiły pojazdy miejskie - 537 sztuk. Powstało także 97 autobusów międzymiastowych i 55 turystycznych. Jak przedstawiają się wyniki eksportu? Otóż równie słabo jak produkcja. Od stycznia do końca marca polskie fabryki wysłały za granicę 542 autobusy, czyli o 46 proc. mniej niż przed rokiem. Według JMK, to pierwszy tak poważny spadek eksportu od 6 lat. Ale w kolejnych miesiącach sytuacja powinna się poprawić dzięki zawartym już kontraktom z zagranicznymi odbiorcami. Najważniejszym kierunkiem eksportu w pierwszym kwartale była Wielka Brytania, następnie Niemcy, Szwecja i Norwegia. W tym roku nie będzie natomiast sprzedaży do bardziej odległych krajów, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, które odbierały znaczną część produkcji w latach 2008 i 2009.

W przeciwieństwie do eksportu, w pierwszym kwartale poprawiła się natomiast sprzedaż krajowa. Przewoźnicy w Polsce zakupili łącznie 184 autobusy, o prawie 14 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Według Kiereckiego, ten wzrost jest pierwszym sygnałem wychodzenia krajowego rynku z dołka, choć do osiągnięcia dobrej kondycji jeszcze wiele mu brakuje. Wystarczy przypomnieć, że w latach 2006-2008 w ciągu pierwszych trzech miesięcy średnia wielkość zakupów przekraczała 290 sztuk.

Szansę na poprawę sytuacji dają natomiast regionalne programy operacyjne, w ramach których ogłaszane są kontrakty na dostawy autobusów miejskich. Producentom powinny także pomóc zbliżające się wybory samorządowe, przed którymi samorządy będą poprawiać swoje notowania m.in. inwestycjami w transport zbiorowy.

Produkcja autobusów w Polsce dramatycznie słabnie. Według branżowej firmy analitycznej JMK analizy rynku transportowego, w pierwszym kwartale z polskich fabryk wyjechało zaledwie 689 pojazdów. To ponad 40 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Takie załamanie jest rezultatem gwałtownego spadku popytu głównie na rynkach zagranicznych (większość produkowanych w Polsce autobusów jest eksportowana), ale także na i tak słabym rynku krajowym.

Najwięcej autobusów wyprodukowała w pierwszym kwartale słupska Scania (216 szt.), która jeszcze w końcu ubiegłego roku zajmowała w rankingu producentów dopiero czwartą pozycję i zmniejszyła poziom produkcji w minimalnym stopniu. Jak podaje JMK, lepsze od konkurentów wyniki firma uzyskała dzięki zamówieniom ze Szwecji i Wielkiej Brytanii, a także ofercie pojazdów zasilanych etanolem. Na drugim miejscu znalazło się Volvo z produkcją 155 autobusów i 30-procentowym wzrostem do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Wrocławska fabryka, z której w 2009 roku wyjechało najwięcej autobusów międzymiastowych, w ostatnich trzech miesiącach podzieliła produkcję niemal równo pomiędzy trzy segmenty: miejski, międzymiastowy i turystyczny.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne