Kolej rozdaje kontrakty na dworce

Wkrótce wybór firm, które za 200 mln zł wyremontują dworce: Warszawa Wschodnia, Gdynia i Kraków

Publikacja: 11.05.2010 04:57

Dworzec w Zgorzelcu jest w opłakanym stanie. Niestety nie jest to wyjątek na polskiej mapie

Dworzec w Zgorzelcu jest w opłakanym stanie. Niestety nie jest to wyjątek na polskiej mapie

Foto: Fotorzepa, Piotr Rudzki p.r. Piotr Rudzki

Najbliższe tygodnie mają też przynieść zakończenie przedłużających się negocjacji z partnerami prywatnymi, którzy zainwestują w modernizację dworców kolejowych Poznań Główny i Warszawa Zachodnia.

Negocjacje dotyczące umów na odremontowanie i zarządzanie dworcami w Poznaniu i Warszawie ciągną się od ponad roku. – To nie jest długi okres, to inwestycje warte po kilkaset milionów złotych – zapewnia Michał Wrzosek, rzecznik PKP. – Negocjacje dotyczące sposobu zagospodarowania dworca w Antwerpii we współpracy z partnerem prywatnym ciągnęły się przez cztery lata – dodaje Wrzosek. Strony negocjują szczegóły dotyczące np. wielkości obejmowanych udziałów, sposobu i terminu wyjścia ze spółki prywatnego inwestora oraz kosztów realizacji prac.

Teren dworca warszawskiego chce zagospodarować francuska grupa budowlana Nexity. Szczegóły dotyczące przebudowy poznańskiego obiektu dopinane są zaś z węgierskim TriGranitem. Obie firmy mają doświadczenie w realizowaniu inwestycji w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Dworce w tych miastach znalazły się na liście tych, których remonty miały zostać zakończone przed mistrzostwami Euro w 2012 roku. To, czy tak się stanie, budzi coraz więcej wątpliwości. – Zapewne skończy się na tym, że powstaną same perony, nawet bez budynków dworcowych, nie mówiąc o części komercyjnej – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw kolei. – W przypadku Warszawy Zachodniej od wielu miesięcy mamy inwestora, który nie jest w stanie zebrać wystarczającej liczby najemców powierzchni komercyjnych, by uzyskać kredyt w banku. Żadna umowa nie została też podpisana w Poznaniu – dodaje Furgalski.

Zgodnie z pierwotnymi planami inwestor dla Warszawy Zachodniej miał być wyłoniony w kwietniu 2009 roku, a dla Poznania Głównego – w październiku zeszłego roku. Jak podają władze PKP, plany pokrzyżował zeszłoroczny kryzys finansowy. To przez załamanie na światowych rynkach nie udało się m. in. znaleźć chętnego do zainwestowania w warszawski Dworzec Wschodni. Chętnych było dwóch. Żaden z potencjalnych inwestorów nie uzyskał finansowania i inwestycję przejęło państwo. – W ciągu najbliższych dwóch tygodni ma zostać wybrana firma, która zajmie się remontem tego obiektu – dodaje rzecznik PKP. Najniższą ofertę w przetargu na prace złożył austriacki Strabag. Opiewa ona na 31,8 mln zł i jest o ponad 12 mln zł niższa od kosztorysu. Do końca maja spodziewana jest też decyzja zarządu PKP dotycząca remontu dworca Warszawa Centralna – również finansowanego przez budżet i kolejową spółkę. PKP na inwestycje chciała wydać 22 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta złożona przez austriacką firmę PORR opiewa na 47 mln zł.

Jeszcze trzy lata temu przebudowa dworców w m.in. w Krakowie, Wrocławiu i Sopocie również miała zostać powierzona prywatnym firmom. Z tego pomysłu PKP się wycofała. Do 2012 roku na remonty w Krakowie, Wrocławiu i w Gdyni mają zostać wydane 338 mln zł. Ok. 238 mln zł z tego to środki unijne. Prace we Wrocławiu trwają. Koperty w przetargu na remont krakowskiego obiektu zostaną otwarte za dwa tygodnie. Prace mają kosztować 120 mln zł.

[ramka][b]stacje się zmieniają[/b]

Obecnie modernizowanych jest sześć dworców – w Elblągu, Łodzi Widzew, Malborku, Tarnowie, Wrocławiu i w Kołobrzegu. Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac w kolejnych pięciu obiektach. PKP SA – właściciel polskich dworców szuka też firm, które wyremontują kolejne 12 nieruchomości. Do 2012 r. PKP SA wydadzą na remonty dworców 980 mln złotych, z tego 547 mln zł to dotacje UE, budżet dołoży 424 mln zł, zaś 102 mln zł to środki PKP. [/ramka]

[i] Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku