Szyby dla Fiata lecą śmigłowcami

Firmy zatrzymane przez powódź już zaczynają wznawiać produkcję

Publikacja: 25.05.2010 02:20

Helikoptery transportujące szyby samochodowe z Sandomierza do fabryki Fiata

Helikoptery transportujące szyby samochodowe z Sandomierza do fabryki Fiata

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Fabryka Fiat Auto Poland w Tychach, którą w czwartek zatrzymał brak szyb wytwarzanych przez należącą do koncernu Pilkington hutę szkła w Sandomierzu, dziś może uruchomić produkcję.

Odcięta od dróg przez powódź huta znalazła sposób na wznowienie dostaw. Szyby transportowane są na plac w Sandomierzu wynajętymi śmigłowcami, a tam przeładowywane do samochodów. – We wtorek powinniśmy zacząć już od pierwszej zmiany – mówi „Rz” rzecznik FAP Bogusław Cieślar. Przymusowy postój kosztował fabrykę zmniejszenie planowanej na maj produkcji o co najmniej 7 tys. pojazdów. Sandomierskie zakłady Pilkington Automotive Poland mają osiągnąć pełne zdolności produkcyjne najpóźniej w środę 26 maja. – Pełna obsługa naszych odbiorców będzie możliwa dopiero po odblokowaniu dróg dojazdowych do fabryki – mówi rzecznik Pilkingtona Monika Klamka. Fiat ma jednak zamiar nadrobić straty. Dyrekcja zakładu rozpoczęła rozmowy ze związkami w sprawie dodatkowej pracy w nadgodzinach, która byłaby organizowana w soboty.

Także inne firmy motoryzacyjne zatrzymane przez powódź wznawiają normalną pracę. Wczoraj ruszyły produkujące tłoki zakłady Federal Morgul w Gorzycach, dziś produkcję koparek i ładowarek wznawia Volvo Polska we Wrocławiu.

[ramka][srodtytul]Jak firmy radzą sobie z powodzią[/srodtytul]

[b]Elektrownia Połaniec[/b]

[ul][li] Ze względu na zagrożenie powodzią przejściowo ograniczono produkcję energii elektrycznej. Zarządzająca systemem energetycznym spółka PSE Operator zapewniła, że nie wpłynęło to na przerwy w dostawach prądu do odbiorców. [/ul]

[i]—jp[/i]

[b]Polimex-Mostostal[/b]

[ul][li] Konsorcja musiały wstrzymać prace na autostradzie A1 i A4. Na podtopienia, rozmoczenie gruntów i szkody w budowanych nasypach drogowych narzeka też Budimex. Spółki budowlane ubezpieczają realizowane kontrakty, więc nie muszą się martwić o straty. W ich przypadku większym zagrożeniem jest upływający czas, który może doprowadzić do opóźnień. [/ul]

[i]—a.ko.[/i]

[b]Europejski Fundusz Leasingowy[/b]

[ul][li] W wyniku znacznych strat mogą się pojawiać problemy z płynnością finansową niektórych poszkodowanych firm. Już teraz zgłaszają się do EFL osoby, które ucierpiały w wyniku żywiołu. EFL uruchamia specjalne procedury mające zapewnić wsparcie poszkodowanym, fundusz funkcjonuje normalnie i w żaden sposób nie został bezpośrednio dotknięty powodzią. [/ul]

[i]—k.o.[/i]

[b]Kompania Węglowa[/b]

[ul][li] Spółka z opóźnieniem wysyła transporty węgla do odbiorców, bo tory są podmyte. Aby ograniczyć straty, zakupiła nowe wysokowydajne pompy, które pompują aż 1000 m sześc. wody na godzinę, dostarcza żywność i odpady powęglowe do uszczelniania wałów. [/ul]

[i]—kbac[/i]

[b]Rafako[/b]

[ul][li] W tym roku spółka nie ucierpiała, głównie dlatego, że fala była niższa niż 13 lat temu. Po tamtej katastrofie umocnionio i podniesiono wał. Nadmiar wody przyjąłby też zbiornik przeciwpowodziowy Polder Buków. [/ul]

[i]—skra[/i] [/ramka]

Fabryka Fiat Auto Poland w Tychach, którą w czwartek zatrzymał brak szyb wytwarzanych przez należącą do koncernu Pilkington hutę szkła w Sandomierzu, dziś może uruchomić produkcję.

Odcięta od dróg przez powódź huta znalazła sposób na wznowienie dostaw. Szyby transportowane są na plac w Sandomierzu wynajętymi śmigłowcami, a tam przeładowywane do samochodów. – We wtorek powinniśmy zacząć już od pierwszej zmiany – mówi „Rz” rzecznik FAP Bogusław Cieślar. Przymusowy postój kosztował fabrykę zmniejszenie planowanej na maj produkcji o co najmniej 7 tys. pojazdów. Sandomierskie zakłady Pilkington Automotive Poland mają osiągnąć pełne zdolności produkcyjne najpóźniej w środę 26 maja. – Pełna obsługa naszych odbiorców będzie możliwa dopiero po odblokowaniu dróg dojazdowych do fabryki – mówi rzecznik Pilkingtona Monika Klamka. Fiat ma jednak zamiar nadrobić straty. Dyrekcja zakładu rozpoczęła rozmowy ze związkami w sprawie dodatkowej pracy w nadgodzinach, która byłaby organizowana w soboty.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne