Szyby dla Fiata lecą śmigłowcami

Firmy zatrzymane przez powódź już zaczynają wznawiać produkcję

Publikacja: 25.05.2010 02:20

Helikoptery transportujące szyby samochodowe z Sandomierza do fabryki Fiata

Helikoptery transportujące szyby samochodowe z Sandomierza do fabryki Fiata

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Fabryka Fiat Auto Poland w Tychach, którą w czwartek zatrzymał brak szyb wytwarzanych przez należącą do koncernu Pilkington hutę szkła w Sandomierzu, dziś może uruchomić produkcję.

Odcięta od dróg przez powódź huta znalazła sposób na wznowienie dostaw. Szyby transportowane są na plac w Sandomierzu wynajętymi śmigłowcami, a tam przeładowywane do samochodów. – We wtorek powinniśmy zacząć już od pierwszej zmiany – mówi „Rz” rzecznik FAP Bogusław Cieślar. Przymusowy postój kosztował fabrykę zmniejszenie planowanej na maj produkcji o co najmniej 7 tys. pojazdów. Sandomierskie zakłady Pilkington Automotive Poland mają osiągnąć pełne zdolności produkcyjne najpóźniej w środę 26 maja. – Pełna obsługa naszych odbiorców będzie możliwa dopiero po odblokowaniu dróg dojazdowych do fabryki – mówi rzecznik Pilkingtona Monika Klamka. Fiat ma jednak zamiar nadrobić straty. Dyrekcja zakładu rozpoczęła rozmowy ze związkami w sprawie dodatkowej pracy w nadgodzinach, która byłaby organizowana w soboty.

Także inne firmy motoryzacyjne zatrzymane przez powódź wznawiają normalną pracę. Wczoraj ruszyły produkujące tłoki zakłady Federal Morgul w Gorzycach, dziś produkcję koparek i ładowarek wznawia Volvo Polska we Wrocławiu.

[ramka][srodtytul]Jak firmy radzą sobie z powodzią[/srodtytul]

[b]Elektrownia Połaniec[/b]

[ul][li] Ze względu na zagrożenie powodzią przejściowo ograniczono produkcję energii elektrycznej. Zarządzająca systemem energetycznym spółka PSE Operator zapewniła, że nie wpłynęło to na przerwy w dostawach prądu do odbiorców. [/ul]

[i]—jp[/i]

[b]Polimex-Mostostal[/b]

[ul][li] Konsorcja musiały wstrzymać prace na autostradzie A1 i A4. Na podtopienia, rozmoczenie gruntów i szkody w budowanych nasypach drogowych narzeka też Budimex. Spółki budowlane ubezpieczają realizowane kontrakty, więc nie muszą się martwić o straty. W ich przypadku większym zagrożeniem jest upływający czas, który może doprowadzić do opóźnień. [/ul]

[i]—a.ko.[/i]

[b]Europejski Fundusz Leasingowy[/b]

[ul][li] W wyniku znacznych strat mogą się pojawiać problemy z płynnością finansową niektórych poszkodowanych firm. Już teraz zgłaszają się do EFL osoby, które ucierpiały w wyniku żywiołu. EFL uruchamia specjalne procedury mające zapewnić wsparcie poszkodowanym, fundusz funkcjonuje normalnie i w żaden sposób nie został bezpośrednio dotknięty powodzią. [/ul]

[i]—k.o.[/i]

[b]Kompania Węglowa[/b]

[ul][li] Spółka z opóźnieniem wysyła transporty węgla do odbiorców, bo tory są podmyte. Aby ograniczyć straty, zakupiła nowe wysokowydajne pompy, które pompują aż 1000 m sześc. wody na godzinę, dostarcza żywność i odpady powęglowe do uszczelniania wałów. [/ul]

[i]—kbac[/i]

[b]Rafako[/b]

[ul][li] W tym roku spółka nie ucierpiała, głównie dlatego, że fala była niższa niż 13 lat temu. Po tamtej katastrofie umocnionio i podniesiono wał. Nadmiar wody przyjąłby też zbiornik przeciwpowodziowy Polder Buków. [/ul]

[i]—skra[/i] [/ramka]

Biznes
Muzeum Gazowni Warszawskiej – Wyjątkowe Miejsce na Twoje Wydarzenie Biznesowe
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 w 2024 r.
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia