Sprzedaż nakręcają promocje i leasing

Klientów nie wystraszyły zawirowania legislacyjne – leasing jest wciąż najatrakcyjniejszym sposobem na zakup samochodu do firmy, a popyt na nowe auta okazuje się rekordowy, m.in. za sprawą atrakcyjnego finansowania.

Publikacja: 29.01.2019 20:00

Jedną z „najgorętszych” marek w Polsce w 2018 roku okazał się właśnie SEAT, którego rejestracje wzro

Jedną z „najgorętszych” marek w Polsce w 2018 roku okazał się właśnie SEAT, którego rejestracje wzrosły o 20,5 proc., gdy cały rynek powiększył się o 9,4 proc.

Foto: materiały prasowe

 

Dobra koniunktura gospodarcza, liczne promocje i atrakcyjne warunki finansowania sprawiły, że rok 2018 zamknął się rejestracją 531,9 tys. nowych samochodów osobowych, co jest jednym z najlepszych wyników w historii polskiego rynku – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Bardzo dobry okazał się także grudzień. Z rejestracjami nowych aut osobowych sięgającymi 45,3 tys. był to drugi najlepszy w historii taki miesiąc po grudniu 2017 roku. Dla porównania w grudniu 2008 roku zarejestrowano 30,3 tys. nowych samochodów osobowych.

Solidne wzrosty rynek zawdzięcza klientom instytucjonalnym, ponieważ nabywcy indywidualni kupili 147,4 tys. aut – tyle samo co rok wcześniej. Przedsiębiorcy (identyfikowani jako kupujący auta na regon) zarejestrowali 384,5 tys. samochodów osobowych, o 13,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Połowę tego segmentu zajęły firmy zajmujące się leasingiem i zarządzaniem flotą (49,6 proc., o niemal dwa pkt proc. więcej niż w 2017 roku).

Liczą się nowości

Instytut Samar informuje, że po 20 dniach stycznia liczba rejestracji samochodów osobowych wyniosła 25,5 tys., co stanowi niewielki spadek w stosunku do porównywalnego okresu w 2018 roku.

Do zakupów zachęcają liczne głośno promowane oferty wyprzedaży rocznika 2018. Upusty sięgają nawet jednej czwartej wyjściowej ceny samochodu. Nie wszyscy są jednak przekonani, że do rekordowego, ubiegłorocznego wyniku i mocnego obecnego popytu przyczyniły się wyprzedaże. – Z uwagi na to, że w Polsce wyprzedaże rocznikowe zaczynają się w niektórych markach już w październiku, a potrafią trwać i do marca, to nie są one dla klientów szczególnym bodźcem do zakupu – twierdzi naczelny redaktor miesięcznika „Dealer" Tomasz Betka. – Wyjątkiem jest raczej sytuacja, gdy w salonie nie ma jakiejś wyprzedaży... Nie wspominając już o tym, że jesteśmy jednym z ostatnich krajów w Europie, gdzie rok produkcji auta ma aż takie znaczenie dla jego wartości – na większości rynków zdecydowanie istotniejsza jest data pierwszej rejestracji – podkreśla prowadzący miesięcznik „Dealer".

Uważa, że sprzedaż napędzana jest raczej zmianami w regulacjach. – Większe znaczenie mają na pewno choćby zmiany podatkowe związane z VAT czy – jak ostatnio – ze zmianami w leasingu i podatku dochodowym. Wówczas faktycznie obserwujemy u części klientów zjawisko przyspieszonego popytu. Istotnym bodźcem sprzedażowym dla konkretnej marki jest również wprowadzenie na rynek nowej generacji popularnego modelu, wyprzedaże umiejscowiłbym pod względem skuteczności na dalszym miejscu – ocenia Tomasz Betka.

Te argumenty zostały potwierdzone m.in. sukcesem SEAT-a Arona. Model, na który firma nie oferowała rabatów, wykazał się największą dynamiką przyrostu rejestracji wśród wszystkich modeli marki w całym 2018 roku. Według Samaru wyniosła ona 1735 proc., co zapewniło Aronie szóste miejsce w rankingu według tego kryterium. W ciągu minionych 12 miesięcy zarejestrowano 1793 SEAT-y Arona. Te miejskie SUV-y należą do nowej generacji modeli SEAT-a, która w klasie SUV obejmuje także większą Atecę i największe w gamie Tarraco. Ten ostatni model właśnie wchodzi do sprzedaży.

SEAT na szybkiej ścieżce

Jedną z „najgorętszych" marek w Polsce w 2018 roku okazał się właśnie SEAT, którego rejestracje wzrosły o 20,5 proc., gdy cały rynek powiększył się o 9,4 proc. Dwa razy wyższe tempo wzrostu jest wynikiem odnowionej gamy modeli, atrakcyjnego wyposażenia oraz nowoczesnego finansowania z niskimi ratami. Pod względem liczby rejestracji nowych aut ubiegły rok był rekordowy, od początku obecności marki SEAT w naszym kraju.

Warto podkreślić, że cały 2018 rok był wyjątkowy w historii SEAT-a. Hiszpanie wyodrębnili ze swojej oferty markę CUPRA. Wprowadzili też na rynek wspomnianego flagowego SUV-a Tarraco. SEAT, który jest obecny na ponad 80 rynkach, rozwija nowe projekty w Algierii i w Chinach. W 2018 roku ogłosił kolejne inicjatywy w dziedzinie cyfryzacji i connectivity, a jego działalność przyniosła ponad 60 nagród. Dla nabywców istotniejszym od licznych nagród czynnikiem jest sposób finansowania zakupu samochodu. Od kilku lat coraz śmielej wchodzi do oferty finansowanie z niskimi ratami.

– Nowy rodzaj finansowania jest bardziej elastyczny od dotychczas używanych. Daje nabywcy możliwość pozbycia się lub zakupu użytkowanego auta po zakończeniu kontraktu – wskazuje na zalety prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś. – Jest to dobra forma rozwoju motoryzacyjnego rynku. Dzięki niej pojawiło się nowe grono osób chcących użytkować samochód przy kosztach porównywalnych do jego zakupu – uważa prezes PZPM.

Praktyka potwierdza te spostrzeżenia. – Spośród produktów finansowych oferowanych w ramach SEAT Financial Services prawie dwie trzecie klientów kupujących nowe modele marki w grudniu 2018 r. wybierało Kredyt Moc Niskich Rat – wskazuje Michał Dyc, dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services. W ciągu całego roku po ten kredyt średnio co miesiąc sięgało ok. 60 proc. nabywców. W przypadku przedsiębiorców prawie jedna trzecia z nich skorzystała przy zakupie nowego auta z Leasingu Moc Niskich Rat. Trudno się zresztą dziwić wyborom, skoro za 700 zł miesięcznie można przez trzy lata mieć dobrze wyposażony kompaktowy model marki SEAT, po czym oddać go i np. zmienić na nowy, dostosowany do potrzeb firmy.

Lepiej wyposażone auta

Nowy sposób finansowania, czyli leasing z niskimi ratami, jest narzędziem, które systematycznie się rozwija. – Jest jednym z czynników, który przyczynił się do obserwowanego wzrostu liczby rejestrowanych aut. Nie jest jednak jedyny. Zdecydowanie większy wpływ na odnotowany wynik wywołało zamieszanie spowodowane wprowadzeniem w życie nowych norm oraz procedury weryfikacji emisji szkodliwych związków, a także zmiany w przepisach podatkowych ograniczających możliwość odliczeń podatkowych – podkreśla prezes IBRM Samar Wojciech Drzewiecki.

Przyznaje jednak, że nowoczesny leasing na pewno wpływa na zmianę struktury wykorzystania dostępnych narzędzi finansowych. – Jego rola będzie stopniowo rosła – stwierdza prezes Samar.

Zmianę struktury potwierdzają dane z rynku, ale nie jest to jedyny efekt pojawienia się nowego finansowania. Kolejnym i to nawet ważniejszym z punktu widzenia nabywców rezultatem jest poszerzenie możliwości wyboru. – Klienci biznesowi decydujący się na leasing z niskimi ratami w dużej mierze wybierają lepiej wyposażone samochody – zauważa dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services Michał Dyc. – Koszt dodatkowych pakietów, wyższej wersji (na przykład z mocniejszym silnikiem czy usportowionej) lub pojedynczych elementów doposażenia, w przypadku takiego finansowania jak SEAT Leasing Moc Niskich Rat rozkłada się na miesięczne raty. W budżecie firmy jest więc mało odczuwalny, a na co dzień daje więcej komfortu i przyjemności w korzystaniu z samochodu – wyjaśnia dyrektor.

Dodaje, że jeszcze innym efektem stosowania takiego finansowania jest zakup wyższego modelu ulubionej marki aut. – Miesięczne opłaty w przypadku leasingu z niskimi ratami zmieniają się wtedy w niewielkim stopniu, wciąż stanowią koszt uzyskania przychodów, a mogą mieć wpływ na kwestie postrzegania firmy i jej wizerunek – tłumaczy Michał Dyc.

Niezależnie od przepisów

Przekonuje, że takie produkty mają i będą miały coraz większy wpływ na kształtowanie naszego rynku. Wskazuje na wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych, co szczególnie spektakularnie widać w wynikach za ostatnie dwa lata. Rośnie też procent zakupów nowych aut „na regon". Stanowią one trzy czwarte wolumenu pojazdów wyjeżdżających z salonów dealerskich. Koniec roku dla przedsiębiorców jest także okresem zakupów pozwalających zwiększyć koszty za 12 mijających miesięcy.

Dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services przyznaje, że w ostatnim kwartale 2018 roku mieliśmy do czynienia z dodatkowym czynnikiem stymulującym firmowe zakupy, czyli zapowiadanymi zmianami w leasingu. – Od 1 stycznia nic się jednak nie zmieniło „na podium" – leasing jest i będzie najbardziej korzystnym dla większości przedsiębiorców sposobem na zakup samochodów do firmy – podsumowuje Michał Dyc.

 

- Artykuł powstał przy współpracy z Volkswagen Financial Services

Dobra koniunktura gospodarcza, liczne promocje i atrakcyjne warunki finansowania sprawiły, że rok 2018 zamknął się rejestracją 531,9 tys. nowych samochodów osobowych, co jest jednym z najlepszych wyników w historii polskiego rynku – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Bardzo dobry okazał się także grudzień. Z rejestracjami nowych aut osobowych sięgającymi 45,3 tys. był to drugi najlepszy w historii taki miesiąc po grudniu 2017 roku. Dla porównania w grudniu 2008 roku zarejestrowano 30,3 tys. nowych samochodów osobowych.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?