Maspex pójdzie na giełdę po pieniądze na przejęcie

Producent soków Tymbark szykuje się do kolejnego przejęcia w Polsce lub regionie. Na jego celowniku może znaleźć się spółka mająca nawet 1 mld zł przychodów rocznie. Po pieniądze na duże zakupy uda się na GPW

Publikacja: 02.07.2010 03:06

Maspex pójdzie na giełdę po pieniądze na przejęcie

Foto: ROL

– Cały czas pracujemy nad różnymi projektami, które mogą przyczynić się do wypracowania większych obrotów, udziałów rynkowych, jak również wzrostu wartości naszych marek – mówi „Rz” Krzysztof Pawiński, prezes i jeden z sześciu współwłaścicieli Maspeksu Wadowice, czołowej firmy spożywczej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, której przychody w 2009 r. przekroczyły 2,4 mld zł. Należą do niej marki najpopularniejsze w swoich segmentach rynkowych: w Polsce są to m.in. Tymbark i Lubella.

– Interesują nas przedsięwzięcia, które w sposób skokowy mogą naszą firmę powiększyć, co w ostatnich latach kilkakrotnie się nam udało – dodaje Pawiński. W ciągu 20 lat swojej działalności Maspex kupił 14 firm, w tym osiem zagranicznych. Na razie ostatnią znaczącą akwizycją na jego koncie jest zakup firmy Arnos. Dzięki niej stał się wiodącym producentem makaronu w Rumunii.

Jeżeli Maspeksowi uda się złowić naprawdę grubą rybę, to po pieniądze może wybrać się na giełdę. Analitycy od lat powtarzają, że potentat z Wadowic jest tam wielkim nieobecnym.

– Według nas najlepszym źródłem finansowania ewentualnych transakcji są pieniądze uzyskane na giełdzie – przyznaje Pawiński. Ze względu na skalę swojej działalności firmę interesują spółki, których obroty są nie niższe niż 100 mln zł. – Jednak przełomową dla nas transakcją byłoby przejęcie firmy, której przychody wynoszą około 1 mld złotych. W grę wchodzą producenci artykułów spożywczych trwałych o przedłużonym terminie ważności, dystrybuowanych podobnie do naszych produktów. Pod uwagę bierzemy nie tylko Polskę, ale także region Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie mamy już silną pozycję – tłumaczy prezes Maspeksu Wadowice. Oprócz Polski, Maspex jest liderem soków i napojów także w Czechach i na Słowacji.

Tymczasem w branży pojawiają się nieoficjalne informacje, że Maspex rozważa nie tylko przejęcie i debiut na GPW. Jako jeden ze scenariuszy jego rozwoju wymienia się nawiązanie współpracy w zakresie dystrybucji lub utworzenie spółki joint venture z amerykańskim gigantem napojowym PepsiCo. – Nie rozpatrujemy żadnego projektu, który wiązałby się z częściową lub całościową sprzedażą tego, co posiadamy. Pochylamy się natomiast nad każdą ofertą, która może przyczynić się do zwiększenia skali naszego biznesu – mówi Pawiński. – Nasze drzwi są otwarte i rozmawiamy z wieloma producentami – tłumaczy Pawiński.

Analitycy korzystnie oceniają ewentualne pojawienie się Maspeksu na GPW oraz możliwej joint venture z zagranicznym koncernem. – Inicjatywa podejmowana przez dwie spółki o silnej pozycji rynkowej może przynieść ciekawe rezultaty ze względu na know-how oraz dostęp do sieci sprzedaży – uważa Tomasz Manowiec, analityk Biura Maklerskiego BGŻ.

W ostatnim rankingu „Rzeczpospolitej” na 500 największych firm Europy Środkowo-Wschodniej Maspex zajął 305. miejsce. Jego wartość wyceniana jest przez analityków co najmniej na 2 mld zł.

[i]Rozmowa z prezesem Maspeksu w „Parkiecie” [link=http://www.parkiet.com]www.parkiet.com[/link][/i]

– Cały czas pracujemy nad różnymi projektami, które mogą przyczynić się do wypracowania większych obrotów, udziałów rynkowych, jak również wzrostu wartości naszych marek – mówi „Rz” Krzysztof Pawiński, prezes i jeden z sześciu współwłaścicieli Maspeksu Wadowice, czołowej firmy spożywczej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, której przychody w 2009 r. przekroczyły 2,4 mld zł. Należą do niej marki najpopularniejsze w swoich segmentach rynkowych: w Polsce są to m.in. Tymbark i Lubella.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne