Carrefour sprzedaje sklepy w Azji

Drugi co do wielkości detalista na świecie chce za miliard dolarów sprzedać swoje sklepy w Malezji, Singapurze i Tajlandii

Publikacja: 05.07.2010 20:59

Carrefour sprzedaje sklepy w Azji

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Informację podała, powołując się na nieoficjalne źródła, Agencja Reutera. Transakcję mają prowadzić banki inwestycyjne Goldman Sachs i UBS, które, podobnie jak Carrefour, odmówiły komentarza. Według informacji Reutera operacja jest na wstępnym etapie, nie podano też potencjalnych zainteresowanych udziałem w transakcji.

Dla branży handlowej nie jest to zaskoczenie. – Carrefour konsekwentnie inwestuje, ale tylko w krajach, gdzie ma już mocną pozycję i co najmniej trzecie miejsce na rynku handlowym – mówi „Rzeczpospolitej" szef jednej z konkurencyjnych sieci handlowych w Polsce.

[wyimek]Większość sieci teraz inwestuje głównie w Azji. Nie wszystkim jednak ekspansja idzie zgodnie z planem[/wyimek]

Carrefour, podobnie jak inni najwięksi detaliści na świecie, od lat inwestuje w Azji, gdzie perspektywy rozwoju branży są najlepsze. Francuska sieć działa już choćby w Indiach, Japonii czy Korei Południowej. Ostatnio otworzyła także kolejny hipermarket w Indonezji.

Sieć ma ok. 15,5 tys. sklepów w 34 krajach, zatrudnia 475 tys. osób. Jednak większość przychodów generowana jest ciągle w Europie, a na tych rynkach sytuacja nie jest najlepsza i nie wróciła jeszcze do normy sprzed kryzysu.

W 2009 r. przychody netto Carrefoura spadły o 1,2 proc., do niemal 86 mld euro. W Europie spadek wyniósł 5,4 proc., a w samej Francji, ciągle strategicznym rynku dla koncernu – 2,7 proc. Z kolei zysk netto obniżył się aż o 74,2 proc., do 437 mln euro.

Nowy prezes koncernu Lars Olofsson zapowiedział już program cięć i zwolnień grupowych np. w Belgii, gdzie z firmy ma odejść 1,7 tys. pracowników, a zamkniętych ma zostać 21 sklepów. Pojawiły się także informacje, że Carrefour chce się wycofać z Rosji, ale nie udało mu się znaleźć chętnych na jego trzy moskiewskie hipermarkety. Z kolei w 2005 r. sieć wycofała się z rynku czeskiego i słowackiego, sprzedając za ok. 750 mln zł 11 sklepów brytyjskiej sieci Tesco.

Informację podała, powołując się na nieoficjalne źródła, Agencja Reutera. Transakcję mają prowadzić banki inwestycyjne Goldman Sachs i UBS, które, podobnie jak Carrefour, odmówiły komentarza. Według informacji Reutera operacja jest na wstępnym etapie, nie podano też potencjalnych zainteresowanych udziałem w transakcji.

Dla branży handlowej nie jest to zaskoczenie. – Carrefour konsekwentnie inwestuje, ale tylko w krajach, gdzie ma już mocną pozycję i co najmniej trzecie miejsce na rynku handlowym – mówi „Rzeczpospolitej" szef jednej z konkurencyjnych sieci handlowych w Polsce.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?