Sprzedaż aut wciąż mała

Kupców jest więcej, ale i tak mniej niż w ubiegłym roku

Publikacja: 07.07.2010 02:13

Skoda Octavia, lider I półrocza 2010 r. na polskim rynku

Skoda Octavia, lider I półrocza 2010 r. na polskim rynku

Foto: Dziennik Wschodni, Mac Maciej Kaczanowski

Sprzedaż aut rośnie, choć ciągle powoli. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w czerwcu z salonów wyjechały 28 224 samochody osobowe, tj. o 5,1 proc. więcej niż przed rokiem (oznacza to wzrost sprzedaży o 1368 sztuk) i o 10 proc. więcej niż w maju (wzrost o 2576 sztuk). Co prawda, według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) czerwiec pod względem sprzedaży okazał się najlepszym przedwakacyjnym miesiącem od pięciu lat, w dodatku pomimo pesymistycznych prognoz w jego drugiej połowie, ale rynek nowych aut jest wciąż słaby.

– Sprzedaż poprawia jedynie rosnące zainteresowanie firm kratką. Ponadto część osób, która planowała zakup auta wiosną, z różnych powodów odłożyła decyzje i dopiero teraz je realizuje – twierdzi prezes PZPM Jakub Faryś. Jego zdaniem o trwałym i znaczącym trendzie wzrostowym na razie nie ma co myśleć.

Potwierdzają to wyniki skumulowanej sprzedaży. W okresie styczeń – czerwiec wciąż jest niższa niż w pierwszej połowie 2009 r. Według Samaru łącznie od początku roku nabywców znalazło 158,3 tys. aut, czyli o 6,3 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Pozytywnym sygnałem jest natomiast spowolnienie tempa spadku. Jeszcze w maju wynosił 8,4 proc., a różnica w liczbie sprzedanych aut zbliżała się do 12 tys. W czerwcu zmalała do niecałych 10,6 tys. Ale analitycy zwracają uwagę, że poprawę wyników będzą opóźniał spadek popytu po stronie klientów indywidualnych. A ich ochotę na zakupy będzie schładzać wciąż niepewna sytuacja gospodarcza oraz słaby kurs złotego. Rynek będą więc ciągnąć firmy, które w ubiegłym roku ograniczały wymianę aut flotowych ze względu na restrukturyzację i cięcie kosztów.

Liderem rynku nieprzerwanie pozostaje Skoda. W pierwszym półroczu czeska marka sprzedała w Polsce 18,2 tys. aut, o 5,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Za nią uplasował się Fiat ze sprzedażą 13,4 tys. aut; tu spadek jest dużo większy, bo o 24,3 proc. Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen, który sprzedał w ciągu sześciu miesięcy 12,5 tys. samochodów, o 12 proc. mniej niż w tym samym okresie przed rokiem.

W sumie w pierwszym półroczu aż siedem z dziesięciu marek o najwyższej sprzedaży odnotowało spadki. Poprawiły wyniki jedynie Renault, Kia oraz Peugeot. Z kolei w samym czerwcu duży wzrost sprzedaży odnotował Opel, który w porównaniu z majem poprawił wynik o ponad 53 proc. Według rzecznika General Motors Poland Przemysława Byszewskiego wpłynął na to wzrost popytu firm przed wakacjami. – Pomogła nam także promocja modelu Corsa, która przypomniała o tym samochodzie, a także duże zainteresowanie nową astrą IV – mówi Byszewski.

Czerwiec był także kolejnym miesiącem dużego zainteresowania autami segmentu premium i luksusowymi. Sprzedaż porsche wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 195 proc., land rovera o 424 proc., jaguara o 100 proc.

Co czeka branżę w drugim półroczu? Rynek ożywi perspektywa likwidacji kratki. Podobnie jak promocje aut z silnikami o normie emisji spalin Euro 4. – Ponieważ od przyszłego roku wchodzi nowa, ostrzejsza norma Euro 5, dilerzy będą chcieli się ich pozbyć, co może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży – uważa szef Samaru Wojciech Drzewiecki.

[ramka][srodtytul]Czerwcowy skok samochodów dostawczych[/srodtytul]

W czerwcu wzrosła także sprzedaż lekkich samochodów dostawczych. Nabywców znalazły 3332 auta, o 77 sztuk (czyli o 2,4 proc.) więcej niż w czerwcu 2009 roku. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego jest to pierwszy wzrost sprzedaży miesięcznej w porównaniu rok do roku od stycznia 2009 r. Czerwcowa sprzedaż była także wyższa od tej z maja: wzrost przekroczył 12 proc. i sięgnął 371 sztuk. Sprzedaż skumulowana jest jednak – podobnie jak w przypadku samochodów osobowych – niższa. Od początku roku sprzedano 18,4 tys. aut dostawczych, czyli o prawie 15 proc. mniej niż w pierwszym półroczu 2009 r. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Sprzedaż aut rośnie, choć ciągle powoli. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w czerwcu z salonów wyjechały 28 224 samochody osobowe, tj. o 5,1 proc. więcej niż przed rokiem (oznacza to wzrost sprzedaży o 1368 sztuk) i o 10 proc. więcej niż w maju (wzrost o 2576 sztuk). Co prawda, według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) czerwiec pod względem sprzedaży okazał się najlepszym przedwakacyjnym miesiącem od pięciu lat, w dodatku pomimo pesymistycznych prognoz w jego drugiej połowie, ale rynek nowych aut jest wciąż słaby.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca