Opony szybsze od aut

Produkcja opon rośnie szybciej niż popyt na nowe samochody. Fabryka Michelin Polska w Olsztynie planuje wzrost zatrudnienia

Publikacja: 05.08.2010 16:29

Opony szybsze od aut

Foto: ROL

Budzący się rynek aut poprawia wyniki producentów opon. Światowy potentat Michelin, którego największa fabryka zlokalizowana jest w Polsce w Olsztynie, właśnie podsumował pierwsze półrocze 2010: sprzedaż opon wzrosła o 15,3 proc., a zysk operacyjny koncernu wyniósł 822 mln euro, w porównaniu do 282 mln euro rok wcześniej. Na czysto francuski gigant (Michelin posiada zakłady produkcyjne w 19 krajach) zarobił 504 mln euro. I na tym pewnie się nie skończy, bo analitycy firmy prognozują dalszy wzrost popytu na opony.

Francuzi mogą być szczególnie zadowoleni z wyników na rynku Ameryki Północnej, gdzie dostawy tzw. pierwszego wyposażenia dla nowych aut osobowych i dostawczych wzrosły w stosunku do pierwszej połowy 2009 roku o 71 proc. Nic dziwnego: rynek nowych aut w USA i Kanadzie ożywił się znacznie wcześniej niż w Europie. Od początku roku sprzedaż samochodów rośnie. Kiedy w lipcu w Niemczech - największym rynku europejskim - sprzedaż spadła o blisko jedną trzecią, za Oceanem trzy największe amerykańskie marki zwiększyły ją od 3 proc. (Ford) do przeszło 5 proc (GM oraz Chrysler).

Dobre wyniki koncern odnotował także w Azji - tu dostawy dla fabryk samochodów wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o blisko połowę. Słabiej było natomiast w Europie. Tu sprzedaż zwiększyła się "tylko" o 26 proc. To niewiele więcej niż w przypadku Ameryki Południowej, gdzie sprzedaż wzrosła jedynie o 22 proc. Z kolei w przypadku Afryki i Bliskiego Wschodu zamówienia nieznacznie zmalały - o 1 proc.

Mocno wzrosły dostawy opon Michelina dla fabryk samochodów ciężarowych. Tu liderem okazała się Azja, gdzie producenci aut skonsumowali o 61 proc. więcej opon niż w pierwszym półroczu 2009 roku. Wyniki pociągnął rynek chiński z 63-procentowym wzrostem. O ponad połowę wzrosły dostawy do Ameryki Południowej - tu przyczyną były zachęty rządu Brazylii do kupowania ciężarówek. Natomiast w Europie, dzięki wzrostowi w drugim kwartale eksportu produkowanych tu samochodów ciężarowych, Michelin zwiększył sprzedaż o 29 proc.

Nieco słabszymi wzrostami charakteryzował się rynek wymiany. W przypadku samochodów osobowych najbardziej - o 21 proc. - zwiększył się w Ameryce Południowej. Tu motorem wzrostu były trzy kraje: Brazylia, Argentyna i Kolumbia. W Europie i Ameryce Północnej na sprzedaż pozytywnie wpłynęły wymiany flot u dealerów.

Co będzie dalej? W drugiej połowie roku spodziewana jest dalsza poprawa sytuacji na rynku, choć tempo wzrostu ma być różne w poszczególnych regionach świata. Negatywny wpływ na wyniki finansowe będą miały rosnące ceny surowców. Michelin szacuje, że całoroczny dochód może być przez to obniżony o 600-650 mln euro (w pierwszym półroczu sprzedaż netto miała wartość 8,35 mld euro). Ale koncern skorzysta jednak z własnych podwyżek cen na początku roku. W dodatku od września o 3 proc. wzrosną ceny na opony zamienne dla aut osobowych i dostawczych w Europie. W rezultacie Michelin chce na koniec roku zwiększyć globalna sprzedaż o 10 proc. i wypracować zysk operacyjny na poziomie 9 proc.

- Dobre wyniki grupy kapitałowej to odbicie dobrej sytuacji w poszczególnych fabrykach - mówi Ewa Konopka, rzecznik Michelin Polska. Zatrudniająca 4 tys. osób fabryka koncernu w Olsztynie ma już za sobą przestoje w produkcji. Według Konopki, planuje także wzrost zatrudnienia. Jak nieoficjalnie dowiedziała się "Rz", w grę wchodzi przyjęcie do pracy nawet 300 osób.

Budzący się rynek aut poprawia wyniki producentów opon. Światowy potentat Michelin, którego największa fabryka zlokalizowana jest w Polsce w Olsztynie, właśnie podsumował pierwsze półrocze 2010: sprzedaż opon wzrosła o 15,3 proc., a zysk operacyjny koncernu wyniósł 822 mln euro, w porównaniu do 282 mln euro rok wcześniej. Na czysto francuski gigant (Michelin posiada zakłady produkcyjne w 19 krajach) zarobił 504 mln euro. I na tym pewnie się nie skończy, bo analitycy firmy prognozują dalszy wzrost popytu na opony.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?