Formuła 1: wakacje kierowców

Formuła 1 na kilka wakacyjnych tygodni zostawia w garażach bolidy, ale nie znaczy to, że próżnuje

Publikacja: 22.08.2010 01:01

Jenson Button

Jenson Button

Foto: AFP

Porozumienie o ograniczeniu kosztów, zawarte przez właścicieli teamów, daje mechanikom i inżynierom kilka tygodni wytchnienia od prac nad poprawą samochodów. Fabryki są zamykane, a światło gaszone. Niektórzy czynią to wyjątkowo niechętnie, ale tylko ci, którzy zapomnieli, skąd wyrastają tradycje ścigania się w superszybkich samochodach.

– Wolałbym nie zamykać fabryk i zrobić wszystko, by pojąć, na czym polega mechanizm obniżającego się przedniego skrzydła – żalił się szef McLarena Martin Whitmarsh. Pewnie żartował albo dawno nie był w Monte Carlo. W duchowej stolicy Formuły 1 oraz zabawy i zbytku, którego się od wielkiego ścigania nie da oddzielić. Zwłaszcza w ciągu kilku tygodni sierpnia, kiedy nie ma żadnych Grand Prix, a kierowcy i ich szefowie oddają się beztroskiej zabawie.

Dlatego nikogo nie powinien zgorszyć filmik, który można zobaczyć na YouTube, z Kimim Raikkonenem w roli głównej, spadającym z jachtu głową w dół, ewidentnie po przyjęciu jakiegoś wysokooktanowego paliwa.

Wcześniej na pokładzie fiński kierowca bezskutecznie walczył z grawitacją. Ale Raikkonen ma zasady: jeśli spadać, to tylko ze swojego jachtu. Luksusowe łodzie stały się nową namiętnością Fina. Ma już dwie takie zabawki i, choć ostatnio wziął sobie urlop od ścigania w Formule 1, to na Grand Prix Monako przypłynął. Uliczny wyścig doskonale mógł obserwować z pokładu, a przy okazji jeszcze zorganizował wystawne party.

Raikkonen na jacht wydał 10 milionów euro, co robi wrażenie, ale nie na Berniem Ecclestone, szefie cyrku pod nazwą Formuła 1. On zapłacił niedawno około miliarda funtów za rozwód ze swoją długoletnią żoną Slavicą (od której był starszy o 28 lat i niższy o tyle samo centymetrów) i właśnie spędza wakacje w Chorwacji z nową wybranką, młodszą o równe pół wieku. 79-letniemu Ecclestone’owi towarzyszył w Chorwacji Christian Horner, szef zespołu Red Bull Racing.

Partia staruszków (wchodzili w jej skład jeszcze Max Mosley i Flavio Briatore) wyznaczała do niedawna trendy w świecie Formuły 1. Do niedawna, bo obaj rówieśnicy Ecclestone’a zostali za różne grzeszki wyrzuceni z hukiem i partia przestała istnieć. I F1 straciła sporo blasku, bo Briatore co lato fotografował się na plażach z inną modelką, której talia była zupełnie niedopasowana do jego okrągłej figury.

Ostatnio da się jednak zauważyć lekkie odejście tradycji i szaleństw jest trochę mniej, choć przepych pozostaje. Lewis Hamilton pojechał ze swoją dziewczyną Nicole Scherzinger na Hawaje i, póki co, dali się przyłapać tylko na pływaniu na deskach surfingowych. Jenson Button, uważany za najbarwniejszą obecnie postać wśród kierowców, drugi rok z rzędu wziął udział w zawodach triatlonowych (pływanie, bieg i jazda na rowerze) w Londynie. Czas miał gorszy niż w zeszłym roku, ale podobno nie przez imprezy. Tak samo spędzał czas Nico Rosberg, który przyjechał na wakacje do rodziców do Zell. Stamtąd miał blisko do Kitzbuehel i, zamiast wypoczywać, postanowił się pomęczyć w triatlonie.

Pytani o wakacyjne plany, kierowcy najczęściej mieli na ustach dwa słowa: rodzina i znajomi. Ewentualnym urozmaiceniem mogły być podróże między dwiema rezydencjami, jak w przypadku Fernando Alonso, między Szwajcarią i rodzinną Hiszpanią.

Na żadne ciekawostki nie ma co liczyć w przypadku Roberta Kubicy. Jedyny Polak w Formule 1 zaplanował przyjazd do rodzinnego Krakowa i wypoczynek w domu, połączony z treningiem. W planach miał też obejrzenie Rajdu Niemiec. Może i dobrze, że Formuła 1 wraca już za tydzień, na Grand Prix Belgii.

Porozumienie o ograniczeniu kosztów, zawarte przez właścicieli teamów, daje mechanikom i inżynierom kilka tygodni wytchnienia od prac nad poprawą samochodów. Fabryki są zamykane, a światło gaszone. Niektórzy czynią to wyjątkowo niechętnie, ale tylko ci, którzy zapomnieli, skąd wyrastają tradycje ścigania się w superszybkich samochodach.

– Wolałbym nie zamykać fabryk i zrobić wszystko, by pojąć, na czym polega mechanizm obniżającego się przedniego skrzydła – żalił się szef McLarena Martin Whitmarsh. Pewnie żartował albo dawno nie był w Monte Carlo. W duchowej stolicy Formuły 1 oraz zabawy i zbytku, którego się od wielkiego ścigania nie da oddzielić. Zwłaszcza w ciągu kilku tygodni sierpnia, kiedy nie ma żadnych Grand Prix, a kierowcy i ich szefowie oddają się beztroskiej zabawie.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki