Nowe inwestycje Opla w Polsce

Prototyp nowego modelu Astry przewieziono do fabryki w Gliwicach. Za miesiąc zacznie się przebudowa linii produkcyjnej. Koncern zamierza wydać w Polsce kolejne 120 mln euro

Publikacja: 06.09.2010 05:05

Astra IV to podstawowy model koncernu General Motors

Astra IV to podstawowy model koncernu General Motors

Foto: Rzeczpospolita

Pojutrze koncern Opla zaprezentuje pierwsze oficjalne zdjęcia nowej trzydrzwiowej astry IV, która będzie wytwarzana w Polsce. Jak dowiedziała się „Rz”, prace przystosowujące zakład do produkcji nowego modelu, w który fabryka w Gliwicach zainwestuje blisko 120 mln euro, ruszają za miesiąc. Nowe maszyny i urządzenia będą zamontowane m.in. na linii spawalniczej, przeprogramowane zostaną też roboty w lakierni. Działania przygotowawcze do właściwych prac konstrukcyjnych zakończono już w ubiegłym miesiącu, w czasie rutynowej dwutygodniowej wakacyjnej przerwy w produkcji. Kolejny etap zmian został zaplanowany na koniec roku, pomiędzy świętami a sylwestrem. 

Pilotażowy model nowej trzydrzwiowej astry został już przywieziony do Gliwic z niemieckich zakładów Opla w Russelsheim, gdzie budowane są prototypy. Operacja otoczona była ścisłą tajemnicą, do tej pory w Gliwicach auto oglądała bardzo wąska grupa pracowników fabryki.

Obecnie z linii produkcyjnej zjeżdżają już tylko piciodrzwiowa astra IV oraz czterodrzwiowa astra III, czyli model poprzedniej generacji. Produkcję zafiry, która jeszcze w ubiegłym roku stanowiła największą część samochodów opuszczających Gliwice, przeniesiono do niemieckich zakładów w Bochum. – Koncentrujemy się na dwóch modelach aż do momentu, gdy zaczniemy produkować astrę trzydrzwiową. Nastąpi to na przełomie 2011 i 2012 roku – mówi dyrektor General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

[srodtytul]Wyniki sprzedaży[/srodtytul]

Tymczasem już teraz astra z Gliwic poprawia wyniki Opla w Europie. Na całym kontynencie na ten model złożono ok. 160 tys. zamówień. Równie dobrze sprzedaje się większa „siostra” astry – insignia, której zamówiono już ćwierć miliona. Obydwa modele poprawiły także pozycję koncernu na rynku polskim. W sierpniu astra była liderem sprzedaży w swojej klasie aut kompaktowych, a insignia odnotowała 22-procentowy wzrost udziału w rynku.

[wyimek]160 tysięcy zamówień złożono na model Astra w tym roku w Europie[/wyimek]

Opel czeka teraz na finansowe wsparcie inwestycji. Na dotację z UE w wysokości 16 mln euro firma otrzymała już promesę, z formalności pozostaje jeszcze zatwierdzenie pomocy przez Komisją Europejską. Wkrótce powinna się także rozstrzygnąć sprawa wartego 4 mln euro wsparcia polskiego rządu, które Opel ma dostać w ramach programu wieloletniego. Firma bardzo na tę pomoc liczy. – Jesteśmy jedynym producentem samochodów w Polsce, który jeszcze nie otrzymał rządowego grantu inwestycyjnego – podkreśla rzecznik General Motors Poland Przemysław Byszewski. Ministerstwo Gospodarki uspokaja: – Finalizujemy prace nad założeniami programu – poinformowało w piątek. Jednak resort ma już niewiele czasu. Założenia muszą najpierw uzyskać akceptację premiera, potem trafić jeszcze do uzgodnień międzyresortowych. Ostatecznie program zatwierdza dopiero Rada Ministrów. A według informacji resortowego Departametu Instrumentów Wsparcia, aby realizacja programu przebiegała zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem, umowa z inwestorem powinna być podpisana do połowy listopada.

Od poczatku roku do końca sierpnia fabryka w Gliwicach wyprodukowała łącznie 101,8 tys. samochodów, w tym 72,7 tys. nowej astry. W ubiegłym miesiącu z powodu przerwy wakacyjnej produkcja była mniejsza – 7,6 tys. sztuk, ale we wrześniu ma przekroczyć 15 tys. Obecnie z taśmy produkcyjnej fabryki w Gliwicach zjeżdża w ciągu jednej godziny 35 aut, w tym 30 – 32 sztuki to astry IV. Do końca roku ma być wyprodukowanych łącznie 162 tys. samochodów.

[srodtytul]Zmiany też u Włochów[/srodtytul]

Do produkcji nowego auta przygotowuje się także fabryka Fiata w Tychach. W pierwszym kwartale przyszłego roku z zakładu zacznie wyjeżdżać nowa lancia ypsilon. Ma ona zrekompensować spadek produkcji pandy, głównego modelu tyskiego zakładu, której nowa generacja od przyszłego roku produkowana będzie we Włoszech. Wielkość produkcji ypsilona planowana jest na 100 – 120 tys. aut rocznie, choć docelowa wielkość zależeć będzie od popytu. Jak przyznał w rozmowie z „Rz” prezes Fiat Auto Poland Enrico Pavoni, po wprowadzeniu na rynek pandy oraz fiata 500 produkcja rosła szybciej, niż zakładano. 

Mimo zapowiadanego na ten rok spadku popytu na małe auta tyska fabryka do tej pory radzi sobie całkiem nieźle. W ciągu ośmiu miesięcy wyprodukowała 383,7 tys. samochodów (w tym prawie 74,8 tys. fordów ka). – To o prawie 8 tys. sztuk więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku – mówi rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar. W sierpniu produkcja była mniejsza – 10,3 tys. aut (w tym 2 tys. fordów) – z uwagi na przerwę wakacyjną.Także Fiat, podobnie jak Opel, czeka na rządową pomoc mającą wesprzeć uruchomienie produkcji nowego modelu. Planowana wysokość grantu w postaci programu wieloletniego rozpisanego na lata 2011 – 2014 to prawie 39 mln zł. Fiat zadeklarował, że zainwestuje w produkcję ypsilona 1,4 mld zł w kraju i równowartość kolejnych 400 mln zł za granicą. Na razie nie wiadomo, kiedy grant zostanie zatwierdzony przez rząd. Obecnie problemem jest uzgodnienie sposobu kontroli liczby miejsc pracy w FAP. Inwestor zobowiązał się, że przy nowej lancii będzie pracować 1068 osób, które teraz pracują przy pandzie. Dopiero po tych ustaleniach program zostanie przedstawiony do akceptacji premiera. 

[srodtytul]Co dalej z FSO?[/srodtytul]

Przedsięwzięcia Opla i Fiata są na razie jedynymi znaczącymi inwestycjami w produkcję samochodów w Polsce. Kolejna firma – Volkswagen Poznań – specjalizująca się w autach dostawczych, może zwiększyć produkcję o części i podzespoły. Wielką niewiadomą pozostaje natomiast przyszłość żerańskiej FSO. Jej produkcja drastycznie spadła. Fabryka od dłuższego czasu poszukuje inwestora, m.in. na Dalekim Wschodzie. Jeśli go nie znajdzie, może zbankrutować.

Pojutrze koncern Opla zaprezentuje pierwsze oficjalne zdjęcia nowej trzydrzwiowej astry IV, która będzie wytwarzana w Polsce. Jak dowiedziała się „Rz”, prace przystosowujące zakład do produkcji nowego modelu, w który fabryka w Gliwicach zainwestuje blisko 120 mln euro, ruszają za miesiąc. Nowe maszyny i urządzenia będą zamontowane m.in. na linii spawalniczej, przeprogramowane zostaną też roboty w lakierni. Działania przygotowawcze do właściwych prac konstrukcyjnych zakończono już w ubiegłym miesiącu, w czasie rutynowej dwutygodniowej wakacyjnej przerwy w produkcji. Kolejny etap zmian został zaplanowany na koniec roku, pomiędzy świętami a sylwestrem. 

Pozostało 89% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji