Pracownik właścicielem

Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników w przedsiębiorstwie

Publikacja: 10.09.2010 01:20

O akcjonariacie pracowniczym dyskutowali Jolanta Fedak, minister pracy (pierwsza z prawej), Francois

O akcjonariacie pracowniczym dyskutowali Jolanta Fedak, minister pracy (pierwsza z prawej), Francois Colombie, szef RN Auchan Polska, Grzegorz Sokołowski, wiceprezes EDF, i Sonia Wędrychowicz, wiceprezes Citi Handlowego

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

– Trzeba zadbać o szkolenia, ścieżki karier i stworzenie możliwości awansów dla młodych matek – podkreślała Jolanta Fedak, minister pracy i polityki społecznej, gość specjalny panelu „Angażowanie pracowników motorem rozwoju przedsiębiorstwa – akcjonariat pracowniczy oraz inne metody”. Minister Fedak nie kryła swego entuzjazmu dla akcjonariatu pracowniczego. Ale tego prawdziwego, a nie bezpłatnego rozdawania 15 proc. akcji załogom prywatyzowanych przedsiębiorstw, co jej zdaniem jest formą łapówki za spokój społeczny i zgodę na sprzedaż firmy.

Jak podkreślał Francois Colombie, szef rady nadzorczej Auchan Polska, w którym od kilku lat działa program akcjonariatu pracowniczego sprawdzony we francuskiej spółce-matce, istotna jest filozofia dzielenia się zyskiem z pracownikami.

Dorota Wójcik-Czarzasty z Leroy-Merlin zwracała uwagę, że chcąc odnieść sukces i zachęcić pracowników do inwestycji w akcje swej firmy, trzeba zadbać o odpowiednią akcję edukacyjną – muszą widzieć związek między wzrostem wartości spółki i swą pracą. To element dobrej komunikacji wewnętrznej, której wiele firm nie docenia w czasach prosperity.

Beata Janczur, wiceprezes Lukas Banku, zwracała uwagę, że wtedy firmy zapominają niekiedy o podstawowych ważnych dla ludzi kwestiach jak otwarta i przejrzysta komunikacja, budowanie poczucia bezpieczeństwa. – W zwiększeniu zaangażowania pracowników pomaga też przejrzysty system wewnętrznych awansów – podkreślał Yann Gontard, szef Sodexo Polska.

Trzeba też zadbać o tych, którzy nie mogą lub nie chcą awansować. – I tak projektować szkolenia, by dodając nowe kompetencje usuwać te zbędne – mówił Grzegorz Sokołowski, wiceprezes EDF. A Sonia Wędrychowicz, wiceprezes Citi Handlowego podkreślała znaczenie indywidualnego traktowania pracowników, w czym może pomóc firmowy program wolontariatu pracowniczego.

W zaangażowania pracowników i budowie akcjonariatu pracowniczego pomagają też programy opcji menedżerskich (kierowane też często do kluczowych pracowników). – Opcje menedżerskie budują wspólnotę interesów między akcjonariuszami i pracownikami firmy – podkreślał Przemysław Gdański z zarządu BRE Banku podczas panelu, który podsumował 20 lat opcji menedżerskich w Polsce.

Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz z kancelarii prawnej Gessel zwracała uwagę, że mamy już w Polsce struktury prawne niezbędne dla tworzenia takich programów, a ich wprowadzanie jest prostsze i mniej kosztowne dla firm. Jak jednak podkreślał Artur Kaźmierczak z PricewaterhouseCoopers, nadal tylko 13-40 proc. spółek z GPW (zależnie od branży) sięga po długoterminowe instrumenty motywowania i wynagradzania menedżerów. Teraz mają do tego zachęcić unijne regulacje.

[i]XX Forum w Krynicy na stronach „Rz”

[link=http://www.rp.pl/krynica2010]www.rp.pl/krynica2010[/link][/i]

– Trzeba zadbać o szkolenia, ścieżki karier i stworzenie możliwości awansów dla młodych matek – podkreślała Jolanta Fedak, minister pracy i polityki społecznej, gość specjalny panelu „Angażowanie pracowników motorem rozwoju przedsiębiorstwa – akcjonariat pracowniczy oraz inne metody”. Minister Fedak nie kryła swego entuzjazmu dla akcjonariatu pracowniczego. Ale tego prawdziwego, a nie bezpłatnego rozdawania 15 proc. akcji załogom prywatyzowanych przedsiębiorstw, co jej zdaniem jest formą łapówki za spokój społeczny i zgodę na sprzedaż firmy.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?