Pracownik właścicielem

Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników w przedsiębiorstwie

Publikacja: 10.09.2010 01:20

O akcjonariacie pracowniczym dyskutowali Jolanta Fedak, minister pracy (pierwsza z prawej), Francois

O akcjonariacie pracowniczym dyskutowali Jolanta Fedak, minister pracy (pierwsza z prawej), Francois Colombie, szef RN Auchan Polska, Grzegorz Sokołowski, wiceprezes EDF, i Sonia Wędrychowicz, wiceprezes Citi Handlowego

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

– Trzeba zadbać o szkolenia, ścieżki karier i stworzenie możliwości awansów dla młodych matek – podkreślała Jolanta Fedak, minister pracy i polityki społecznej, gość specjalny panelu „Angażowanie pracowników motorem rozwoju przedsiębiorstwa – akcjonariat pracowniczy oraz inne metody”. Minister Fedak nie kryła swego entuzjazmu dla akcjonariatu pracowniczego. Ale tego prawdziwego, a nie bezpłatnego rozdawania 15 proc. akcji załogom prywatyzowanych przedsiębiorstw, co jej zdaniem jest formą łapówki za spokój społeczny i zgodę na sprzedaż firmy.

Jak podkreślał Francois Colombie, szef rady nadzorczej Auchan Polska, w którym od kilku lat działa program akcjonariatu pracowniczego sprawdzony we francuskiej spółce-matce, istotna jest filozofia dzielenia się zyskiem z pracownikami.

Dorota Wójcik-Czarzasty z Leroy-Merlin zwracała uwagę, że chcąc odnieść sukces i zachęcić pracowników do inwestycji w akcje swej firmy, trzeba zadbać o odpowiednią akcję edukacyjną – muszą widzieć związek między wzrostem wartości spółki i swą pracą. To element dobrej komunikacji wewnętrznej, której wiele firm nie docenia w czasach prosperity.

Beata Janczur, wiceprezes Lukas Banku, zwracała uwagę, że wtedy firmy zapominają niekiedy o podstawowych ważnych dla ludzi kwestiach jak otwarta i przejrzysta komunikacja, budowanie poczucia bezpieczeństwa. – W zwiększeniu zaangażowania pracowników pomaga też przejrzysty system wewnętrznych awansów – podkreślał Yann Gontard, szef Sodexo Polska.

Trzeba też zadbać o tych, którzy nie mogą lub nie chcą awansować. – I tak projektować szkolenia, by dodając nowe kompetencje usuwać te zbędne – mówił Grzegorz Sokołowski, wiceprezes EDF. A Sonia Wędrychowicz, wiceprezes Citi Handlowego podkreślała znaczenie indywidualnego traktowania pracowników, w czym może pomóc firmowy program wolontariatu pracowniczego.

W zaangażowania pracowników i budowie akcjonariatu pracowniczego pomagają też programy opcji menedżerskich (kierowane też często do kluczowych pracowników). – Opcje menedżerskie budują wspólnotę interesów między akcjonariuszami i pracownikami firmy – podkreślał Przemysław Gdański z zarządu BRE Banku podczas panelu, który podsumował 20 lat opcji menedżerskich w Polsce.

Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz z kancelarii prawnej Gessel zwracała uwagę, że mamy już w Polsce struktury prawne niezbędne dla tworzenia takich programów, a ich wprowadzanie jest prostsze i mniej kosztowne dla firm. Jak jednak podkreślał Artur Kaźmierczak z PricewaterhouseCoopers, nadal tylko 13-40 proc. spółek z GPW (zależnie od branży) sięga po długoterminowe instrumenty motywowania i wynagradzania menedżerów. Teraz mają do tego zachęcić unijne regulacje.

[i]XX Forum w Krynicy na stronach „Rz”

[link=http://www.rp.pl/krynica2010]www.rp.pl/krynica2010[/link][/i]

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne