PKP Cargo kupi PKP LHS

Na początku przyszłego roku PKP LHS może zmienić właściciela. Ma nim zostać PKP Cargo

Publikacja: 14.12.2010 01:54

PKP Cargo kupi PKP LHS

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Do przeprowadzenia tej transakcji niezbędna jest zgoda Rady Ministrów. Nie powinno być przeszkód, by uzyskać ją jeszcze w tym roku – mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Jak dodaje, zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie będzie potrzebna, więc przejęcie mogłoby zostać przeprowadzone na początku 2011 r. Obie spółki należą do grupy PKP i specjalizują się w przewozie towarów. O ile PKP Cargo obsługuje cały rynek, o tyle PKP LHS skupia się wyłącznie na obsłudze szerokiego toru prowadzącego na wschód. Obie w ubiegłym miesiącu stały się udziałowcami spółki zarządzającej terminalem przeładunkowym w Sławkowie – na styku torów standardowych i szerokich.

– Mamy tych samych klientów, będziemy mogli prowadzić wspólną politykę handlową co z kolei przyczyni się do wzrostu przychodów obu spółek - wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Zmiany właściciela obawiają się związkowcy z PKP LHS. Ich zdaniem przełoży się to na zmniejszenie zatrudnienia. LHS ma jednak pozostać odrębną spółką.

Transakcja ma podnieść wartość PKP Cargo, które będzie w 2011 r. szukać nowego właściciela. – Połączenie firm, które pozwoli na prowadzenie bardziej efektywnej działalności i zwiększenie przychodu, jest dobrym pomysłem. Czy transakcja spełni oczekiwania, będzie jednak zależeć w dużej mierze od tego, w jakim stanie jest obecnie PKP Cargo – mówi Czesław Warsewicz, ekspert transportu kolejowego.

Jak wyjaśnia, PKP LHS jest już gotowa do prywatyzacji. Jej wyniki są stabilne, nie wymaga gruntownej restrukturyzacji. Jej zysk za ten rok ma wynieść ok. 15 mln zł. Plan dotyczący masy przewiezionych ładunków, zakładający transport w 2010 r. 7,2 mln ton towarów, już został przekroczony o ok. 800 tys. ton. W ciągu ostatniego roku znacznie poprawiła się kondycja PKP Cargo. Spółka, która jeszcze zeszły rok zakończyła stratą ok. 500 mln zł, w tym ma zarobić ok. 40 mln zł. Plan na ten rok, zakładający transport 110 mln ton ładunków, wykonano w listopadzie.

Prywatyzacja PKP Cargo ma się odbyć po zakończeniu transakcji – w przyszłym roku. Ma nastąpić przez wprowadzenie do spółki inwestora strategicznego, a nie, jak planowano dotychczas, przez debiut na warszawskiej giełdzie. Data zaproszenia do składania ofert cenowych nie jest jeszcze znana.

Jednym z największych atutów PKP LHS jest prawo własności do szerokiego toru, z którego chciałby korzystać m.in. obecny w Polsce DB Schenker. – Linie kolejowe zostaną w PKP, a w przyszłości zostaną przekazane na rzecz Skarbu Państwa – mówi Andrzej Wach, prezes PKP.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku