Krótsza lista kolejowych inwetsycji

Rząd ściął wydatki na remonty torów o ok. 4 mld zł. Modernizacja ominie m.in. część trasy ze stolicy do Białegostoku

Publikacja: 24.02.2011 04:47

Pociąg

Pociąg

Foto: Fotorzepa, bartosz jankowski Bartosz Jankowski

W najbliższym czasie nie rozpocznie się też modernizacja odcinka z Sochaczewa do Swarzędza i z Siedlec do Terespola. Prace mają za to ruszyć na odcinku, który do tej pory znajdował się na liście rezerwowej – z Poznania do Czempina.

– Trasa z Warszawy przez Tłuszcz do Sadownego Węgrowskiego w kierunku Białegostoku zostanie wyremontowana tylko do Tłuszcza włącznie. Odcinek z Warszawy do Radomia zostanie zrealizowany do Warki. Tyle jesteśmy w stanie zrobić do końca 2014 roku, by zdążyć rozliczyć się z Komisją Europejską i uzyskać zwrot wydatków – mówi „Rz" Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, podsumowując zmiany na liście inwestycji torowych. – Dokumentacja niezbędna do rozpoczęcia pozostałych projektów jest już przygotowywana, tak by prace budowlane mogły rozpocząć się w 2014 roku. Będą współfinansowany z dotacji unijnych dostępnych w nowej perspektywie.

Przeglądu inwestycji pod kątem tego, czy uda się ją zrealizować do końca 2014 roku i rozliczyć z Brukselą, dokonała PKP Polskie Linie Kolejowe na polecenie resortu infrastruktury. Jak deklaruje ministerstwo, w ciągu najbliższych czterech lat ma się zakończyć modernizacja torów z Gdyni do Warszawy, z Krakowa do Sosnowca i do Rzeszowa, z Wrocławia do Rawicza oraz z Warszawy do Łodzi.

Większość dużych przetargów współfinansowanych w ramach dotacji unijnych przydzielonych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko" została już ogłoszona w zeszłym roku. – W tym rozpoczniemy postępowanie dotyczące modernizacji torów z Warszawy do Tłuszcza wartą ok. 1,5 mld zł  – mówi „Rz" Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. W planach jest też rozpoczęcie wyboru wykonawcy, który zmodernizuje części odcinka z Warszawy do Radomia czy z Łodzi do Warszawy wartego ok. 1,8 mld zł.

– Będziemy ogłaszać postępowania na wybór wykonawców prac współfinansowanych z regionalnych programów operacyjnych i na prace odtworzeniowe – mówi Szafrański.

Marszałkowie zarezerwowali w swoich programach operacyjnych 1,34 mld zł unijnych pieniędzy na budowę i remonty 1123 km torów. Pierwsze umowy na wykorzystanie środków unijnych zostały podpisane na początku zeszłego roku. By sięgnąć po te dotacje, PKP PLK musi wyłożyć środki na wkład własny – ok. 500 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z Funduszu Kolejowego.

Jak wylicza prezes Szafrański, największymi przetargami do wzięcia w tym roku współfinansowanymi z regionalnych programów operacyjnych będzie modernizacja torów z Redy na Hel, z Gdyni do Kościerzyny czy modernizacja połączenia krakowskiego lotniska Balice z centrum miasta. W tym roku mają zostać wybrani również wykonawcy prac odtworzeniowych na torach z Wrocławia do Wałbrzycha, z Gliwic do Opola, z Rzeszowa do Medyki i ze Szczecina do Świnoujścia. – W sumie ogłosimy 77 przetargów na roboty budowlane o łącznej wartości ok. 9,9 mld zł – mówi Zbigniew Szafrański.

PKP PLK szacuje, że w tym roku wartość faktur za wykonane prace, wystawionych przez firmy budowlane, przekroczy ponad 5 mld zł. To o ponad 2 mld zł więcej niż w 2010 roku. Gdyby PKP PLK udało się zrealizować inwestycje za tak dużą sumę, byłby to rok dla polskiej kolei historyczny.

W 2011 roku inwestycje mają być prowadzone w 30 lokalizacjach, m.in. na trasie z Gdyni do Warszawy, z Krakowa do Katowic, z Krakowa do Rzeszowa czy z Goleniowa do Kołobrzegu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

W najbliższym czasie nie rozpocznie się też modernizacja odcinka z Sochaczewa do Swarzędza i z Siedlec do Terespola. Prace mają za to ruszyć na odcinku, który do tej pory znajdował się na liście rezerwowej – z Poznania do Czempina.

– Trasa z Warszawy przez Tłuszcz do Sadownego Węgrowskiego w kierunku Białegostoku zostanie wyremontowana tylko do Tłuszcza włącznie. Odcinek z Warszawy do Radomia zostanie zrealizowany do Warki. Tyle jesteśmy w stanie zrobić do końca 2014 roku, by zdążyć rozliczyć się z Komisją Europejską i uzyskać zwrot wydatków – mówi „Rz" Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, podsumowując zmiany na liście inwestycji torowych. – Dokumentacja niezbędna do rozpoczęcia pozostałych projektów jest już przygotowywana, tak by prace budowlane mogły rozpocząć się w 2014 roku. Będą współfinansowany z dotacji unijnych dostępnych w nowej perspektywie.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!