Spodziewają się dużego popytu ze strony nie tylko największych firm, ale także sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu wskazują, że ogólny klimat gospodarczy jest coraz lepszy. Wskazują na wyraźne przyspieszenie inwestycji w końcówce roku. O ile w pierwszych trzech kwartałach 2010 wartość leasingu ruchomości powiększyła się w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego o ponad 14 proc., to w ostatnim kwartale ten wzrost przekroczył 44 proc. W całym roku 2010 wartość leasingu powiększyła się o blisko 23 proc. Najważniejszym filarem wzrostu był leasing pojazdów. Wartość wyleasingowanych w 2010 roku pojazdów wzrosła w stosunku do 2009 roku o ponad 31 proc., do 15,9 mld zł. Co ciekawe, zmalała o niemal 6 proc., do 5,4 mld zł, wartość wyleasingowanych aut osobowych, natomiast o ponad 106 proc., do 5,4 mld zł, wzrosła wartość wyleasingowanych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. Był to największy wzrost spośród wszystkich segmentów, większy nawet od ciągników siodłowych, których wartość powiększyła się o 53 proc. i wyniosła 2,1 mld zł. Tak dynamiczny wzrost leasingu aut ciężarowych o dmc do 3,5 tony wynikał z wielkich zakupów modeli z kratką, których udział w rejestracjach przekroczył w grudniu 50 proc., gdy w styczniu wynosił zero. Polscy klienci w 2010 roku nabyli 97 tys. aut z kratką, w tym blisko 50 tys. z wykorzystaniem leasingu. W całym rynku aut osobowych, sięgającym 315 tys. rejestracji, leasing obsłużył zakup blisko 60 tys. osobowych. Przedsiębiorstwa leasingowe były dobrze przygotowane do znaczącego wzrostu zapotrzebowania: średnia miesięczna wartość sfinansowanych ruchomości w IV kwartale wzrosła o 50 proc. do 2,9 mld zł, w porównaniu do średniej z poprzednich dziewięciu miesięcy, wynoszącej 1,9 mld zł.
Przedsiębiorcy leasingowi nie martwią się specjalnie zakończeniem rejestracji aut z kratką. Wskazują, że inwestycje dużych i średnich firm w trzecim kwartale 2010 roku wzrosły o 5,3 proc. rok do roku. W br. ponad 40 proc. firm przewiduje przystąpienie do inwestycji w porównaniu do 37 procent w ub.r. Rozpoczęte inwestycje są kontynuowane (wskaźnik 97,7 proc.), a w pierwszym kwartale b.r. nowe inwestycje rozpocznie 23,6 proc. firm. To o 3,3 punkty procentowe więcej niż rok wcześniej. W ub.r. leasing inwestycyjny wzrósł o 19 proc. i dobre wyniki zanotowały wszystkie firmy. ZPL szacuje, że w 2011 roku aktywa sfinansowane leasingiem wzrosną o niecałe 12 proc., do 26,3 mld zł, w przypadku ruchomości. Branża oczekuje największego przyrostu w trzecim kwartale. Z powodu likwidacji homologacji aut z kratką,wartość leasingu w tym segmencie rynku spadnie o 5 proc., natomiast zwiększy się o blisko 30 procent wartość leasingu samochodów ciężarowych. Wartość całego rynku pojazdów może powiększyć się o 5 proc., według przewidywań ZPL. Jednak największe firmy leasingowe, jak np. EFL mają jeszcze większe apetyty. Główny ekonomista EFL, Marcin Nieplowicz prognozuje na ten rok 37-procentowy wzrost wartość leasingu samochodów osobowych. – W naturalny sposób znaczna część popytu kierowanego w ubiegłym roku na auta z kratką (a pojazdy te w statystykach ZPL-u są klasyfikowane jako auta ciężarowe do 3,5 tony) przesunie się na auta osobowe. Na zakupy w większym stopniu będą decydować się firmy duże i średnie, najlepiej oceniające swoją obecną oraz przyszłą sytuację finansową. Znaczna część tego popytu będzie obsługiwana przez rynek flotowy, którego klienci raczej nie byli zainteresowani "kratką" - ocenia Nieplowicz. Tłumaczy, że ubiegłoroczny zakup przez firmy przeszło
97 tys. aut osobowych z homologacją ciężarową niewątpliwie przełoży się na gorszy wynik w leasingu pojazdów dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony. – Spadek sprzedaży leasingu w tym segmencie nie będzie jednak bardzo dotkliwy. Tak, jak w ubiegłym roku odbiła sprzedaż ciężkich pojazdów ciężarowych, tak w tym roku oczekujemy, że wraz ze wzrostem popytu krajowego zwiększy się popyt na typowe lekkie auta dostawcze i ciężarowe. W efekcie zakładamy, że łączny spadek sprzedaży leasingu pojazdów lekkich (osobowych oraz dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony) wyniesie ok. 5 proc – oblicza główny ekonomista EFL.
ZPL przyznaje, że najszybciej wyszły z kryzysu duże firmy. Według danych związku wskaźnik nowych inwestycji wśród firm zatrudniających powyżej 2 tys. pracowników przekroczył już poziom średniej długookresowej. Zwiększają wydatki także średnie przedsiębiorstwa, mające powyżej 250 pracowników. W tej grupie wskaźnik nowych inwestycji rośnie już od połowy 2009 roku. Przemysł spodziewa się dalszego wzrostu produkcji, natomiast wykorzystanie obecnych fabryk jest bliskie maksymalnej. Mając dobre wyniki finansowe i pod dostatkiem gotówki, prawdopodobnie firmy rozpoczną nowe inwestycje. ZPL szacuje, że ich wzrost w b.r. wyniesie 11 proc.. Leasingodawcy oczekują wzrostu popytu na auta. Tym razem inwestycje będą czynić także małe i średnie firmy. Ten segment jest szczególnie istotnym klientem przedsiębiorstw leasingowych.