Co z przyszłością polskiej motoryzacji

Kończy się pewna era. Z taśm montażowych działającej od 60 lat Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu zjeżdżają ostatnie auta. Przedstawiciele spółki opowiadają wprawdzie o rozmowach prowadzonych z potencjalnymi inwestorami, ale szanse na wskrzeszenie zakładu nie są wielkie

Publikacja: 25.02.2011 01:12

 

Mimo to polska motoryzacja ma się dobrze. O kryzysie dawno już zapomniano, a tegoroczna produkcja, chociaż mniejsza o kilkadziesiąt tysięcy aut z powodu zamknięcia FSO, dzięki działającym u nas międzynarodowym gigantom i tak wzrośnie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Trudno też przecenić znaczenie branży dla gospodarki. Motoryzacja daje pracę ponad 150 tys. Polaków, a eksport sektora wyniósł w ubiegłym roku ok. 17 miliardów euro, czyli jedną dziesiątą całej naszej sprzedaży zagranicznej.

 

Polska gospodarka samochodami stoi – chciałoby się zawołać. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Co z tego, że polscy pracownicy są wciąż relatywnie tani, skoro globalne firmy wielkie inwestycje realizują u naszych południowych sąsiadów, na Węgrzech czy w Rumunii? I chociaż szefowie tych firm (np. Fiata) nie mogą się nachwalić polskich zakładów, to budowę nowej megafabryki zapowiadają we Włoszech.

Branża motoryzacyjna się zmienia. Coraz większą rolę odgrywają w niej aktorzy drugiego planu, dostawcy części i komponentów. Widać to także na naszym podwórku. Skoro nie mamy szans na wielkie i prestiżowe inwestycje, skupmy się na przyciąganiu tych mniejszych. Rząd powinien stworzyć wreszcie spójny i przejrzysty system zachęt dla inwestorów.

Warto, bo według niedawnego badania nowe projekty w naszym kraju planuje trzy czwarte działających tu firm motoryzacyjnych.

Przyszłość naszej motoryzacji nie będzie należeć do następcy syrenki (notabene stworzonej w FSO). Pogódźmy się z tym, że w Polsce nie powstanie auto, które stanie się rynkowym hitem, choć – patrząc np. na czeską Skodę – szkoda. Pogódźmy się z rolą aktora drugoplanowego. Trudno wszak wyobrazić sobie najnowocześniejsze nawet auto bez silnika czy skrzyni biegów. A w ich produkcji jesteśmy bardzo dobrzy.

 

Biznes
Ministerstwo Aktywów Państwowych chce konsolidacji portfela swoich spółek
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA atakują Iran. Gigafabryka AI i trudne negocjacje UE–USA
Biznes
Importowany cement problemem dla branży w Polsce i Europie
Biznes
Należy zadbać o większą produkcję leków w Polsce
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna