Opakowania PET podrożały o ponad 60 proc.

Firmy spożywcze muszą podnieść ceny. W ciągu roku plastikowe butelki PET zdrożały o ponad 60 proc.

Publikacja: 01.03.2011 00:43

Opakowania PET podrożały o ponad 60 proc.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Wzrost cen wody jest nieunikniony – mówi „Rz" Paweł Zieliński, wiceprezes spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

W branży się mówi, że może on sięgnąć w tym roku nawet 10 proc. Pierwsza fala podwyżek już się zaczęła, mimo że do lata jeszcze daleko.

Jednym z głównych powodów wzrostu cen wody oraz napojów bezalkoholowych są rekordowo drogie plastikowe opakowania typu PET. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdrożały o ponad 60 proc.

– Od jesieni 2010 r. ceny tzw. preform, z których powstają m.in. plastikowe butelki typu PET, rosną średnio ponad 6 proc. miesiąc do miesiąca – mówi Dariusz Lizak, wiceprezes firmy Hanex, wicelidera polskiego rynku preform. Około 65 proc. jej wyrobów trafia do producentów napojów.

– Ceny surowców są na tak wysokim poziomie, że producenci nie są w stanie wziąć ich w całości na siebie – uważa Edyta Bach, PR menedżer spółki Hoop Polska należącej do  grupy Kofola.

Na napojach podwyżki się nie skończą. Drożeć będą także pozostałe produkty spożywcze sprzedawane w PET, np. mleko, jogurty i oleje.

– W poprzednich latach ceny plastikowych opakowań rosły latem, gdy wykupywali je producenci napojów. Ostatnio idą w górę bez względu na sezon – mówi Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity, czołowej firmy mleczarskiej w Polsce, która w opakowaniach PET sprzedaje głównie mleko. Firma podniosła już ceny o 1 – 1,5 proc. i nie wyklucza kolejnych podwyżek.

Europejscy producenci preform zaczęli podnosić ceny, ponieważ nie są w stanie dłużej brać na siebie rekordowych cen surowców do ich wytwarzania, m.in. kwasu PTA. A surowce drożeją z kilku powodów. Produkcję PTA ze względu na problemy techniczne w swoich fabrykach ograniczył koncern PB, największy producent tego surowca w Europie. Podwyżki napędzają także rosnące ceny ropy i coraz większe zapotrzebowanie na surowce do PET w Azji, głównie w Chinach i Indiach. – Popyt na  PTA rośnie tam o kilkanaście procent rocznie i to głównie za sprawą przemysłu tekstylnego – wyjaśnia Dariusz Lizak.

Zdaniem Pawła Zielińskiego w najtrudniejszej sytuacji mogą się znaleźć małe firmy, które nie mają zapasu preform. – Woda daje niewielkie marże, dlatego producenci mają ograniczone możliwości cięć kosztów – dodaje Zieliński.

W lepszej sytuacji są spółki należące do koncernów, które zawierają wieloletnie kontrakty na dostawę surowców, w tym opakowań.

– Dotychczasowy wzrost cen nie przełożył się na naszą produkcję w pierwszym kwartale 2011 r. Miał już jednak wpływ na koszty produktów na sezon letni – mówi Krzysztof Rabiański, wiceprezes ds. finansowych należącej do koncernu Danone firmy Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wody wycenianego na 2,6 mld zł. – W przypadku tzw. wód smakowych, których koszt produkcji jest uzależniony nie tylko od ceny tworzywa PET, ale także od cen innych komponentów, np. cukru, byliśmy zmuszeni z początkiem marca podnieść ceny o 2 – 3 proc. – dodaje Rabiański.

Opinia: Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex Wadowice, właściciela marek Tymbark i Lubella

W ciągu ostatniego roku opakowania typu PET zdrożały o kilkadziesiąt procent. To poważny problem. Tym bardziej że sytuacja na rynku surowców spożywczych, z którą mamy do czynienia, nie miała miejsca w przeszłości. Nie pamiętamy, żeby kiedyś w ciągu roku zboże czy koncentrat jabłkowy zdrożały o sto kilkadziesiąt procent, a koncentrat pomarańczowy o ponad 100. W przypadku kakao skok cen jest jeszcze większy. Taki wzrost zaczął już wpływać na ceny produktów gotowych. Podwyżki widoczne były w czwartym kwartale ubiegłego roku. Ale to jest dopiero początek. Wzrost cen, który jest niemile widziany przez konsumentów, dystrybutorów i sieci handlowe, niestety, będzie się zdarzać w najbliższych dwóch kwartałach. Marże producentów w żaden sposób nie są w stanie zamortyzować tak dużego skoku cen surowców.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

– Wzrost cen wody jest nieunikniony – mówi „Rz" Paweł Zieliński, wiceprezes spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

W branży się mówi, że może on sięgnąć w tym roku nawet 10 proc. Pierwsza fala podwyżek już się zaczęła, mimo że do lata jeszcze daleko.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki