Auta elektryczne nie dla Polaków

Europa zachęca do kupowania aut elektrycznych dopłatami i ulgami w podatkach. Polska nie robi w tym kierunku nic

Publikacja: 23.03.2011 13:01

Elektryczny Chevrolet Volt niedługo pojawi się w Europie

Elektryczny Chevrolet Volt niedługo pojawi się w Europie

Foto: Bloomberg

Na polskich drogach pojawia się coraz więcej samochodów hybrydowych, a od dwóch miesięcy jeżdżą nawet pierwsze egzemplarze seryjnie produkowanych aut elektrycznych. Królują marki japońskie: w hybrydach to głównie toyota i leksus. Z elektrycznych na razie jest tylko mitsubishi iMiEV. Choć wkrótce ma się pojawić jeszcze jeden model: W kwietniu zamówienia na swoje auto elektryczne - bliźniaczy wobec iMiEV model iON - zacznie przyjmować Peugeot Polska.

Ekologia będzie jednak sporo kosztować. O ile auta hybrydowe stają się coraz bardziej dostępne - np. toyotę prius można kupić za nieco ponad 100 tys. zł - o tyle ceny aut elektrycznych szybują w przestworzach.  Mitsubishi i-MiEV kosztuje 161 tys. zł. Z tego powodu użytkownikami pierwszych sprowadzonych do polski egzemplarzy zostały firmy energetyczne, dla których auto jest elementem promocji. Wyjątkiem są dwie sztuki, które trafiły do Wrocławia i Krakowa. Tam z elektrycznego auta zaczęła korzystać wrocławska straż miejska i Biuro Rozwoju Krakowa.

Czy popyt na auta elektryczne może się zwiększyć? Według Kingi Lisowskiej z Mitsubishi Motors Poland, do końca tego roku importer chce znaleźć na iMiEV w sumie setkę nabywców. Z kolei Peugeot zakłada, że w pierwszym okresie odbiorcami będą klienci flotowi: duże firmy i instytucje. - Na razie zakładamy, że zainteresowanym proponowany będzie długoterminowy wynajem ze stawką ok. 2 tys. zł miesięcznie - mówi Xavier Crespin, dyr. ds. marketingu Peugeot Polska. Jeśli jednak zainteresowanie wzrośnie, iON będzie nie tylko wynajmowany, ale także sprzedawany.

Nic jednak nie wskazuje, by ceny samochodów elektrycznych miały spaść. - Pomimo szerokiej oferty pojazdów elektrycznych, hybrydowych i ekologicznych wciąż brak zachęt ze strony rządu do promowania nowoczesnej, ekonomicznej i ekologicznej motoryzacji. Tymczasem posiadamy jeden z najstarszych parków samochodowych, w którym średnia wieku pojazdu wynosi 15 lat - mówi prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Jak jest za granicą? W Czechach pojazdy elektryczne, hybrydowe i inne napędzane paliwami alternatywnymi są zwolnione z podatku drogowego. Ale ma to zastosowanie dla aut używanych do celów biznesowych. W Niemczech z rocznego podatku drogowego na 5 lat od pierwszej rejestracji zwolnione są wszystkie auta elektryczne.

Podobnie we Włoszech, gdzie ulgą objęto także auta na gaz LPG i CNG. Ze zwolnień podatkowych korzystają także Holendrzy. Tu pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku rejestracyjnego i z rocznego drogowego, a pozostałe auta - w tym hybrydowe - podlegają zwolnieniom, o ile emitują do 95 g CO2/km w przypadku Diesla i 110 g CO2/km w przypadku silników benzynowych. Zwolnienia podatkowe obowiązują także w Danii, Szwecji czy Irlandii.

Ale to nie wszystko: są jeszcze premie przy zakupie. Np. we Francji nabywcy aut emitujących do 60 g CO2/km mogą skorzystać z bonusu wartego 5 tys. euro, jeśli zachęta nie przekroczy 20 proc. ceny auta. W Wielkiej Brytanii premia dla nabywcy auta elektrycznego wynosi 5 tys. funtów, w Portugalii 5 tys. euro.

Czy polski rząd mógłby wprowadzić takie dopłaty? W obecnej sytuacji gospodarczej jest to mało realne. Z kolei analitycy uważają, że nawet gdyby się pojawiły, na szerszy odzew indywidualnych klientów raczej nie ma jeszcze co liczyć. - Ich siła nabywcza jest niższa niż w Europie Zachodniej, więc rozwój tego rynku w Polsce nie będzie dynamiczny – uważa Vitaly Belskiy, analityk branży motoryzacyjnej we Frost & Sullivan.

Szansę na spadek cen może tymczasem przynieść masowa produkcja baterii. Stanowią one 90 proc. kosztu auta. Obniżki może także przynieść konkurencja samych marek. Ta ostatnia szybko rośnie: elektryczny nissan leaf zdobył europejski tytuł samochodu roku 2011, a z USA na europejskie rynki wkrótce trafi chevrolet volt.

Na polskich drogach pojawia się coraz więcej samochodów hybrydowych, a od dwóch miesięcy jeżdżą nawet pierwsze egzemplarze seryjnie produkowanych aut elektrycznych. Królują marki japońskie: w hybrydach to głównie toyota i leksus. Z elektrycznych na razie jest tylko mitsubishi iMiEV. Choć wkrótce ma się pojawić jeszcze jeden model: W kwietniu zamówienia na swoje auto elektryczne - bliźniaczy wobec iMiEV model iON - zacznie przyjmować Peugeot Polska.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca