Reklama
Rozwiń
Reklama

Rośnie sprzedaż jogurtów w Polsce

Krajowe firmy mleczarskie wykorzystują boom na rynku

Publikacja: 30.03.2011 03:33

Rośnie sprzedaż jogurtów w Polsce

Foto: Bloomberg

Jogurty są jednymi z tych przetworów z mleka, które najbardziej napędzają boom w branży. – Od 2006 do 2010 r. sprzedaż jogurtów w ujęciu ilościowym wzrosła w Polsce o 59 proc. – mówi „Rz" Ewa Zacharewicz, kierownik ds. relacji zewnętrznych i komunikacji w spółce Danone Polska, która z udziałami zbliżającymi się do 40 proc. jest liderem polskiego rynku jogurtów pod względem wartości sprzedaży. Firma Nielsen podaje, że tylko w ubiegłym roku kupiliśmy o 12 proc. jogurtów więcej niż w 2009 r., wydając na nie 1,9 mld zł.

Na dotychczasowym rozwoju rynku z pewnością się nie skończy. Firma badawcza Euromonitor International – która szacuje nasze tegoroczne wydatki na jogurty na niemal 2,6 mld zł – podaje, że zwiększać się będzie popyt szczególnie na jogurty do picia. W tym roku kupimy ich 82,5 mln litrów, o niemal 9 proc. więcej niż w 2010 r. Do 2010 r. wielkość tego segmentu zwiększy się do niemal 113 mln litrów.

Optymistyczne prognozy nie dziwią branży.  – Obserwując inne europejskie rynki, możemy założyć, że sprzedaż w Polsce będzie rosła – uważa Ewa Zacharewicz.

Euromonitor szacuje, że na statystycznego Polaka przypadnie 7,5 kg jogurtów do jedzenia łyżeczką. Natomiast średnie spożycie w krajach Europy Zachodniej wyniesie 13,8 kg. W 2015 r. przeciętna konsumpcja wzrośnie u nas do 9,2 kg.

Polski rynek jogurtów zdominowali dwaj międzynarodowi gracze. Drugie miejsce za Danone, z udziałami na poziomie ok. 20 proc., zajmuje firma Zott, właściciel marki Jogobella. Jego przewaga nad największym producentem jogurtów z polskim kapitałem, czyli należącą do Zbigniewa Komorowskiego Bakomą, wynosi nadal ok. 10 pkt proc.

Reklama
Reklama

Mimo dominacji trzech graczy chętnych do skorzystania z boomu na rynku jogurtów przybywa.

– W 2010 r. sprzedaż jogurtów i deserów mlecznych w naszej grupie zwiększyła się o ok. 10 proc. – mówi Andrzej Grabowski, współwłaściciel Polmleku, czołowej firmy mleczarskiej w Polsce, do której należy m.in. marka Warmia. W związku z rosnącym popytem Polmlek będzie zwiększał swoje moce produkcyjne. Około 4 mln zł wyda na nową linię do produkcji jogurtów pitnych. Kolejne ok. 4,5 mln zł przeznaczy natomiast na urządzenia do serków homogenizowanych.

W ubiegłym roku Polmlek wprowadził na rynek m.in. jogurty z dodatkami wpływającymi pozytywnie na organizm (w branży nazywa się je jogurtami funkcjonalnymi). To właśnie oferta tego typu produktów rośnie na polskim rynku najszybciej. Przybywa także jogurtów bez cukru i z zerową zawartością tłuszczu. Na początku tego roku pod marką Plan B jogurty dietetyczne wprowadziła na rynek Mlekovita, jedna z największych przetwórni mleka w Polsce. Firma liczy, że powtórzą one sukces jogurtów pitnych pod nazwą Polskie, które weszły do sklepów w 2008 r. – W 2010 r. ich sprzedaż zwiększyła się o 10 proc. – mówi Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity. W tym roku firma wyda na inwestycje ok. 80 mln zł. Część tej kwoty przeznaczyła już na fabrykę produktów fermentowanych w Wysokiem Mazowieckiem.

Według firmy Euromonitor  w 2011 r. wydamy na przetwory z mleka 14,3 mld zł. Do 2015 r. wartość tego rynku zwiększy się do niemal 17 mld zł. Oprócz jogurtów coraz więcej będziemy wydawać także na sery. W tym roku będzie to 4,2 mld zł, o ok. 4 proc. więcej niż w 2010 r. Za cztery lata rynek serów w Polsce będzie wart ponad 5,1 mld zł.

 

Jogurty są jednymi z tych przetworów z mleka, które najbardziej napędzają boom w branży. – Od 2006 do 2010 r. sprzedaż jogurtów w ujęciu ilościowym wzrosła w Polsce o 59 proc. – mówi „Rz" Ewa Zacharewicz, kierownik ds. relacji zewnętrznych i komunikacji w spółce Danone Polska, która z udziałami zbliżającymi się do 40 proc. jest liderem polskiego rynku jogurtów pod względem wartości sprzedaży. Firma Nielsen podaje, że tylko w ubiegłym roku kupiliśmy o 12 proc. jogurtów więcej niż w 2009 r., wydając na nie 1,9 mld zł.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Biznes
Austriacki miliarder ukrywał pieniądze przed wierzycielami. Sąd wydał wyrok
Biznes
Najbardziej zadłużone firmy Rosji. Gazprom na czele
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Zygmunt Solorz i Justyna Kulka odwołani z nadzoru ZE PAK. Starcie prawników
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama