Kolej dzieli unijne pieniądze

PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą w tym roku umowy na modernizację torów warte 11,1 mld zł

Publikacja: 04.05.2011 01:18

Kolej dzieli unijne pieniądze

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Umowy, które mają zostać podpisane w tym roku, dotyczą prac, na realizację których przetargi już zostały rozstrzygnięte.

Wartość umów, które do tej pory  podpisała z wykonawcami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, wynosi 7,9 mld zł. Zgodnie z kosztorysami PKP PLK za objęte nimi prace powinna zapłacić 12,5 mld zł. Najkorzystniejsze złożone oferty były łącznie o 4,6 mld zł niższe. Na kwoty te składają się zarówno unijne dotacje, jak i środki budżetowe przeznaczone na modernizację tras kolejowych w Polsce.

Zdążyć z dotacjami

Jak ocenia rynek, w tym roku mają zostać ogłoszone kolejne postępowania na kwotę ponad 8 mld zł. – Największe planowane na ten rok przetargi to modernizacja odcinka Warszawa – Tłuszcz za ok. 1,1 mld zł, remont torów z Poznania do Czempina za ok. 0,9 mld zł oraz budowa sygnalizacji zgodnej z systemem ERTMS (system wspomagający prace maszynisty i prowadzenie pociągu – przyp. red.) na linii Warszawa – Gdynia za ok. 1,2 mld zł – wylicza Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

7,9 mld zł to wartość podpisanych już umów na modernizację torów

Inwestycje są współfinansowane z dotacji unijnych na lata 2007 – 2013. By wykorzystać wszystkie przyznane fundusze, kolej musi je podzielić między poszczególne projekty, czyli podpisać umowy o dofinansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych jeszcze w tym roku.   Do dyspozycji ma 19,3 mld zł.

– Podpisaliśmy już 12 umów o dofinansowanie inwestycji kolejowych na łączną kwotę ok. 5,8 mld zł, czyli ok. 30 proc. dostępnych środków – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Wnioski powoli spływają

Na razie spółka zajmująca się budową i utrzymaniem torów dostała z Brukseli zaledwie 91,16 mln zł jako zwrot poniesionych wydatków. To zaledwie 0,5 proc. dostępnej kwoty. – W tym roku trafią do nas również niewielkie pieniądze – szacuje Siejda. – Wykonujemy planowo przyjęte założenia tak, żeby zakończyć wszystkie projekty do końca 2014 r., a rozliczyć je do końca 2015 r. – zapewnia Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK.

CUPT ocenia kolejne wnioski kolejowe. Na przyznanie dotacji czekają projekty dotyczące kolejnych 19 proc. dostępnej dotacji, czyli ok. 3,7 mld zł. To m.in. budowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia, LCS Malbork, modernizacja torów z Zabrza do Krakowa czy budowa kolei dużych prędkości. – Jeszcze w tym roku mają trafić do nas wnioski o finansowanie warte 4,6 mld zł. Jeżeli pozytywnie przejdą naszą ocenę, PKP Polskie Linie Kolejowe rozdysponuje prawie 75 proc. dostępnych środków – szacuje Siejda.

Obecne 75 proc. może zmienić się w 100 proc., jeżeli Bruksela zgodzi się, by przesunąć

1,2 mld euro z puli na inwestycje kolejowe na modernizację dróg. Bo z rozdysponowaniem całej dostępnej kwoty kolejarze mogą nie zdążyć.

Problemy z wypłatami dotacji

Kolejnym krokiem koniecznym do uzyskania zwrotu poniesionych wydatków z Brukseli jest złożenie wniosku o wypłatę dotacji. Z tym wciąż są problemy.

– By wypłacić pieniądze, musimy dysponować kompletem dokumentów, w tym środowiskowych, i pozwoleniami na budowę wydanymi na podstawie ważnych decyzji środowiskowych. Wciąż nie mamy wszystkich papierów dotyczących tych inwestycji, które już zostały zatwierdzone do finansowania – mówi Siejda.

Zanim CUPT wypłaci pieniądze, musi sprawdzić, czy wszystkie pozwolenia na budowę są zgodne z decyzją środowiskową. Tych dla niektórych inwestycji jest nawet kilkadziesiąt. Na budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Działdowie potrzebnych było 40 pozwoleń na budowę. Prawie wszystkie trafiły już do Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

– Urzędy obłożone są wnioskami o wydanie decyzji administracyjnych. Tempo ich udzielania ma istotny wpływ na faktyczny okres prowadzenia inwestycji – przyznaje Robert Kuczyński.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Umowy, które mają zostać podpisane w tym roku, dotyczą prac, na realizację których przetargi już zostały rozstrzygnięte.

Wartość umów, które do tej pory  podpisała z wykonawcami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, wynosi 7,9 mld zł. Zgodnie z kosztorysami PKP PLK za objęte nimi prace powinna zapłacić 12,5 mld zł. Najkorzystniejsze złożone oferty były łącznie o 4,6 mld zł niższe. Na kwoty te składają się zarówno unijne dotacje, jak i środki budżetowe przeznaczone na modernizację tras kolejowych w Polsce.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej