Umowy, które mają zostać podpisane w tym roku, dotyczą prac, na realizację których przetargi już zostały rozstrzygnięte.
Wartość umów, które do tej pory podpisała z wykonawcami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, wynosi 7,9 mld zł. Zgodnie z kosztorysami PKP PLK za objęte nimi prace powinna zapłacić 12,5 mld zł. Najkorzystniejsze złożone oferty były łącznie o 4,6 mld zł niższe. Na kwoty te składają się zarówno unijne dotacje, jak i środki budżetowe przeznaczone na modernizację tras kolejowych w Polsce.
Zdążyć z dotacjami
Jak ocenia rynek, w tym roku mają zostać ogłoszone kolejne postępowania na kwotę ponad 8 mld zł. – Największe planowane na ten rok przetargi to modernizacja odcinka Warszawa – Tłuszcz za ok. 1,1 mld zł, remont torów z Poznania do Czempina za ok. 0,9 mld zł oraz budowa sygnalizacji zgodnej z systemem ERTMS (system wspomagający prace maszynisty i prowadzenie pociągu – przyp. red.) na linii Warszawa – Gdynia za ok. 1,2 mld zł – wylicza Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
7,9 mld zł to wartość podpisanych już umów na modernizację torów
Inwestycje są współfinansowane z dotacji unijnych na lata 2007 – 2013. By wykorzystać wszystkie przyznane fundusze, kolej musi je podzielić między poszczególne projekty, czyli podpisać umowy o dofinansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych jeszcze w tym roku. Do dyspozycji ma 19,3 mld zł.