Zgodnie z nowymi przepisami, system rezerwacji oraz informacje znajdujące się na biletach będą ujednolicone, co ułatwi wymianę informacji między przewoźnikami i instytucjami, które je sprzedają . Obecnie podróżujący koleją mają do czynienia z różnymi systemami w 27 krajach, w których jest 55 tys dworców, a to z pewnością zniechęca do takiej formy transportu i skłania do korzystania z samolotów.

– Jeśli poważnie myślimy o przyciągnięciu ludzi do korzystania z kolei, a zwłaszcza jeśli kolej ma konkurować z transportem lotniczym na średnich dystansach, to musimy zaoferować podróżującym koleją płynne planowanie podróży i kupowanie biletów, porównywalne do linii lotniczych — stwierdził komisarz transportu Siim Kallas.

- Chcemy, aby w przyszłości było równie łatwe zarezerwowanie biletu kolejowego z Barcelony do Brukseli czy z Berlina do Bratysławy, jak rezerwacja odpowiedniego lotu — dodał.

Propozycja Brukseli wymaga, by operatorzy transportu udostępnili rozkłady i zmusili partnerów kolejowych do ujawnienia informacji o cenach biletów.

W przyszłym roku Komisja przedstawi drugą część planu, która będzie wymagać od operatorów kolejowych standaryzacji systemów komputerowych i procedur, dla ułatwienia wzajemnego przesyłania danych. Te zamiany techniczne stworzą podstawy dla ustalenia w następnych latach ogólnoeuropejskich systemów planowania podróży koleją i sposobów kupowania biletów. Pierwszych praktycznych rezultatów należy oczekiwać w 2016 r.