Romet traci udziały. Lekki wzrost na rynku jednośladów.

Importerzy japońskich jednośladów mają powody do zadowolenia. Polska firma, dotychczasowy lider rynku nowych motocykli, przegrywa z Yamahą i Hondą

Publikacja: 29.05.2011 22:05

Romet traci udziały. Lekki wzrost na rynku jednośladów.

Foto: Materiały Producenta

Wszystko wskazuje, przynajmniej na razie, że ten rok będzie dla amatorów jednośladów lepszy od ubiegłego. Po dobrym pierwszym kwartale, kiedy liczba sprzedanych pojazdów doszła do 22,6 tys. i przekroczyła ubiegłoroczny wynik o blisko 16 proc., importerzy zaczęli liczyć na stopniowe pożegnanie z kryzysem. Kwiecień także przyniósł wzrost rynku. Choć w przypadku nowych motocykli i motorowerów o znaczącej poprawie mówić trudno: wzrost liczby rejestracji był symboliczny i wyniósł zaledwie 2,5 proc. Z kolei sprzedaż samych motocykli zdołała jedynie powtórzyć wynik ubiegłoroczny.

22,6 tys. nowych motocykli sprzedano w Polsce w I kwartale 2011 roku

Jedno jest pewne: coraz większe powody do zadowolenia mogą mieć importerzy motocykli japońskich. Od stycznia do kwietnia liczba rejestracji yamah wzrosła w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku o prawie 11 proc., hond o blisko 8 proc., kawasaki o przeszło 6 proc. Wszystkie trzy marki zwiększyły także swoje udziały w rynku. Tymczasem w ubiegłym roku japońskie motocykle notowały bardzo bolesne spadki. Yamaha, wicelider polskiego rynku, zmniejszyła sprzedaż o przeszło 26 proc., do nieco ponad 1000 sztuk, sprzedaż Hondy zmalała o ponad 22 proc. Nieco lepiej powiodło się Suzuki, w przypadku którego spadek w porównaniu z pozostałymi markami japońskimi był niewielki – 6 proc. Za to sprzedaż Kawasaki – w ubiegłym roku czwartego „japończyka" pod względem sprzedaży – skurczyła się o jedną piątą.

Teraz zła passa japońskich marek wyraźnie minęła. – Rynek się ustabilizował, nie mamy powodów do narzekań. Ostatni miesiąc był dla nas całkiem dobry – mówi Jakub Rymkiewicz, dyrektor działu motocykli w Honda Poland.

Ale to nie Japończycy są lokomotywami wzrostu rynku jednośladów. Szczególnie dużym powodzeniem cieszy się marka Zipp. Od początku roku sprzedaż wzrosła o przeszło 78 proc. Menedżerowie marki twierdzą, że w tym roku chcą zwiększyć sprzedaż motocykli ciężkich. Taki plan może przynieść sukces, bo w ostatnich czterech miesiącach sprzedaż dużych maszyn z silnikami o pojemności powyżej 750 cm sześc. wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 28 proc.

Przykładem jest BMW – ta marka szczególnie kojarzona jest z dużymi motocyklami o potężnych silnikach. I mocno zwiększa sprzedaż. Od stycznia o blisko jedna piątą, a w całym ubiegłym roku w porównaniu z poprzednim o 43 proc. Niewielki wzrost odnotował inny producent dużych motocykli

– Harley Davidson. Wielkim przegranym tego sezonu jest natomiast polska marka i niedawny lider rynku nowych jednośladów – Romet Motors. Od stycznia sprzedaż motocykli tej marki skurczyła się o 63 proc., a udział w rynku zmalał z 28 proc. przed rokiem do 10 proc. obecnie.

Co dalej? Wyniki branży będą w znacznym stopniu zależeć od polityki cenowej sprzedających. – Na razie większość sprzedawanych przez importerów motocykli powyżej 500 cm sześc. to modele z roczników 2010 i 2009 oferowane w sporych promocjach. Ale te już się kończą, a chętnych na modele z rocznika 2011 jest niewielu

– twierdzi dyrektor sprzedaży motocykli w BMW Polska Robert Domański. Może to oznaczać, że dobra passa rynku jednośladów wkrótce się skończy. Chyba że sprzedający utrzymają niskie ceny np. kosztem marż. – Ludzie chcą kupować, ale nie mają pieniędzy – dodaje Domański.

Natomiast całkiem nieźle powodzi się importerom części oraz akcesoriów dla motocyklistów, np. ubrań czy kasków.

– Obroty tego segmentu zwiększyły się o 30 proc. – informuje dyrektor działu jednośladów w Inter Cars Krzysztof Król.

Wszystko wskazuje, przynajmniej na razie, że ten rok będzie dla amatorów jednośladów lepszy od ubiegłego. Po dobrym pierwszym kwartale, kiedy liczba sprzedanych pojazdów doszła do 22,6 tys. i przekroczyła ubiegłoroczny wynik o blisko 16 proc., importerzy zaczęli liczyć na stopniowe pożegnanie z kryzysem. Kwiecień także przyniósł wzrost rynku. Choć w przypadku nowych motocykli i motorowerów o znaczącej poprawie mówić trudno: wzrost liczby rejestracji był symboliczny i wyniósł zaledwie 2,5 proc. Z kolei sprzedaż samych motocykli zdołała jedynie powtórzyć wynik ubiegłoroczny.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca