Reklama

"Nie" związkowców dla prywatyzacji w gdyńskim porcie

Francuska Atic kupiła dzisiaj za ponad 60 mln zł Morski Terminal Masowy. Holenderka Fairplay chce przejąć spółkę holowniczą — protestują przeciwko temu związkowcy

Publikacja: 29.08.2011 16:26

"Nie" związkowców dla prywatyzacji w gdyńskim porcie

Foto: Fotorzepa, Darek Gorajski DG Darek Gorajski

Dzisiaj władze portu morskiego w Gdyni szefowie francuskiej Atic  podpisali umowę o sprzedaży Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. —  Transakcja jest warta ponad 60 mln zł, ale nie sprzedajemy gruntu.  Nieruchomości na których działa MTMG zostaną wydzierżawione na okres  30 lat i z tego tytułu będą regularnie wpływać na nasze konto kolejne  pieniądze — mówi Janusz Jarosiński, prezes spółki zarządzającej  gdyńskim portem morskim.

— Wpływy z dzierżawy naszych nieruchomości  to ok. 46 proc. przychodów — dodaje Jarosiński.

Port w Gdyni przymierza się też do sprzedaży swojej spółki  holowniczej, czyli Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych.  Przeciwko temu jednak protestują związkowcy. Na jutro na godzinę 12  zapowiedzieli pikietę przed siedzibą zarządu portu. — Tak czy inaczej  do prywatyzacji dojdzie. W najbliższych dniach spółka zostanie  sprzedana — zapowiada Janusz Jarosiński.  Zgodnie z ustawą wszystkie firmy usługowe należące do portów morskich  muszą zmienić właściciela. Z tego obowiązku już wywiązał się w  całości zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Związkowcy PUŻiP domagają się 7,5 roku gwarancji zatrudnienia.  Fairplay, godził się na dwa i pól roku. Po tym jak strony nie doszły  do porozumienia negocjacje z potencjalnym inwestorem przejął zarząd  portu.

— Wynegocjowaliśmy 3 lata bezwarunkowej gwarancji  zatrudnienia. To dobre warunki. Nie można porównywać tego do 5  letniej gwarancji w MTMG, spółka holownicza działa na dużo bardziej  konkurencyjnym rynku — dodaje Jarosiński.

Reklama
Reklama

Protesty przeciwko prywatyzacji to nie koniec kłopotów z jakimi  będzie musiał zmierzyć się nowy właściciel. Związkowcy domagają się 8  proc. podwyżki zatrudnienia. Średnia płaca w spółce to 4,5 tys. zł  brutto. Podwyżka miałaby wynieść ok 360 zł. Zarząd spółki daje 150 zł  brutto. Jak mówi Janusz Jarosiński przystanie na żądania pracowników  oznaczałoby skazanie spółki na ponoszenie strat. Związkowcy mają  jednak w ramach strajku ostrzegawczego, jutro między godzińą 9 a 12  zablokować jedno ze skrzyżowań w sąsiedztwie portu.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama