Reklama

Kolejna polska specjalność eksportowa

Do końca sierpnia wyprodukowano ponad 7,5 mln urządzeń

Publikacja: 28.09.2011 21:26

Kolejna polska specjalność eksportowa

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W tym roku produkcja sprzętu AGD w Polsce wzrośnie o ponad 20 proc., wobec zanotowanego w 2010 r. poziomu 15 mln sztuk – podaje międzynarodowa firma badawcza Euromonitor International.

W listopadzie opublikuje ona szczegółowy raport na temat tego rynku, jednak już teraz zapowiada, że Polska ostatecznie w tym roku zostanie liderem w produkcji sprzętu AGD. Pokona więc Niemcy oraz Włochy, gdzie wolumeny produkcji systematycznie się zmniejszają.

Pralki górą

Z danych opracowanych przez CECED Polska, związek producentów sprzętu AGD, wynika, że wartość eksportu w pierwszym półroczu wzrosła o 15 proc., do ponad 5,3 mld zł.

W ujęciu ilościowym do końca sierpnia produkcja wzrosła o 4 proc., do ponad 7,5 mln sztuk. W ujęciu miesięcznym najwyższy wzrost, do 9 proc., został odnotowany w lutym (ponad 1 mln sztuk). Z kolei w sierpniu produkcja spadła o 3 proc., do 939 tys. sztuk.

Jeśli chodzi o eksport, to największą kategorią, z 24-proc. udziałem, są właśnie pralki. Ich sprzedaż za granicę w pierwszym półroczu wzrosła o 12 proc. Jednak największy skok nastąpił w przypadku sprzętu chłodniczego (lodówki i zamrażarki) – o 34 proc. Ale ich produkcja do końca sierpnia spadła o 1 proc., do 1,2 mln sztuk. Zmywarek wyprodukowano więcej o 7 proc. (1,9 mln szt.), a kuchni o 12 proc. (833 tys. szt.).

Reklama
Reklama

Najlepsze wyniki notują kategorie drobnego sprzętu. W przypadku odkurzaczy produkcja wzrosła o 25 proc.

Szanse na Wschodzie

– Przewidujemy, że wytworzymy w Polsce więcej sprzętu niż w 2010 r. – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik Indesit Company Polska. – Ostateczna wielkość zależeć będzie jednak od wyników sprzedaży w ostatnim kwartale, który jest najważniejszy dla całej naszej branży, niezależnie od kraju – dodaje.

O ile w Europie Zachodniej widać spadki sprzedaży, to rynki wschodnie rekompensują branży tę sytuację. Zelmer, lider rynku drobnego sprzętu, w pierwszym półroczu w Polsce zanotował spadek sprzedaży o 1,3 proc. Jednocześnie sprzedaż w Rosji wzrosła o ponad 24 proc., a na Ukrainie o 115 proc.

Amica Wronki także zanotowała w Polsce gorsze wyniki: sprzedaż spadła o 1,63 proc., do 148,7 mln zł. W Skandynawii spadek wyniósł 10,2 proc., do 62,3 mln zł, a w Wielkiej Brytanii 16,3 proc., do 14,6 mln zł. Jednak przychody z eksportu do Rosji wzrosły aż o ponad 52 proc., do 104,2 mln zł, a w Niemczech o 0,9 proc., do 132,7 mln zł.

Ważne made in Europe

– Duży potencjał rynku europejskiego, a także ograniczone zaufanie konsumentów do jakości, bezpieczeństwa i serwisowania produktów sprowadzanych spoza Europy sprawiają, że stawiamy na produkcję głównie w Polsce, ale też w Hiszpanii i Francji. Tam powstaje niemal 95 proc. naszego sprzętu – mówi Ireneusz Bartnikowski, prezes FagorMastercook.

Firma odnotowała dużą dynamikę sprzedaży w kierunkach wschodnich – eksport wzrósł o 59 proc. Zarząd przewiduje, że sprzedaż w drugim półroczu będzie dalej systematycznie wzrastać, i przygotowuje się do tego od strony produkcyjnej. FagorMastercook chce zamknąć 2011 r. 15-proc. wzrostem w regionie, w tym głównie w Mongolii, Kazachstanie i Armenii.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama