Spada sprzedaż win owocowych

Wina z owoców stają się produktem niszowym w Polsce. Szkodzi im zła reputacja i brak promocji

Aktualizacja: 06.10.2011 11:43 Publikacja: 05.10.2011 15:35

Spada sprzedaż win owocowych

Foto: Flickr

W ciągu ośmiu miesięcy tego roku produkcja win owocowych zmalała w Polsce o ponad jedną dziesiątą, do niecałych 600 tys. hl - wynika z danych GUS.

Kurczy się także liczba producentów win owocowych. Kilkanaście lat temu było ich ok. 200. Obecnie, według różnych szacunków, jest ich 30 - 70.

- Od kilku lat w Polsce maleje przede wszystkim sprzedaż najtańszych win owocowych niskiej jakości - mówi Jacek Jantoń, prezesa firmy winiarskiej Jantoń. - Na ich miejsce pojawiają się napoje alkoholowe oraz gotowe drinki na bazie win z owoców ze średniej półki cenowej, ale nie są w stanie zająć luki po tanich winach - dodaje.

O sukces win owocowych wyższej jakości jest w naszym kraju trudno, ponieważ Polakom trunki z owoców kojarzą się właśnie z tymi najtańszymi, które zdobyły popularność w czasach PRL. Produkty winopodobne, zwane m.in.jabolami oraz siarami zaczęły polski zalewać rynek od lat 70. XX wieku.

- W Polsce nadal uważa się, że wina owocowe to wina gorszego gatunku - tłumaczy Elżbieta Pawłowska, dyrektor Krajowej Rady Winiarstwa i Miodosytnictwa.

Firma Jantoń ma w swojej ofercie ekologiczne wino aroniowe. Trafia ono jednak głównie na eksport, m.in. na rynek niemiecki. - Na razie nie planujemy wprowadzania na rynek kolejnego drogiego wina owocowego - mówi Jacek Jantoń.

Polskie firmy nie chcą inwestować w  owocowe wina markowe, ponieważ nie mają gwarancji, że inwestycja się zwróci. - Koszt produkcji jest dużo wyższy niż w przypadku tanich produktów winopodobnych - tłumaczy Elżbieta Pawłowska.

Branża przyznaje także, że winom owocowym z wyższej półki przydałaby się kampania promocyjna. Na tę jednak ich nie stać.

- Za 8 - 10 lat produkcja tanich winopodobnych produktów przestanie się w Polsce całkowicie opłacać i znikną one ze sklepów. Pozostaną jedynie wina wysokogatunkowe z owoców. Będą jednak stanowić niszę w całym rynku alkoholi  -  uważa Jacek Jantoń.

Coraz silniejszym konkurentem win owocowych stają się w Polsce także wina gronowe.

Rocznie  wydajemy już na te klasyczne wina nieco ponad 1 mld zł. W biegłym roku ich sprzedaż zwiększyła się o prawie 8 proc. W podobnym tempie wydatki na nie rosną także w tym roku.

W ciągu ośmiu miesięcy tego roku produkcja win owocowych zmalała w Polsce o ponad jedną dziesiątą, do niecałych 600 tys. hl - wynika z danych GUS.

Kurczy się także liczba producentów win owocowych. Kilkanaście lat temu było ich ok. 200. Obecnie, według różnych szacunków, jest ich 30 - 70.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni