Rosnie produkcja i sprzedaż autobusów z polskich fabryk

Polska jest trzecim producentem autobusów w Europie. W tym roku produkcja i sprzedaż wzrosły, ale w przyszłym branżę może czekać spowolnienie

Publikacja: 21.10.2011 02:14

Krakowskie autobusy

Krakowskie autobusy

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Jeszcze rok wcześniej o tej porze sytuacja wyglądała dramatycznie: produkcja spadała o jedną piątą, w dół szedł eksport, słabł także rynek krajowy. Teraz fabryki autobusów w Polsce odrabiają straty. Jak podaje branżowa firma analityczna JMK, w ciągu trzech kwartałów z linii produkcyjnych zjechało o 8,4 proc. pojazdów więcej niż w ubiegłym roku.

MAN – największy producent w Polsce – liczy w tym roku na wzrost o jedną piątą, a rangę jego zakładu w Starachowicach umocniło rozpoczęcie w sierpniu budowy szkieletów prestiżowych autokarów Neoplan.

Drugi w rankingu producentów jest Solaris – 695 wyprodukowanych od stycznia autobusów i 41 trolejbusów dało mu wzrost o 10 proc. Na trzecim miejscu znajduje się Volvo, na czwartym Scania.

Według branżowego stowarzyszenia ACEA z Brukseli jesteśmy trzecim po Szwecji i Niemczech producentem autobusów w Europie. Także jednym z czołowych eksporterów. Eksport równieź się poprawia, choć o niewiele ponad 3 proc.

Sytuacja producentów zasadniczo się jednak różni. Jeśli MAN i Solaris ciągną wyniki w górę, to firmy szwedzkie, szczególnie Scania, zwalniają tempo. Ta ostatnia zmniejszyła swój udział w eksportowym rynku z prawie 20 proc. do niecałych 12 proc.

Tymczasem prawdziwa hossa panuje na rynku polskim. Tu wzrost sprzedaży sięga 43 proc., a wyniki poprawili prawie wszyscy liczący się producenci.

Według analityków JMK, to efekt znakomitej koniunktury w segmencie autobusów miejskich napędzanej unijnymi dotacjami dla samorządów. W dodatku w IV kwartale rozpocznie się realizacja potężnych kontraktów na dostawy dla Warszawy oraz Białegostoku. W rezultacie pobity może zostać rekord z roku 2008, gdy miejskie spółki komunikacyjne odebrały 887 autobusów.

Ale dalsze perspektywy nie są już tak dobre. Producenci obawiają się drugiej fali kryzysu.

– Scania już zakomunikowała, że zmniejszy produkcję – twierdzi szef JMK Aleksander Kierecki. Inni producenci jeszcze na ten temat milczą, ale podobne reakcje są bardzo prawdopodobne. Także rynek polski czeka bessa – kończą się bowiem dotacje. Z kolejnymi zakupami samorządy muszą czekać na nowy unijny budżet.

Na razie jednak ten rok, prócz lepszych wyników, przynosi fabrykom jeszcze jeden atut: stajemy się potentatem w produkcji autobusów ekologicznych. Volvo Polska bierze udział w realizacji dużego kontraktu na dostawę 91 pojazdów do Norwegii, z których jedna trzecia będzie mieć napęd hybrydowy. To największe zamówienie w Europie.

Liczącym się dostawcą jest Solaris. – Do końca roku liczba wyprodukowanych autobusów hybrydowych zbliży się do 100 sztuk – informuje rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski.

Pojazdy Lions City Hybrid produkuje od roku MAN. Jak to działa? Np. MAN podczas hamowania ładuje potężne kondensatory, które zasilają urządzenia autobusu podczas postoju i ruszania z przystanku. Następnie przejeżdża do 200 metrów na napędzie elektrycznym, po czym włącza się silnik wysokoprężny. Diesel zostaje także uruchomiony powyżej 30 km/godz. – Dalej autobus jedzie już tylko na dieslu, po czym hamując, znowu ładuje kondensatory i przełącza się na silnik elektryczny. I tak w kółko – tłumaczy Kierecki.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Jeszcze rok wcześniej o tej porze sytuacja wyglądała dramatycznie: produkcja spadała o jedną piątą, w dół szedł eksport, słabł także rynek krajowy. Teraz fabryki autobusów w Polsce odrabiają straty. Jak podaje branżowa firma analityczna JMK, w ciągu trzech kwartałów z linii produkcyjnych zjechało o 8,4 proc. pojazdów więcej niż w ubiegłym roku.

MAN – największy producent w Polsce – liczy w tym roku na wzrost o jedną piątą, a rangę jego zakładu w Starachowicach umocniło rozpoczęcie w sierpniu budowy szkieletów prestiżowych autokarów Neoplan.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne