Apple największym producentem komputerów

Apple wypiera HP z pierwszego miejsca w rankingu producentów komputerów – podają Canalys i IDC. Pozycję lidera zawdzięcza sprzedaży iPadów

Publikacja: 22.11.2011 16:22

Apple największym producentem komputerów

Foto: Bloomberg

Apple jest na najlepszej drodze ku temu, by zastąpić HP na pozycji lidera sprzedaży komputerów PC w 2012 roku – twierdzi firma analityczna Canalys po przeanalizowaniu wyników za czwarty kwartał tego roku. Teraz producent z logo jabłka plasuje się na drugim miejscu, które zawdzięcza sprzedaży iPadów.

- W ciągu czterech kwartałów Apple zwiększył swój udział w rynku pecetów z 9 do 15 proc. – mówi Tim Coulling, analityk Canalys. – HP i Apple będą walczyć o pozycję lidera w czwartym kwartale, ale na pokonanie rywala koncern z Cupertino będzie musiał prawdopodobnie poczekać do czasu wejścia na rynek iPada 3, a więc do 2012 roku. Inne zdanie na temat pozycji Apple'a na rynku komputerów ma firma analityczna IDC.

- Jeżeli tablety wliczymy do kategorii "komputerów PC", to Apple osiągnął pierwszą pozycję na światowym rynku już po trzech kwartałach 2011 roku – mówi Damian Godos, analityk IDC. - Tak wysoka pozycja tej firmy w rankingu wynika z faktu, że po trzech kwartałach 2011 roku tablety stanowią 70 proc. globalnej sprzedaży sprzętu komputerowego Apple'a. Jeśliby brać pod uwagę jedynie sprzedaż klasycznych komputerów PC, firma ta znalazłaby się na szóstej pozycji na świecie.

Specjalista dodaje, że na polskim rynku Apple znajduje się obecnie poza pierwszą dziesiątką producentów komputerów,

- To wcale nie jest kiepska pozycja – zaznacza Godos. - Ze względu na swą odmienność, stosunkowo wysoką cenę oraz inny system operacyjny komputery tej firmy są postrzegane jako produkt elitarny. Uwzględniając rosnącą w naszym kraju popularność tabletów, pozycja Apple'a w rankingach może szybko ulec zmianie.

Jak przewiduje Canalys, w ciągu całego 2011 roku na świecie zostanie sprzedanych 415 mln pecetów, o 15 proc. więcej niż w ubiegłym roku. W obrębie tego znajdzie się 59 mln tabletów, z czego aż 22 mln sztuk klienci kupią w czwartym kwartale – najlepszym z punktu widzenia producentów, bo związanym ze świąteczną gorączką zakupową. Połowę tej ostatniej liczby będą stanowić iPady. W USA wyraźnie zaznaczą swoją obecność również dwaj inni gracze na tabletowym rynku: Kindle Fire i Nook. .

W tym roku kupionych zostanie około 211 mln notebooków, co daje 10-procentowy wzrost względem ubiegłego roku. W siłę rosną ultrabooki, ultracienkie komputery przenośne,  które według Canalys będą napędzać sprzedaż w tej kategorii produktów przez najbliższe pięć lat – jednak pod warunkiem że ich cena spadnie grubo poniżej 800 dol.

Tablety idą jak woda

Takie urządzenie ma już co dziesiąty Amerykanin, a za trzy lata niemal co trzeci. W Polsce wyniki są znacznie skromniejsze

Jak podała firma badawcza eMarketer w tym roku w USA z tabletów ma korzystać już 33,7 osób, 158,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Kolejne lata wyglądają też bardzo optymistycznie – w 2014 r. liczba użytkowników w tym kraju ma wynieść 89,5 mln, co stawić będzie już 27,7 proc. populacji kraju.

Króluje oczywiście iPad koncernu Apple. – Liczba jego użytkowników do 2014 r. w porównaniu do ub.r. z 28 mln do 60,8 mln – podaje eMarketer w raporcie. Oznaczać to będzie, że ten produkt kontrować będzie 68 proc. rynku.

W Polsce wyniki wyglądają znacznie skromniej. Firma Gfk na początku roku prognozowała, że w 2011 r. sprzedaż tabletów w Polsce wyniesie ok. 100 tys. Bardziej optymistyczne dane podała firma IDC, spodziewając się sprzedaży na poziomie 120 tys. sztuk. - Podtrzymujemy naszą prognozę. Oczywiście patrząc na sytuację na rynkach światowych apetyty na sprzedaż w naszym kraju zapewne były większe, jednak w miarę spadku cen także Polacy chętniej sięgną po tego typu sprzęt – mówi Damian Godos, analityk IDC.

Jednak zdaniem sprzedawców sprzętu elektronicznego wynik może okazać się znacznie gorszy, a realizacja prognoz wydaje się trudna do wykonania. –Barierą są ceny. Polacy nie traktują też tabletu jako czegoś niezbędnego, wystarczają im smart fony czy wciąż bardzio popularne laptopy – przyznaje pracownik jednej z sieci. – Spodziewaliśmy się znacznie lepszych wyników, ale chyba tylko iPad faktycznie po oficjalnym debiucie sprzedawał się doskonale. Może sezon świąteczny zmieni podejście Polaków do tej nowinki – dodaje kolejny gracz na rynku. pm

Apple jest na najlepszej drodze ku temu, by zastąpić HP na pozycji lidera sprzedaży komputerów PC w 2012 roku – twierdzi firma analityczna Canalys po przeanalizowaniu wyników za czwarty kwartał tego roku. Teraz producent z logo jabłka plasuje się na drugim miejscu, które zawdzięcza sprzedaży iPadów.

- W ciągu czterech kwartałów Apple zwiększył swój udział w rynku pecetów z 9 do 15 proc. – mówi Tim Coulling, analityk Canalys. – HP i Apple będą walczyć o pozycję lidera w czwartym kwartale, ale na pokonanie rywala koncern z Cupertino będzie musiał prawdopodobnie poczekać do czasu wejścia na rynek iPada 3, a więc do 2012 roku. Inne zdanie na temat pozycji Apple'a na rynku komputerów ma firma analityczna IDC.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca