Reklama
Rozwiń
Reklama

Przewozy Regionalne poprawiają wynikit

Prognoza przewiduje 65 mln zł straty. Po 10 miesiącach zysk wynosi 25 mln zł

Publikacja: 22.12.2011 05:06

Przewozy Regionalne poprawiają wynikit

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Jak podkreśla prezes spółki Małgorzata Kuczewska-Łaska, zysk po dziesięciu miesiącach to efekt mniejszej liczby napraw rewizyjnych i większej od planowanej liczby podróżnych w niektórych województwach.

Mniej pasażerów

Nawet kończąc cały rok stratą na poziomie 65 mln zł, samorządowy przewoźnik znacząco poprawi wynik w stosunku do roku poprzedniego. Strata za rok 2010 wyniosła 280 mln zł. Zmniejszenie straty to w głównej mierze efekt wzrostu dofinansowania przewozów przez samorządy. Ogólna liczba podróżnych, którzy skorzystają w 2011 roku z usług Przewozów Regionalnych, jest jednak niższa od tej z roku 2010 o 4 mln osób. Jak szacuje zarząd spółki, w tym roku samorządowy przewoźnik obsłuży ok. 110 mln osób. W czterech województwach – łódzkim, małopolskim, lubuskim i świętokrzyskim –liczba podróżnych wzrosła w sumie o 4 proc. Najwięcej, bo aż o 20 proc., w świętokrzyskim.

Zaniechane naprawy rewizyjne, dzięki którym wynik po październiku jest lepszy od planowanego, to efekt nierozstrzygnięcia przetargów z uwagi na zbyt wysokie ceny oferowane w postępowaniach. Przewoźnik coraz więcej napraw rewizyjnych zamierza więc robić własnymi siłami.

– Koszt jednej we własnym zakresie to ok. 400 – 500 tys. zł. Firmy zewnętrzne liczą sobie już 700 – 800 tys. zł – mówi prezes Kuczewska-Łaska. Jak dodaje, spółka ma wciąż zbyt wysokie koszty stałe, dlatego dalsza restrukturyzacja jest nieunikniona. W planach jest m.in. likwidacja części zaplecza technicznego i redukcja zatrudnienia. Może to przynieść obniżkę kosztów o ok. 10 – 20 proc.

Podział nierealny

Zaległe długi przewoźnika wobec PKP Polskich Linii Kolejowych za udostępnianie torów wynoszą 409 mln zł. Kolejne ok. 100 mln zł to odsetki. Zła kondycja przewoźnika jest jednym z powodów planu marszałków podziału spółki na mniejsze podmioty (16 marszałków jest jej właścicielami od grudnia 2008 r.). – To mało realny pomysł, zwłaszcza ten przewidujący restrukturyzację przez upadłość. Polskie prawo nie dopuszcza takiej procedury dla przewoźnika kolejowego. Konieczna byłaby zmiana prawa. W przypadku ewentualnej upadłości spółką zaczynają zarządzać syndyk i marszałkowie, jako byli właściciele nie mieliby żadnego wpływu na jego decyzje – podkreśla Kuczewska-Łaska. Zarząd spółki zlecił zewnętrznej firmie doradczej przygotowanie strategii jej dalszego funkcjonowania, ma ją otrzymać w I połowie 2012 r.

Reklama
Reklama

Szefowa przewoźnika uważa, że nierealne są plany związkowców dotyczące strajku. – Nie jesteśmy w sporze zbiorowym, spełniliśmy żądania dotyczące podwyżek. Nie ma legalnych podstaw do ogłoszenia strajku – podsumowuje prezes PR.

Przewozy Pasażerskie

W okresie od stycznia do października 2011 r. z usług kolejowych przewoźników pasażerskich skorzystało 219,3 mln osób. To, jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, o 0,25 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 r. Spółki samorzą- dowe obsłużyły łącznie ponad 154 mln pasażerów. Największym przewoźnikiem są Przewozy Regionalne z 42,05-proc. udziałem w rynku. Koleje Mazowieckie wybrało 20,7 proc. podróżnych.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama