Reklama
Rozwiń

Chiny zachęcają własnych producentów pojazdów

Chiny cofnęły wsparcie dla zagranicznych inwestycji w motoryzacji zgodnie z nowymi przepisami, które obowiązują od 30 stycznia i mają pobudzać rodzimy przemysł

Publikacja: 30.01.2012 18:05

Chiny zachęcają własnych producentów pojazdów

Foto: Bloomberg

Wytyczne opublikowane 30 grudnia przez centralny organ planowania, Krajową Komisję Rozwoju i Reform i resort handlu oznaczają koniec zachęt dla cudzoziemców i zniechęcają do nowych projektów w Chinach. Rzecznik Komisji potwierdził wejście nowych przepisów w życie.

Decyzja zaczęła obowiązywać w czasie, gdy sprzedaż maleje na największym na świecie rynku samochodowym, a władze w Pekinie chcą pobudzić gospodarkę udzielając pomocy rodzimym firmom i otwierając dla zagranicznych inwestorów inne sektory, np.  technologii ochrony środowiska.

Łączna sprzedaż pojazdów w 2011 r. wzrosła tylko o 2,5 proc. do 18,51 mln  sztuk po wycofaniu przez władze centralne systemu zachęt i po wprowadzeniu w części miast ograniczeń w rejestrowaniu pojazdów. W 2010 r. rynek zwiększył się o 32 proc.

Nowe utrudnienia dla zagranicznych producentów wprowadzono „z powodu konieczności zapewnienia zdrowego rozwoju krajowego przemysłu samochodowego" – wyjaśniła agencja Xinhua. Największe firmy światowe, GM, VW i Honda działają w Chinach od dawna, ale według tej samej agencji, rząd „wycofa poparcie dla zagranicznego kapitału w produkcji samochodów".

Mimo nowych przepisów Renault, jedna z większych firm nieobecnych w Chinach,  zapowiedziała w styczniu rozpoczęcie produkcji z partnerem Dongfeng dopiero w 2014 r. Volkswagen ogłosił z kolei plany budowy fabryki w Ningbo na wschodzie kraju, trzeciej budowanej, która zacznie produkcję w 2014 r.

Analitycy oceniają, że nowe obostrzenia nie  skłonią globalnych firm do opuszczenie tego kraju, ale utrudnią nowym wejście do Chin, które w 2009 r. stały się największym światowym rynkiem, wyprzedzając USA.

Biznes
Revolut zrobi rewolucję na polskim rynku komórkowym? Sprawdzamy
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec