Reklama

Chiny zachęcają własnych producentów pojazdów

Chiny cofnęły wsparcie dla zagranicznych inwestycji w motoryzacji zgodnie z nowymi przepisami, które obowiązują od 30 stycznia i mają pobudzać rodzimy przemysł

Publikacja: 30.01.2012 18:05

Chiny zachęcają własnych producentów pojazdów

Foto: Bloomberg

Wytyczne opublikowane 30 grudnia przez centralny organ planowania, Krajową Komisję Rozwoju i Reform i resort handlu oznaczają koniec zachęt dla cudzoziemców i zniechęcają do nowych projektów w Chinach. Rzecznik Komisji potwierdził wejście nowych przepisów w życie.

Decyzja zaczęła obowiązywać w czasie, gdy sprzedaż maleje na największym na świecie rynku samochodowym, a władze w Pekinie chcą pobudzić gospodarkę udzielając pomocy rodzimym firmom i otwierając dla zagranicznych inwestorów inne sektory, np.  technologii ochrony środowiska.

Łączna sprzedaż pojazdów w 2011 r. wzrosła tylko o 2,5 proc. do 18,51 mln  sztuk po wycofaniu przez władze centralne systemu zachęt i po wprowadzeniu w części miast ograniczeń w rejestrowaniu pojazdów. W 2010 r. rynek zwiększył się o 32 proc.

Nowe utrudnienia dla zagranicznych producentów wprowadzono „z powodu konieczności zapewnienia zdrowego rozwoju krajowego przemysłu samochodowego" – wyjaśniła agencja Xinhua. Największe firmy światowe, GM, VW i Honda działają w Chinach od dawna, ale według tej samej agencji, rząd „wycofa poparcie dla zagranicznego kapitału w produkcji samochodów".

Mimo nowych przepisów Renault, jedna z większych firm nieobecnych w Chinach,  zapowiedziała w styczniu rozpoczęcie produkcji z partnerem Dongfeng dopiero w 2014 r. Volkswagen ogłosił z kolei plany budowy fabryki w Ningbo na wschodzie kraju, trzeciej budowanej, która zacznie produkcję w 2014 r.

Reklama
Reklama

Analitycy oceniają, że nowe obostrzenia nie  skłonią globalnych firm do opuszczenie tego kraju, ale utrudnią nowym wejście do Chin, które w 2009 r. stały się największym światowym rynkiem, wyprzedzając USA.

Wytyczne opublikowane 30 grudnia przez centralny organ planowania, Krajową Komisję Rozwoju i Reform i resort handlu oznaczają koniec zachęt dla cudzoziemców i zniechęcają do nowych projektów w Chinach. Rzecznik Komisji potwierdził wejście nowych przepisów w życie.

Decyzja zaczęła obowiązywać w czasie, gdy sprzedaż maleje na największym na świecie rynku samochodowym, a władze w Pekinie chcą pobudzić gospodarkę udzielając pomocy rodzimym firmom i otwierając dla zagranicznych inwestorów inne sektory, np.  technologii ochrony środowiska.

Reklama
Biznes
Indie oczyszczają Adaniego z zarzutów Hindenburga: nie było manipulacji
Biznes
Polski rynek start-upów ożyje? Potężny zastrzyk pieniędzy od PFR
Biznes
Ministerstwo Cyfryzacji o UKE: prezesa nie ma, upoważnienia zostały
Biznes
Banki a klimat, TikTok i polsko-ukraińska umowa dronowa
Biznes
Biotechnologiczne spółki z szansą na wzrosty
Reklama
Reklama