Reklama

Spada sprzedaż aut z silnikami diesla

Olej napędowy droższy od benzyny może zmienić dotychczasową strukturę sprzedaży aut w Polsce

Publikacja: 07.02.2012 03:56

Spada sprzedaż aut z silnikami diesla

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Jeszcze w 2010 ro­ku sa­mo­cho­dy z sil­ni­ka­mi Die­sla sta­no­wi­ły 43 proc. ku­po­wa­nych no­wych aut oso­bo­wych. W ro­ku ubie­głym już tyl­ko 38,2 proc. Te­raz bli­sko 61,5 proc. ryn­ku na­le­ży już do aut ben­zy­no­wych i nic nie wska­zu­je, by ta ten­den­cja mia­ła się w bli­skiej per­spek­ty­wie zmie­nić.

We­dług da­nych In­sty­tu­tu Sa­mar sa­mo­cho­dy z die­slem ku­pu­ją głów­nie fir­my. I to one od­po­wia­da­ją za zmia­nę ryn­ko­wych pro­por­cji. – Przed­się­bior­cy co­raz czę­ściej de­cy­du­ją się na au­ta z sil­ni­ka­mi ben­zy­no­wy­mi – przy­zna­je pre­zes Sa­ma­ru Woj­ciech Drze­wiec­ki. Nic dziw­ne­go: sil­ni­ki ben­zy­no­we sta­ją się co­raz bar­dziej atrak­cyj­ne. Są tań­sze, sta­ły się tak­że bar­dziej wy­trzy­ma­łe i oszczęd­ne. Przy co­raz mniej­szych po­jem­no­ściach za­pew­nia­ją bar­dzo do­bre osią­gi.

38 procent wyniósł ubiegłoroczny udział diesli w sprzedaży nowych samochodów w Polsce

Ale atrak­cyj­ność die­sli osła­bi­ły tak­że zmia­ny w cen­ni­kach sta­cji ben­zy­no­wych. We­dług ana­li­zu­ją­ce­go ry­nek pa­liw Biu­ra Re­flex śred­nia ce­na ole­ju na­pę­do­we­go wy­no­si­ła w po­nie­dzia­łek 5,77 zł, a ben­zy­ny 5,61. A więc die­sel droż­szy jest od ben­zy­ny o 16 gro­szy. Tym­cza­sem rok te­mu by­ło od­wrot­nie: olej na­pę­do­wy kosz­to­wał 4,67 zł, a droż­sza o 15 gro­szy by­ła ben­zy­na – kosz­to­wa­ła 4,82 zł. W jesz­cze lep­szej sy­tu­acji by­li po­sia­da­cze die­sli na po­cząt­ku lu­te­go 2010 ro­ku: olej na­pę­do­wy kosz­to­wał rów­ne 4 zł, a ben­zy­na 4,39 zł.

– Tak jak daw­niej już nie bę­dzie – twier­dzi Ur­szu­la Cie­slak, ana­li­tyk Re­fleksu. Pro­gno­zy za­kła­da­ją, że obec­ne róż­ni­ce w ce­nach mo­gą się w naj­bliż­szych ty­go­dniach utrzy­my­wać, ewen­tu­al­nie spłasz­czać. Nie­wy­klu­czo­ne, że wio­sną na­wet się zrów­na­ją. Ale na po­wrót do znacz­nie tań­sze­go od ben­zy­ny die­sla nie ma ra­czej szans z uwa­gi na wy­so­ki po­pyt na olej na­pę­do­wy oraz wyż­sze staw­ki po­dat­ko­we.

Reklama
Reklama

Od­wrót od die­sli widać tak­że na ryn­ku sa­mo­cho­dów uży­wa­nych. W ser­wi­sie OtoMoto.pl au­ta z sil­ni­ka­mi wy­so­ko­pręż­ny­mi sta­no­wią co­raz więk­szą część ofert, na­to­miast co­raz mniej osób ta­kich aut szu­ka. Od stycz­nia do wrze­śnia wskaź­ni­ki za­in­te­re­so­wa­nia die­sla­mi spa­dły z 38 do 28 proc.

– Gdy w grud­niu ce­na ole­ju na­pę­do­we­go bi­ła re­kor­dy, za­in­te­re­so­wa­nie sa­mo­cho­da­mi z sil­ni­ka­mi Die­sla by­ło naj­niż­sze od po­nad ro­ku – mó­wi Mar­cin Świć, dy­rek­tor ser­wi­sów mo­to­ry­za­cyj­nych gru­py Al­le­gro. W lip­cu 2011 r. sa­mo­cho­dy z sil­ni­ka­mi Die­sla sta­no­wi­ły 49 proc. wszyst­kich ogło­szeń, pod ko­niec grud­nia już 52 proc.

– Sprze­da­ją­cy się oba­wia­ją, że ta­kie au­ta bę­dzie w przy­szło­ści trud­niej sprze­dać, stąd wzrost ilo­ści te­go ro­dza­ju ofert – mó­wi Świć.

W za­chod­niej Eu­ro­pie die­sle cie­szy­ły się naj­więk­szym po­wo­dze­niem w ro­ku 2007, kie­dy to sta­no­wi­ły prze­szło po­ło­wę – 53,3 proc. – re­je­stra­cji no­wych sa­mo­cho­dów oso­bo­wych. Naj­wię­cej po­ja­wi­ło się w Luk­sem­bur­gu i Bel­gii – od­po­wied­nio 77,2 oraz 70 proc. – re­je­stro­wa­nych sa­mo­cho­dów. Naj­mniej w są­sied­niej Ho­lan­dii – 28,3 proc., oraz Ir­lan­dii – 27,1 proc. W 2008 ro­ku od­se­tek sa­mo­cho­dów z sil­ni­ka­mi wy­so­ko­pręż­ny­mi za­czął jed­nak spa­dać. Dla kra­jów sta­rej Unii Eu­ro­pej­skiej skur­czył się z 53,6 do 52,9 proc., a w rok póź­niej zma­lał do 46,1 proc. W ro­ku 2010 udział die­sli jed­nak wzrósł – do 50,9 proc.

W Eu­ro­pie ben­zy­na w więk­szo­ści państw wciąż jed­nak kosz­tu­je wię­cej. Tań­sza jest w Wiel­kiej Bry­ta­nii, na Wę­grzech, w Cze­chach, Es­to­nii, Ru­mu­nii, na Cy­prze i w Buł­ga­rii.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Jeszcze w 2010 ro­ku sa­mo­cho­dy z sil­ni­ka­mi Die­sla sta­no­wi­ły 43 proc. ku­po­wa­nych no­wych aut oso­bo­wych. W ro­ku ubie­głym już tyl­ko 38,2 proc. Te­raz bli­sko 61,5 proc. ryn­ku na­le­ży już do aut ben­zy­no­wych i nic nie wska­zu­je, by ta ten­den­cja mia­ła się w bli­skiej per­spek­ty­wie zmie­nić.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama