Spada sprzedaż aut z silnikami diesla

Olej napędowy droższy od benzyny może zmienić dotychczasową strukturę sprzedaży aut w Polsce

Publikacja: 07.02.2012 03:56

Spada sprzedaż aut z silnikami diesla

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Jeszcze w 2010 ro­ku sa­mo­cho­dy z sil­ni­ka­mi Die­sla sta­no­wi­ły 43 proc. ku­po­wa­nych no­wych aut oso­bo­wych. W ro­ku ubie­głym już tyl­ko 38,2 proc. Te­raz bli­sko 61,5 proc. ryn­ku na­le­ży już do aut ben­zy­no­wych i nic nie wska­zu­je, by ta ten­den­cja mia­ła się w bli­skiej per­spek­ty­wie zmie­nić.

We­dług da­nych In­sty­tu­tu Sa­mar sa­mo­cho­dy z die­slem ku­pu­ją głów­nie fir­my. I to one od­po­wia­da­ją za zmia­nę ryn­ko­wych pro­por­cji. – Przed­się­bior­cy co­raz czę­ściej de­cy­du­ją się na au­ta z sil­ni­ka­mi ben­zy­no­wy­mi – przy­zna­je pre­zes Sa­ma­ru Woj­ciech Drze­wiec­ki. Nic dziw­ne­go: sil­ni­ki ben­zy­no­we sta­ją się co­raz bar­dziej atrak­cyj­ne. Są tań­sze, sta­ły się tak­że bar­dziej wy­trzy­ma­łe i oszczęd­ne. Przy co­raz mniej­szych po­jem­no­ściach za­pew­nia­ją bar­dzo do­bre osią­gi.

38 procent wyniósł ubiegłoroczny udział diesli w sprzedaży nowych samochodów w Polsce

Ale atrak­cyj­ność die­sli osła­bi­ły tak­że zmia­ny w cen­ni­kach sta­cji ben­zy­no­wych. We­dług ana­li­zu­ją­ce­go ry­nek pa­liw Biu­ra Re­flex śred­nia ce­na ole­ju na­pę­do­we­go wy­no­si­ła w po­nie­dzia­łek 5,77 zł, a ben­zy­ny 5,61. A więc die­sel droż­szy jest od ben­zy­ny o 16 gro­szy. Tym­cza­sem rok te­mu by­ło od­wrot­nie: olej na­pę­do­wy kosz­to­wał 4,67 zł, a droż­sza o 15 gro­szy by­ła ben­zy­na – kosz­to­wa­ła 4,82 zł. W jesz­cze lep­szej sy­tu­acji by­li po­sia­da­cze die­sli na po­cząt­ku lu­te­go 2010 ro­ku: olej na­pę­do­wy kosz­to­wał rów­ne 4 zł, a ben­zy­na 4,39 zł.

– Tak jak daw­niej już nie bę­dzie – twier­dzi Ur­szu­la Cie­slak, ana­li­tyk Re­fleksu. Pro­gno­zy za­kła­da­ją, że obec­ne róż­ni­ce w ce­nach mo­gą się w naj­bliż­szych ty­go­dniach utrzy­my­wać, ewen­tu­al­nie spłasz­czać. Nie­wy­klu­czo­ne, że wio­sną na­wet się zrów­na­ją. Ale na po­wrót do znacz­nie tań­sze­go od ben­zy­ny die­sla nie ma ra­czej szans z uwa­gi na wy­so­ki po­pyt na olej na­pę­do­wy oraz wyż­sze staw­ki po­dat­ko­we.

Od­wrót od die­sli widać tak­że na ryn­ku sa­mo­cho­dów uży­wa­nych. W ser­wi­sie OtoMoto.pl au­ta z sil­ni­ka­mi wy­so­ko­pręż­ny­mi sta­no­wią co­raz więk­szą część ofert, na­to­miast co­raz mniej osób ta­kich aut szu­ka. Od stycz­nia do wrze­śnia wskaź­ni­ki za­in­te­re­so­wa­nia die­sla­mi spa­dły z 38 do 28 proc.

– Gdy w grud­niu ce­na ole­ju na­pę­do­we­go bi­ła re­kor­dy, za­in­te­re­so­wa­nie sa­mo­cho­da­mi z sil­ni­ka­mi Die­sla by­ło naj­niż­sze od po­nad ro­ku – mó­wi Mar­cin Świć, dy­rek­tor ser­wi­sów mo­to­ry­za­cyj­nych gru­py Al­le­gro. W lip­cu 2011 r. sa­mo­cho­dy z sil­ni­ka­mi Die­sla sta­no­wi­ły 49 proc. wszyst­kich ogło­szeń, pod ko­niec grud­nia już 52 proc.

– Sprze­da­ją­cy się oba­wia­ją, że ta­kie au­ta bę­dzie w przy­szło­ści trud­niej sprze­dać, stąd wzrost ilo­ści te­go ro­dza­ju ofert – mó­wi Świć.

W za­chod­niej Eu­ro­pie die­sle cie­szy­ły się naj­więk­szym po­wo­dze­niem w ro­ku 2007, kie­dy to sta­no­wi­ły prze­szło po­ło­wę – 53,3 proc. – re­je­stra­cji no­wych sa­mo­cho­dów oso­bo­wych. Naj­wię­cej po­ja­wi­ło się w Luk­sem­bur­gu i Bel­gii – od­po­wied­nio 77,2 oraz 70 proc. – re­je­stro­wa­nych sa­mo­cho­dów. Naj­mniej w są­sied­niej Ho­lan­dii – 28,3 proc., oraz Ir­lan­dii – 27,1 proc. W 2008 ro­ku od­se­tek sa­mo­cho­dów z sil­ni­ka­mi wy­so­ko­pręż­ny­mi za­czął jed­nak spa­dać. Dla kra­jów sta­rej Unii Eu­ro­pej­skiej skur­czył się z 53,6 do 52,9 proc., a w rok póź­niej zma­lał do 46,1 proc. W ro­ku 2010 udział die­sli jed­nak wzrósł – do 50,9 proc.

W Eu­ro­pie ben­zy­na w więk­szo­ści państw wciąż jed­nak kosz­tu­je wię­cej. Tań­sza jest w Wiel­kiej Bry­ta­nii, na Wę­grzech, w Cze­chach, Es­to­nii, Ru­mu­nii, na Cy­prze i w Buł­ga­rii.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Jeszcze w 2010 ro­ku sa­mo­cho­dy z sil­ni­ka­mi Die­sla sta­no­wi­ły 43 proc. ku­po­wa­nych no­wych aut oso­bo­wych. W ro­ku ubie­głym już tyl­ko 38,2 proc. Te­raz bli­sko 61,5 proc. ryn­ku na­le­ży już do aut ben­zy­no­wych i nic nie wska­zu­je, by ta ten­den­cja mia­ła się w bli­skiej per­spek­ty­wie zmie­nić.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca